۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83317355
T T
۰ نفر

هزینه بالای حمل و خطر نابودی 800 هزارتن چغندر قندخوزستان

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83317355
هزینه بالای حمل و خطر نابودی 800 هزارتن چغندر قندخوزستان

اهواز - ایرنا - این روزها برداشت محصول چغندر قند درمناطق شمالی خوزستان كه عمده كانون های كشت این محصول هستند با نگرانی فزاینده كشاورزان چغندركار دنبال می شود چرا كه به دلیل هزینه بالای حمل این محصول تا كارخانه های قند، كشاورزان قادر به تامین این هزینه نیستند.

هزینه سرسام آور كرایه حمل چغند قند و نبود توانایی كشاورزان برای پرداخت این هزینه ها احتمال ماندن این محصول روی دست كشاورزان و از بین رفتن این محصول راهبردی كه كشور به شدت به آن نیاز دارد بسیار بالا است.
كرایه حمل هر تن چغندر قند تا مسیر 700 كیلومتری حداقل بین 1.5 تا 1.7 میلیون ریال است كه چیزی حدود 50درصد ارزش كل چغندر قند بر مبنای قیمت تضمینی آن به قرار هر كیلوگرم با عیار 16درصد سه هزار و 742 ریال است.
این در حالی است كه كارخانه قند شوش به عنوان تنها كارخانه قند خوزستان كه خوراك اصلی چغندر قند است در جذب این محصول و تبدیل آن به شكر با محدودیت هایی رو به رو است و به ناچار این محصول كه بیش از 80 درصد كل چغندر قند تولیدی خوزستان است باید به كارخانه های قند اصفهان، اسلام آباد، بیستون كرمانشاه، قزوین، شهركرد و همدان ارسال شود.
كشت چغندر قند در خوزستان پس از تعطیلی 15ساله كارخانه قند شوش و صرفه اقتصادی كه گمان می رفت نصیب كشاورزان شمال خوزستان شود در پنج سال اخیر از سرگرفته شد ولی به نظر می رسد با تحولاتی كه در صنعت حمل و نقل كشور ، اعتصاب ها و افزایش بی سابقه كرایه ها به وجود آمد كار انتقال محصول چغندر قند با مشكلات حادی رو به رو شده است.
به منظور اتخاذ راهكار عملی برای برون رفت از چالش و پیشگیری از نابودی دست كم 800هزار تن كه می تواند به تولید 90هزار شكر سفید منجر شود نشستی با حضور مجری طرح چغندرقند و نیشكر وزارت جهادكشاورزی ، مسئولان كارخانه های قند استان های همجوار ، نمایندگان كشاورزان چغندر كار ، راهداری و شركت های حمل و نقل جاده ای خوزستان در جهادكشاورزی خوزستان برگزار شد.
در این نشست مسایل و مشكلات فرآروی حمل چغندر قند از گرانی لاستیك و روغن و قطعات یدكی رانندگان كامیون داران گرفته تا صنعت قند كشور و نگرانی كشاورزان از نابودی دسترنج خود مطرح شد و چنانچه این راهكارها عملی شود احتمال پیشگیری از خسارت ملی افزایش می یاید.

** بهره گیری از ظرفیت های ملی در ناوگان حمل و نقل
مجری طرح چغندرقند و نیشكر وزارت جهادكشاورزی گفت:از ظرفیت های ملی در ناوگان حمل و نقل برای حمل چغندر قند خوزستان كه هم اكنون در مزارع مانده، به كارخانه های قند كشور استفاده می شود.
علیرضا یزدانی با تایید بروز چالشی به نام ' حمل و نقل چغندر قند' در خوزستان افزود: ما به این مساله واقف هستیم كه كشاورز توانایی پرداخت كرایه حمل چغندر كه در مقایسه با پارسال بیش از 2 برابر شده را ندارد از این رو باید به كمك كشاورز آمد تا بخشی از منافع و سرمایه ملی كشور با توجه به تحریم ها و نیاز كشور به شكر به خطر نیفتد.
به گفته وی هم اكنون بیش از 800هزار تن چغندر قند در دزفول شوش و اندیمشك در حال برداشت است ولی هزینه های سنگین حمل و نقل مانع از انتقال سریع این محصول به كارخانه های قند كشور شده است.
وی با بیان اینكه در صورت فرآوری این محصول راهبردی حدود 90هزار تن شكر تولید می شود افزود: با هماهنگی صورت گرفته و امضای تفاهم نامه سه جانبه شركت های حمل و نقل ، راهداری و كارخانه های قند امیدواریم هرچه زودتر ، چغندر قند خوزستان كه سرمایه ملی است به كارخانه های قند كشور انتقال یابد.
مجری طرح چغندرقند و نیشكر وزارت جهادكشاورزی در ادامه با اشاره به اینكه تداخل حمل گندم و كلزا به سیلوها و جابجایی كالاهای اساسی از بنادر كشور ،سبب ایجاد اختلال در حمل چغندر قند شده گفت: چنانچه این امكان فراهم شود كه با هماهنگی های بین بخشی ، 500دستگاه كامیون از مجموع سه هزار دستگاهی كه در بنادر كشور در حال انتقال كالاهای اساسی و دامی هستند برای انتقال چغندر قند به كار گرفته شود مشكل حمل این محصول به میزان زیادی حل می شود.
وی بر حمایت از كامیون داران و تامین بخشی از نیازهای آنان از جمله تامین سهمیه لاستیك ، روغن ، سوخت یارانه ای و حذف عوارض بزرگراهی با هدف كاهش هزینه های حمل چغندر قند تاكید كرد.
به گفته یزدانی از همه راهكارها و گزینه ها برای جلوگیری از زیان چغندركاران و كاهش قیمت كرایه حمل این محصول كشاورزی استفاده می كنیم.
مجری طرح چغندرقند و نیشكر وزارت جهادكشاورزی افزود: پارسال كارخانجات قند و شكر به منظور همكاری و كمك به كشاورزان، بخشی از كرایه حمل و نقل را برعهده گرفتند كه انتظار می رود امسال نیز در حمایت از كشاورزان این اقدام را انجام دهند.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری 15 هزار هكتار زیركشت چغندر قند پاییزه است كه حدود 11 هزار و 119 هكتار آن با تولید 800 هزار تن چغندر فقط مربوط به خوزستان (دزفول، شوش و اندیمشك ) می شود و بقیه سطح زیركشت مربوط به استان های گلستان، فارس، كرمانشاه و اصفهان است.

** مرجع واحد برای تعیین نرخ حمل
برای پیشگیری از افزایش سرسام آور نرخ حمل چغندر قند ، تعیین مرجع واحد برای تعیین نرخ حمل چغندر قند با توجه به همزمانی برداشت محصول گندم ، جو ، كلزا و صیفی جات و تقاضای بالا برای حمل كالاهای اساسی و نهاده های دامی از بندر امام خمینی(ره) ضروری است.
اصلانی از نمایندگان شركت های حمل و نقل خوزستان با تاكید بر اینكه تعیین مرجع واحد برای یكسان سازی نرخ كرایه چغندر قند ضروری است افزود: با توجه به اینكه نرخ هر تن بار از بندر امام به سایر نقاط كشور حدود 2 میلیون ریال است كامیون داران رغبتی به حمل چغندر قند با قیمت پایین تر از این سقف ندارد لذا باید ضمن تعیین نرخ واحد، مشوق هایی را نیز برای كامیون داران در نظر گرفت.
به گفته وی كامیونداران در برابر نرخ پایین تر مقاومت می كنند و به ناچار باید دولت یارانه ای برای جبران ضرر كامیونداران در نظر بگیرد.
ابوذر دیناروند مدیر كشاورزی كارخانه قند شوش نیز با اشاره به اینكه در روزهای اخیر برداشت و حمل چغندر قند به این كارخانه شروع شده گفت: نرخ حمل هر تن چغندر قند به كارخانه 200هزار ریال است كه نسبت به پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.
وی بر یكسان سازی نرخ كرایه و نظارت بر آن تاكید كرد و افزود: افزایش بی رویه نرخ كرایه به ضرر كشاورز است و اگر كشاورزی احساس كند در این معركه ضرر كرده دیگر رغبتی به كشت چغندر قند در سال های آینده نخواهد داشت.

** كشاورز توان پرداخت بیش از 600هزار ریال كرایه را ندارد
علی رحیمی نماینده كشاورزان چغندركار خوزستان معتقد است: برای جبران افزایش نرخ كرایه ها ، دولت باید نرخ تضمینی چغندر قند را افزایش دهد.
به گفته وی كشاورز توان پرداخت كرایه بیش از 600هزار ریال برای هر تن چغندر قند ندارد از این رو افزایش نرخ تضمینی چغندر قند می تواند كشاورز را از ناامیدی و فشار روانی نجات دهد.
وی گفت: دولت باید بتواند با شیوه های مختلف از جمله پرداخت مستقیم یارانه به كامیون داران و تامین بخشی از هزینه حمل و نقل ، به كمك كشاورز آمده و آن را از مهلكه نجات دهد.
رحیمی افزود: كرایه ها روز به روز در حال افزایش است و سازمان پایانه ها و حمل و نقل جاده ای باید روی نرخ كرایه ها نظارت كند هرچند برای متعادل كردن كرایه حمل ، كار سختی پیش رو دارد.

** آینده چغندر قند در خوزستان نباید مخدوش شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی خوزستان بیان كرد: اگر مشكل حمل چغندر قند به كارخانه های قند حل نشود آینده كشت این محصول در خوزستان مخدوش و احتمال توقف كشت آن در سال های آینده تقویت می شود.
محمد قاسمی نژاد در ادامه با بیان اینكه جهادكشاورزی متولی تولید است نه حمل محصول كشاورزی گفت: گره حمل چغندر قند در شركت های حمل و نقل و كامیونداران است ؛ ما حمایت می كنیم كه حمل محصول به سهولت انجام شود و كار به سود كشاورز تمام شود.
وی با بیان اینكه اگر كنجاله با تاخیر از بنادر تخلیه شود و بخشی از ظرفیت ها به سمت حمل چغندر قند هدایت شود اتفاق خاصی نمی افتد افزود: برای حمل چغندر قند خوزستان به كارخانه ها به 2 هزار و 600دستگاه كامیون نیاز داریم.

** كشت 80هزار هكتار چغندر قند تا افق 1404
رییس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان با تاكید بر اینكه مشكل حمل چغندر قند با هماهنگی بین بخشی حل می شود گفت:هرگونه تغییرات در كرایه حمل چغندر قند ، چشم انداز كشت 80 هزار هكتار این محصول و تولید 6.5میلیون تن شكر را در خوزستان تا افق سال 1404 مخدوش می كند.
كیخسرو چنگوایی با بیان اینكه 45 درصد شكر مورد نیاز 31میلیون نفر در خوزستان تامین می شود افزود: راه پایداری تولید شكر در خوزستان روی آوردن به كشت چغندر قند و رفع مشكلات كشت و حمل این محصول به كارخانه های قند كشور است.
وی با فوریت دار بودن مساله انتقال حمل چغندر قند به كارخانه های قند كشور اذعان، و ابراز امیدواری كرد با برنامه ریزی صورت گرفته و مشاركت شركت حمل و نقل به ویژه شركت بین المللی حمل و نقل آبادان كه 30درصد سهام آن دولتی است مشكل حمل چغندر قند در خوزستان برطرف شود.
برآورد سازمان جهادكشاورزی خوزستان نشان می دهد برای جذب محصول چغندر قند خوزستان ، باید هشت كارخانه جدید قند در خوزستان ساخته شود تا هزینه های حمل آن كاهش یابد.
6065/ 6037