۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبر: 83318052
T T
۰ نفر

منطقه دیپلماتیك در اصفهان راه اندازی می شود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبر: 83318052
منطقه دیپلماتیك در اصفهان راه اندازی می شود

پكن- ایرنا- شهردار اصفهان با اشاره به احداث بزرگترین سالن همایش های ایران در این شهر گفت: قرار است بخشی از این مجموعه را به عنوان منطقه دیپلماتیك در اختیار سفارتخانه ها قرار دهیم تا كنسولگری راه اندازی كنند.

«قدرت الله نوروزی» كه برای شركت در اجلاس شهرداران آسیایی به چین سفر كرده است روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در پكن افزود: در این سفر این موضوع را با چینی ها مطرح كرده و آماده هستیم به عنوان نخستین كشور، كنسولگری خود را در این مجموعه راه اندازی كنند.
او توضیح داد كه در این راستا و با هدف تشویق كشورها به راه اندازی كنسولگری، زمین و امكانات مورد نیاز را در اختیار سفارتخانه ها قرار خواهیم داد.
نوروزی افزود: فكر می كنم تحقق چنین ظرفیتی، باعث افزایش سطح ارتباطات و مبادلات اقتصادی، گردشگری و فرهنگی كشورهای مختلف با ایران و اصفهان شود.

** خواهر خواندگی 'شی ان' و اصفهان
شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خواهر خواندگی اصفهان و شهر 'شی ان' چین، هدف از انعقاد قراردادهای خواهر خواندگی را تقویت همكاری های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی عنوان كرد و گفت: خواهر خواندگی دو شهر در زمینه گردشگری، آثار مثبتی داشته است اما باید در راستای تقویت همكاری ها، این روابط را توسعه و گسترش داد و زمینه را برای تحقق اهداف قرارداد خواهر خواندگی فراهم كرد.
او تاكید كرد: متاسفانه خیلی از اهداف خواهر خواندگی تحقق نیافته است و یكی از اهداف سفر هم پیگیری این موضوع با مقامات ایرانی از جمله سفیر ایران در چین و همچنین مسئولان چینی است.

** اعلام آمادگی چینی ها برای سرمایه گذاری در اصفهان
نوروزی در ادامه ارتباط اصفهان با چینی ها در حوزه سرمایه گذاری را بسیار خوب عنوان كرد و گفت: هم اكنون پروژه احداث قطار اصفهان - تهران و تامین تجهیزات مترو اصفهان توسط چینی ها در حال انجام است.
وی افزود: در رابطه با احداث تراموا اصفهان نیز روز گذشته مذاكراتی با چینی ها داشتیم و قرار است نشست دوم را در همین زمینه در آینده نزدیك در اصفهان با چینی ها برگزار كنیم.
نوروزی گفت قبلا نیز در زمینه ساخت پارك و شهربازی با چینی ها قراردادی داشتیم كه اجرایی شد و اكنون نیز این دو مجموعه در حال فعالیت هستند.
شهردار اصفهان افزود: سرمایه گذاری های خوبی توسط چینی ها در اصفهان انجام شده است اما به اینها قانع نیستم چون معتقد هستیم اصفهان ظرفیت بیشتری برای تعاملات اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری با چین دارد.
نوروزی گفت: در خرداد ماه امسال نیز نمایشگاه گردشگری بین المللی در اصفهان دایر می كنیم كه امیدواریم چینی ها هم این نمایشگاه حضور داشته باشند.

** تدریس زبان چینی در دانشگاه اصفهان
شهردار اصفهان در ادامه زمینه های همكاری چین و اصفهان گفت: در حال حاضر در دانشگاه اصفهان به عنوان یكی از پنج دانشگاه مادر ایران گروه زبان چینی راه اندازی شده است و بیش از 70 دانشجوی ایرانی در حال تحصیل زیان چینی هستند.
او از این اقدام به عنوان ظرفیتی برای توسعه مراودات فرهنگی میان چین و اصفهان نام برد و گفت: راه اندازی زبان چینی در دانشگاه اصفهان می تواند باعث تسهیل امور و روابط میان دو كشور شود.
نوروزی ادامه داد: در شهرهای مختلف چین هم دانشجویان چینی در حال تحصیل زبان فارسی هستند كه بیانگر روابط رو به رشد دو كشور در حوزه های مختلف است.

** بخش زیادی از گردشگران اصفهان چینی هستند
نوروزی با اشاره به افزایش روابط گردشگری چین و اصفهان نیز گفت: بخش زیادی از گردشگران اصفهان چینی هستند، مردم اصفهان از چینی ها خیلی راضی هستند چینی ها هم در اصفهان احساس آرامش و خوشحالی می كنند.
وی از اصفهان به عنوان یك شهر میراثی و تاریخی یاد كرد و گفت: این شهر در بسیاری از اجلاس ها و سازمان های فرهنگی جهان عضو است این عضویت ها فرصتی برای معرفی اصفهان به جهان است.
نوروزی ادامه داد: اصفهان ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد و می تواند به عنوان مركز گردشگری ایران باشد.

** اجلاس شهرداران فرصتی برای معرفی اصفهان و ایران
وی در مورد اهداف سفر خود به چین نیز گفت كه برای شركت در اجلاس شهرداران كشورهای عضو سازمان همكاری های شانگهای كه با حضور 170 نماینده خارجی در شهر چانگشین برگزاری می شود به چین سفر كرده است.
شهردار اصفهان تصریح كرد: تقویت همكاری های اقتصادی میان كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای و تحقق توسعه پایدار از مهمترین اهداف این اجلاس است.
**آساق**1904**1663**