۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۲۴
کد خبر: 83318744
T T
۰ نفر
47 درصد از مرگ ها در فارس بر اثر فشار خون بالا است

شيراز - ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اشاره به آغاز بسيج ملي كنترل فشارخون، درسراسر كشور بيان داشت: مرگ و ميرهاي ناشي از فشارخون بالا در استان فارس 47 درصد است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دكتر علي بهادر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : پويش ملي براي كنترل فشار خون بالا از روز گذشته در سراسر كشور آغاز شده و استان فارس نيز نقش كليدي در دستيابي به اهداف پيش بيني شده براي اين پويش ملي دارد.
بهادر ضمن معرفي اهداف و چگونگي اجراي اين پويش ملي، نسبت به اهميت آن در ارتقاي سلامت جامعه، تاكيد كرد و گفت: فشارخون مهم ترين مولفه گوياي سلامت فرد است كه بايد مورد پايش و كنترل باشد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: درصد بالاي مبتلايان به پرفشاري خون در جمعيت بالاي 30 سال كشور و همچنين بي نشانه بودن ابتلا به اين بيماري، موجب شد تا اين بسيج ملي در كشور پيش بيني شود كه در گام نخست، بر آگاهي بخشي به مردم و شناسايي مبتلايان تمركز دارد. از هر چهار تن يك نفر داراي فشار خون بالا هستند و نيمي از آنها نيز ار داشتن اين فشار خون بي اطلاع هستند و نيمي از افراديكه شناسايي شده بودند و براي آنها دارو تجويز شده بود از داروها استفاده نمي‌كردند.
دكتر بهادر آمار اعلام كرد : با توجه به بي نشانه بودن پرفشاري خون، شناسايي نشدن به موقع اين بيماري، عوارض جبران ناپذيري مانند سكته هاي قلبي و مغزي، نارسايي كليه و بيماري هاي چشم را به همراه مي آورد و از همين رو قاتل خاموش ناميده شده است.
وي كاهش سن بروز سكته هاي قلبي و مغزي در كشور را نشانه هشداردهنده ديگري عنوان كرد كه نشان مي دهد جمعيت جوان تري هم اكنون درگير ابتلا به فشارخون بالا شده اند و علت اين مشكلات را بايد در مسايلي مانند زندگي شهري، بي توجهي به سلامت غذايي، كم تحركي و چاقي دنبال كرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد: در همين راستا، تمامي مراكز ارائه خدمات سلامت، در كنار ايستگاه هاي سيار بسيج شده اند تا در طول برگزاري اين پويش ملي، مردم را با بيماري فشارخون بالا و تهديدهاي ناشي از آن بيشتر آشنا كنند.
دكتر بهادر همچنين بر نقش كليدي مردم در سلامت خود به عنوان محوري مهم اشاره كرد كه بايد مورد توجه قرار گرفته و در اين زمينه فرهنگ سازي شود.
وي تقويت اعتقاد و باور عمومي نسبت به اين نقش كليدي در ارتقاي سلامت خود را موجب پيشبرد جدي در دستيابي به اهداف سلامت جامعه برشمرد و گفت: سلامت غذايي يكي از موثرترين مولفه هاي سلامت اعضاي جامعه است كه با آگاهي مردم در زمينه انتخاب مواد غذايي سالم، صاحبان صنايع نيز هدايت مي شوند.
اين مقام مسوول همچنين از بكارگيري همه پايگاه‌هاي بهداشتي در استان فارس در اجراي پويش ملي كنترل فشارخون خبر داد و گفت: با ثبت افراد دچار فشارخون بالا، علاوه بر شناسايي، درمان آنها نيز در دستور كار قرار مي‌گيرد .
بسيج ملي كنترل فشارخون، روز بيست و هفتم ارديبهشت، با حضور وزير بهداشت در كشور آغاز شد و تا 15 تير، ادامه دارد.
6113