۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۰
کد خبر: 83319132
T T
۰ نفر

«تاناكورا» دوباره به تهران آمد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۰
کد خبر: 83319132
«تاناكورا» دوباره به تهران آمد

تهران- روزنامه آرمان امروز روز يكشنبه در مطلبي به موضوع رونق گرفتن پوشاك تاناكورا در پايتخت پرداخته است.

در اين مطلب آمده است: قاچاق، واردات، كاهش توان توليد و كاهش قدرت خريد صنعت پوشاك را به مرور آنچنان ناتوان و بي‌جان كرده كه باز هم بازار پوشاك كاركرده و «تاناكورايي» در حال رونق گرفتن است.
به گزارش خبرآنلاين، قطعا براي خريد پوشاك خود يا خانواده اين روزها سري به فروشگاه‌هاي سطح شهر زده‌ايد. مدتي است در بازار پوشاك شاهد افزايش قيمت هستيم و فروشندگان در برخي موارد اعلام كرده‌اند كه هيچ‌كس حاضر نيست در وضعيت مبهم ارزي جنسش را بفروشد و ضرر كند.
كشوري با ظرفيت‌هاي بالا در صنعت نساجي كه مي‌توانست قطب صادرات منطقه و فرامنطقه‌اي باشد امروز بازار بي‌كيفيت‌ترين محصولات كشورهاي همسايه آن ‌هم با قيمت‌هاي گزاف شده است. بازار با هجمه ورود كالاهايي روبه‌رو شده كه به لحاظ طراحي و كيفيت در پايين‌ترين سطح اما به لحاظ قيمت در رده كالاهاي به ‌اصطلاح لاكچري و گران‌قيمت قرار دارند.
طي دهه‌هاي گذشته پوشاك ايراني زير سيطره كالاهاي غيرمجاز و قاچاق برندهاي معروف دنيا بود و اما به مدد جهش نرخ ارز اين روزها پوشاك وارداتي مجاز از نوع بي‌كيفيت بازار ايران را زير پا گذاشته است.
اين در حالي است كه به اعتقاد فعالان توليدي اين صنف، در صنعت پوشاك به‌جز تامين بخشي از مواد اوليه نياز زيادي به دلار نداشته و چندان از نوسانات نرخ ارز متاثر نمي‌شويم. طبق آمار بانك مركزي خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها، دخانيات،‌ پوشاك و كفش، مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها، لوازم و اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، تفريح و امور فرهنگي، تحصيل، رستوران و هتل و كالا و خدمات متفرقه؛ 12 قلم اصلي در سبد مخارج خانوار را تشكيل مي‌دهند.
در واقع پوشاك در سومين جايگاه هزينه خانوار است پس نمي‌توان از كنار آن بي‌تفاوت گذشت؛ اما مقوله توليد باكيفيت موضوعي است كه به‌ شدت مغفول مانده و تنها موضوع قاچاق پوشاك است كه توسط وزارت صنعت و ساير نهادهاي مرتبط با اين حوزه به‌عنوان معضل اصلي در صنعت پوشاك عنوان مي‌شود. طبق اظهارات دهقاني‌نيا سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز 25 شكايت از برندهاي پوشاك در حال بررسي است. در حالي‌كه طبق آمار بيش از 800 ميليون دلار قاچاق پوشاك انجام‌ گرفته است.
بررسي‌ها از وضعيت توزيع پوشاك در شهر تهران نشان مي‌دهد كه گراني و به تبع آن كاهش قدرت خريد مردم طي سال 97 و ادامه آن در سال 98 بيش ‌از حد مشهود و نگران‌كننده شده است.
«رضا» فروشنده و توليدكننده پوشاك بچه واقع در يكي از مراكز خريد مركز شهر تهران با تاكيد بر اينكه هر روز بار گراني ادامه كار را براي فروشندگان پوشاك سخت‌تر كرده است، گفت: كاهش قدرت خريد مردم باعث شده كه كمتر به دنبال خريد البسه بيايند و ترجيح مي‌دهند از پوشاك گذشته خود استفاده كنند.
رضا به‌عنوان يك فروشنده خرد از اينكه بازار پوشاك در اختيار جماعت قاچاقچي و دلال قرار گرفته انتقاد كرد و گفت: چرا بايد مردم كشورمان مجبور به خريد كالايي شوند كه با قيمت بالا از درجه كيفيت پايين برخوردار است. به گفته اين فعال در زمينه عرضه و توليد پوشاك، مردم ديگر توان خريد ندارند و چيزي كه مشهود است حذف تدريجي اين كالا از سبد خريد خانوارهاست.
به اعتقاد او، متاسفانه دوباره جامعه در حال حركت به سمت كهنه‌پوشي است و تبعات اين مسير شايد در يكي، دو سال خود را نشان ندهد.

*لاكچري‌ها هم كم آوردند
«امير» يكي ديگر از فروشندگان پوشاك زنانه در منطقه غرب تهران واقع در يك مركز خريد مدرن مي‌گويد: مردم ديگر توان خريد پوشاك خارجي و باكيفيت آن‌ هم با اين قيمت‌ها را ندارند. به گفته اين فروشنده، اغلب خريداران ما از وضعيت خوب مالي برخوردارند و پيش ‌از اين حداقل هفته‌اي يك‌بار براي خريد به فروشگاه مي‌آمدند و خريد داشتند.
اين فروشنده برندهاي خارجي پوشاك در ادامه گفت: از سال گذشته تاكنون با ركود فراواني مواجه هستيم. همين خريداران تنها براي گردش در وقت‌گذراني به پاساژ مي‌آيند اما ديگر خبري از خريد هفته‌اي و شايد ماهانه نيست.
به گفته او، اين نگراني باعث شده كه بيشتر فروشندگاني كه در فروشگاه‌هاي استيجاري اقدام به فعاليت دارند مجبور به فسخ قراردادهاي خود با صاحبان املاك تجاري شوند، چراكه نه جوابگوي افزايش قيمت كالا هستند و نه توان پرداخت اجاره‌بهاي واحدهاي صنفي خود را دارند.

*زنگ خطري كه به صدا درآمده است
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه خروج تدريجي البسه و پوشاك موردنياز مردم از سبد خانوار زنگ خطر را براي جامعه و صنعتي كه تا چند سال گذشته جزو پوياترين صنايع كشور بود به صدا درآورده است. اين هشدار شايد امروز در اولويت مسائل اقتصادي كشور قرار نداشته باشد اما پيگيري امور مربوط به قاچاق در كنار كمك به فعالان بخش توليد پوشاك آن‌ هم در سال رونق توليد قطعا تبعات و آثار مثبتي در آينده نزديك به دنبال خواهد داشت.
آنچه اين روزها به‌شدت مورد انتقاد واقع ‌شده است كاهش ارزش پول ملي است، اما در صورت تامين مالي و اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت براي توليدكنندگاني كه از طراحي و توليد باكيفيت پوشاك داخلي برخوردار هستند، قطعا كشور را از هزينه براي ارز گران‌قيمت به‌منظور تامين نياز پوشاك و واردات بي‌نياز مي‌كند.

روزنامه آرمان امروز
9353