۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 83319746
T T
۰ نفر

قیمت كاغذ و آثار آن بر صنعت چاپ و نشریات

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 83319746
قیمت كاغذ و آثار آن بر صنعت چاپ و نشریات

دزفول - ایرنا - قیمت افسارگسیخته كاغذ در ماه های اخیر مشكلات فراوانی در زمینه چاپ، روزنامه و وضعیت فرهنگی جامعه ایجاد كرده است كه اگر به این موضوع رسیدگی نشود به یك بحران در حوزه فرهنگ تبدیل خواهد شد.

این روزها با افزایش ناگهانی قیمت اجناسی روبرو هستیم كه مردم روزانه با آنها درگیر هستند؛ یكی از این اجناس كاغذ است كه اخیرا قیمت آن افزایش چشمگیری داشته به گونه ای كه به یكی از دغدغه های فرهنگیان و اصحاب رسانه تبدیل شده است.
رسانه های مكتوب و كاغذی به دلیل در دسترس بودن همچنان از مقبولیت ویژه ای بین مخاطبان برخوردارند و هر شهروندی در هر مكانی برای جلوگیری از هدر رفت زمان و پیگیری اخبار روز از آنها استفاده می كند ولی این رسانه های مكتوب اكنون حال و روز خوشی ندارند و با مشكلات فراوانی دست و پنجه نرم می كنند.
ادامه این وضعیت و كاهش چاپ كتاب و به دنبال آن كاهش استقبال از فضای كتابخانه ای به عنوان اساس فرهنگ كتابخوانی، پس رفت در زمینه كتابخوانی دور از انتظار نخواهد بود كه جبران این وضعیت فرهنگی امری بسیار دشوار و به نوعی غیرقابل حل است.
موضوع گرانی كاغذ، شرایط را برای چاپخانه ها نیز دشوار كرده به طوریكه تعداد مشتریان آنها برای چاپ كاهش چشمگیری یافته است لذا شنیدن خبر تعطیلی برخی چاپخانه ها در شرایط كنونی دور از انتظار نیست.
این موضوع بر روند فعالیت آموزش و پرورش نیز تاثیر داشته به طوری كه گرانی كاغذ، چاپ امتحانات پایانی را برای متولیان دشوار كرده است.

** احتمال تعطیلی چاپخانه ها به دلیل بحران كاغذ
مدیر چاپخانه دهخدا اهواز با اشاره به تاثیر پذیرفتن بازار كاغذ از وضعیت نابسامان اقتصادی به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت كاغذ با وجود پر بودن انبارها از این كالا، 10 برابر شده است.
مهدی اصفهانی خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت گرانی كاغذ شد و افزود: قیمت یك كامیون كاغذ قبلا 250 میلیون ریال بود در حالی كه اكنون به 2 میلیارد و 700 میلیون ریال افزایش یافته است كه همین امر باعث شده مشتری برای چاپ نباشد.
وی ضمن انتقاد از این وضعیت به تعطیلی چاپخانه دهخدا اهواز در فرودین ماه امسال اشاره كرد و گفت: قبلا 30 كارگر در چاپخانه داشتم كه تعداد آنها را بعد از عید بدلیل مشكلات اقتصادی، ناتوانی در پرداخت حقوق و نداشتن مشتری به چهار نفر كاهش دادم؛ اكنون نیز به دلیل ورشكستگی در حال ریزش بیشتر كاركنان هستم.
وی با بیان اینكه مطبوعات توانایی چاپ ندارند و عملا بیكار شده اند، افزود: چاپخانه دهخدا به عنوان یكی از بزرگترین چاپخانه های خوزستان در حال تعطیل شدن است.

** كاهش صفحات روزنامه ها
مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات در دزفول نیز در این باره به ایرنا گفت: وضعیت كاغذ از یكسال پیش مناسب نیست و از 2 ماه پیش این شرایط حادتر شده است.
محمد ناصحی با بیان اینكه تیراژ روزنامه ها به شدت كاهش یافته و به یك سوم قبل رسیده است، افزود: قبلا هیچ مشكل و محدویتی برای چاپ نداشتیم ولی به تازگی صفحات روزنامه اطلاعات از 16 به 12 صفحه كاهش یافته است ضمن اینكه احتمال حذف ضمیمه هشت صفحه ای روزنامه نیز وجود دارد.
ناصحی تداوم این شرایط را باعث كاهش فعالیت مطبوعات و بیكاری رسانه ها دانست و گفت: محدود كردن تیراژ در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و كاغذ به صورت سخاوتمندانه در سایر كشورها توزیع می شود ولی در ایران وضعیت برعكس است.
وی با بیان اینكه رسانه های مكتوب جایگاه ویژه ای بین خوانندگان دارند، افزود: روزنامه به علت ارزانی، تنوع و به روز بودن همیشه در دسترس شهروندان است لذا درخواست می شود هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود تا این حداقل مطالعه هم از مردم گرفته نشود.
مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات در دزفول با بیان اینكه افزایش قیمت و كاهش سهمیه كاغذ تاثیر زیادی بر وضعیت خبرنگاران و درآمد دفاتر روزنامه خواهد داشت، گفت: كمبود صفحات و كاغذ باعث افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ آگهی ها شده و شركت ها و سازمان ها آگهی های خود را كاهش داده اند.

** مشكل چاپ برگه های امتحانی
مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز با اشاره به مشكلات پیرامون بحران كاغذ در این نهاد گفت: آموزش و پرورش بدلیل احتكار و گرانی كاغذ با مشكلات زیادی برای چاپ برگه های امتحانی پایان سال مواجه شد.
عبدالمحمد جرجانی ضمن انتقاد از گرانی كاغذ افزود: بسته 500 عددی كاغذ قبل از گرانی های اخیر حدود 170 هزار ریال بود كه اكنون این رقم به 500 هزار ریال افزایش یافته است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت: با توجه به بودجه ناچیز آموزش و پرورش، از مسئولان درخواست می شود با اعطای امتیازی سهمیه كاغذ را برای مدارس افزایش دهند تا مشكل آنها رفع شود.
وی افزود: تقاضا می شود كاغذ مورد نیاز مدارس با نرخ ارز دولتی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان چون سال های گذشته بدون مشكل امتحانات را برگزار كرد.

** شرایط ناعادلانه بین تولیدكنندگان كاغذ و واردات
مدیرعامل گروه صنایع كاغذ پارس كه در سال 1349 با هدف تولید كاغذ چاپ و تحریر پایه‌ گذاری و در شوش خوزستان به بهره برداری رسید، نیز درخصوص مشكلات مربوط به كمبود كاغذ گفت: قوانین مربوط به تولید و واردات كاغذ از مهمترین موانعی هستند كه باعث عدم توسعه در زمینه تكنولوژی و ظرفیت تولید كاغذ چاپ و تحریر می شوند.
احمد مقدم افزود: این قوانین، شرایطی بسیار ناعادلانه برای تولید كننده داخلی در مقایسه با واردات و تولیدات خارجی ایجاد می كنند كه مصداق عینی این رویداد در صنعت كاغذ چاپ و تحریر اتفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: كارخانه كاغذ پارس برای تولید كاغذ چاپ و تحریر طراحی و ماشین ‌آلات آن مطابق با تكنولوژی آن دوره زمانی خریداری شده اند ولی در دهه های اخیر هیچ گاه قوانین اجازه تولید این كالا را نداده است البته پس از سال 1392 كه این شركت به بخش خصوصی واگذار شد، تلاش كردیم با وجود تمام موانع، ظرفیت های تولید را افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنایع كاغذ پارس افزود: خوشبختانه در این حوزه موفقیت هایی نیز داشته ایم ولی این سوال همواره مطرح است كه چرا برخلاف دهه های پیشن در تولید برخی كاغذهای بسته بندی به خودكفایی رسیده ایم ولی در حوزه كاغذهای چاپ و تحریر وارد كننده محض هستیم؟
وی ادامه داد: قبل از بحران كاغذ و ایجاد مشكل در این زمینه با مسئولان و متولیان امر در مجلس و دولت جلساتی برگزار و بارها عنوان كردیم كه در عصر رشد و رونق باید اقداماتی برای حمایت از تولید و تولید كننده داخلی صورت گیرد، چرا كه كشور ما همیشه در آماج تحریم‌ ها بوده است.

** پیش بینی بروز مشكل كمبود كاغذ در كشور
مقدم با بیان اینكه پیش بینی این شرایط دور از ذهن نبود، گفت: از متولیان امر خواستیم به روزهای تحریم و نبود مواد اولیه در سال های گذشته نیم نگاهی داشته باشند و شرایط را به گونه ای فراهم كنند كه تولید كاغذ در كشور جان بگیرد؛ همچنین تاكید كردیم تدابیر لازم در نظر گرفته شوند تا در صورت تحریم دوباره، دچار بحران كاغذ و تبعات بعدی آن نشویم ولی متاسفانه كسی توجهی به خواسته ‌های ما نكرد.
وی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به این موضوع اظهار داشت: این فرصت در اختیار ما تولیدكنندگان قرار نگرفت كه با كار كارشناسی برای شرایط بحرانی برنامه‌ ریزی و عارضه‌ یابی كنیم.
وی افزود: اگر در آینده مشكلات تحریم برطرف شوند باز هم مثل تمام این سالها، تولیدكنندگان داخلی به فراموشی سپرده خواهند شد و سرمایه ‌گذاری در زمینه تولید در فهرست اولویت‌ ها نخواهد بود.
مقدم گفت: تا وقتی تصمیم جدی، قاطع و درازمدتی برای حل مشكل كاغذ گرفته نشود، این مشكل همچنان وجود خواهد داشت.

** واردات كاغذ یعنی حمایت از تولیدكننده خارجی
مدیرعامل گروه صنایع كاغذ پارس توسعه محصول را بزرگترین هدف این كارخانه در سال 98 عنوان كرد و گفت: متاسفانه در سال های گذشته بدلیل سیاست های كلان اقتصادی، فرصتی برای واردات فراهم شد كه ما آن را حمایت از تولید كننده خارجی می نامیم.
وی افزود: اختصاص ارز ترجیحی برای واردات انواع كاغذ و معافیت از شمول ارزش افزوده برای وارد كنندگان باعث شد تولید كننده داخلی در رقابت برابر با تولید كننده خارجی قرار نگیرد و در عمل توسعه محصول غیرممكن شود.
مقدم با بیان اینكه هرگز مانع ایجاد موانع تعرفه ای برای واردات نیستیم و باور داریم كه سدهای تعرفه ای خلاقیت را از مجموعه تولیدی می گیرند، افزود: اعتقاد داریم شرایط برای تولید كننده و واردكننده باید یكسان باشد، اگر وارد كننده مالیات بر ارزش افزوده نمی دهد، چرا تولید كننده داخلی ناگزیر به پرداخت این مالیات است؟
وی ادامه داد: سال ها نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم ولی گوش شنوایی نبود و مسئولان ترجیح دادند با واردات ارزان قیمت، تمام مشكلات را رفع كنند غافل از اینكه این مسیر در نهایت شرایط كنونی را رقم می زند.

** تحریم و افزایش توان رقابت تولیدكنندگان داخل با خارج
مدیرعامل گروه صنایع كاغذ پارس گفت: ما در این سال ها تمام تلاش خود را برای مسیرهای صادراتی و طرح های توسعه انجام دادیم كه خوشبختانه اثرات آن مشهود است اما در سال جاری بدلیل شرایط ناخواسته ای كه برای واردات رخ داد، این توان برای كاغذ پارس ایجاد شد كه در رقابت برابر با تولید كننده خارجی قرار گیرد لذا سال خوبی را برای این مجموعه پیش بینی می كنیم.
وی افزود: اگر شرایطی برای تولید كننده داخلی ایجاد شود كه بتواند عارضه یابی كند، از متخصصان داخلی و خارجی دعوت و امكان سنجی می شود و در نهایت اگر مورد حمایت قانون قرار گیریم و بودجه مورد نیاز تامین شود، تولید كاغذ تحریر نیز خواهیم داشت.
مقدم درخصوص محصولات جدید گروه صنایع كاغذ پارس نیز اظهار داشت: تولید 2 محصول جدید شامل كاغذهای مورد نیاز در صنایع بسته بندی چند لایه ( اصطلاحا كاغذ های تترا پك) و تولید كاغذهای كوت شده برای بسته بندی صنایع دارویی و آشامیدنی (اصطلاحا كاغذهای اینور برد) در دستور كار قرار گرفته است.
وی افزود: كاغذ پارس با اقتدار تنها تولیدكننده خمیر ویرجین شیمیایی در خاورمیانه، تنها تولیدكننده كاغذ چاپ و تحریر شیمیایی، تولیدكننده كاغذ بهداشتی برای لیوان یكبار مصرف و محصولات متنوع دیگری است و تاكنون محصولات این كارخانه به بیش از 15 كشور دنیا صادر شده اند.
مدیرعامل گروه صنایع كاغذ پارس در پایان گفت: همانطور كه اشاره شد قوانین و سیاست گذاری های كلان به ما اجازه تولید كاغذ چاپ و تحریر را نداده است ولی در مورد سایر محصولات كاغذی كه كاملا وارداتی هستند، موفقیت های زیادی داشته ایم و ظرفیت اسمی این كارخانه در صورت تامین موارد فوق، 100 هزار تن است.
امید است با تسهیل روند تولید و تامین كاغذ در كشور توسط مسئولان مربوطه از وارد آمدن ضربه به بدنه نحیف فرهنگ جلوگیری شود.
7278/7280/3022/6064