به گزارش ایرنا محمد اسلامی روز دوشنبه در جمع كارگران یكی از شركت های پیمانكار جاده بیرجند - قاین اشاره ای به زمان پرداخت مطالبات نكرد و افزود: مطالبات كارگران این جاده 15 ماه است كه پرداخت نشده است.
وی بیان كرد: ابتدا بابت تاخیر در پرداخت ها از كارگران و خانواده های آنان عذرخواهی می كنیم و قول می دهیم این بدهی را پرداخت كنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه پیمانكار این شركت در تاخیر مطالبات كارگران مقصر نیست گفت: وی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده و استاندار خراسان جنوبی نیز در اولین روزهای حضور در استان این موضوع را پیگیری كرده است.
وی اظهار داشت: در نشستی كه با استاندار خراسان جنوبی داشتیم فكر كردیم كه چگونه غیر از ردیف بودجه دولتی، پول فراهم كنیم تا ابتدا بدهی كارگران و پیمانكاران را پرداخت كنیم.
اسلامی عنوان كرد: هم برای وام بانكی تصمیماتی گرفته و توافق شد و هم برای تهاتر اقدام كردیم تا بتوانیم از بانك های استان وام بگیریم تا پروژه بیرجند - قاین به اتمام برسد.
وی پروژه جاده بیرجند - قاین را از پروژه های حیاتی دانست و یادآور شد: بایستی حتما باند دوم این جاده به اتمام برسد و كارگران امیدوار باشند تا زمانی كه اینجا خوب كار كنند با استفاده از ظرفیت آنها این پروژه به اتمام می رسد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پیمانكار این جاده در سراسر كشور پروژه های زیادی در دست اجرا دارد و تمام تلاش خود را برای پرداخت مطالبات كارگران به كار گرفته است.
یكی از كارگران هم گفت: پنج سال است در این شركت و در جاده بیرجند - قاین كار می كنم اما نه تنها از 10 ماه پیش حقوق نگرفته ایم بلكه ما را نیز اخراج كردند.
وی كه نامش را ذكر نكرد افزود: كارت هدیه 50 تومانی كه اعضای شركت به ما داده اند دردی از ما كم نمی كند، زندگی ما در حال نابودی است در حالیكه خبری از پرداخت حقوق نیست.
مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسیر بیرجند - قاین بخشی از كریدور 1570 كیلومتر شرق ( محور مشهد - چابهار) است.
مهدی جعفری افزود: عملیات دوبانده سازی این پروژه از سال 89 آغاز شد و تاكنون 49 كیلومتر آن تكمیل و سه پیمانكار با مجموع 120 میلیارد تومان قرارداد در 51 كیلومتر باقی مانده با پیشرفت 40 درصد مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط توپوگرافی و كوهستانی بودن منطقه و حجم ترافیك بالای آن سالانه حدود 25 نفر در حوادث رانندگی این قطعه جان خود را از دست می دهند.
مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار كرد: از مشكلات پروژه می توان به مطالبات 360 میلیارد ریالی پیمانكاران و ضعیف بودن ردیف اعتباری آن اشاره كرد.
وی عنوان كرد: ردیف اعتباری این پروژه با عنوان بهسازی راه های تربت حیدریه - گناباد - قاین - بیرجند و فیض آباد و بجستان - فردوس - دیهوك به طول 640 كیلومتر است كه اكنون در مجموع 10 پیمانكار با حدود 90 میلیارد تومان مطالبات در آن مشغول به فعالیت هستند.
جعفری اعتبار مورد نیاز برای تكمیل بزرگراه بیرجند - قاین را یك هزار و 200 میلیارد ریال (با احتساب مطالبات پیمانكاران) اعلام كرد و گفت: تاكنون 49 كیلومتر از این جاده به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینكه 47 كیلومتر از این پروژه در دست اجرا است ادامه داد: از این میزان 19 كیلومتر آن آماده آسفالت و 28 كیلومتر نیز در حال اجرای زیرسازی است.
خراسان جنوبی با افغانستان و 6 استان كشور همجوار است و خط راه آهن مسافربری ندارد.
این استان دارای 2 فرودگاه فعال در شهرهای بیرجند و طبس است كه فرودگاه بین المللی بیرجند از لحاظ قدمت سومین فرودگاه كشور محسوب می شود.
همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی 20 پروژه با اعتبار 670 میلیارد تومان در استان افتتاح یا كلنگ زنی شد.
7557 * 6054
بیرجند - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان مطالبات كارگران و پیمانكاران پروژه دو باندسازی جاده بیرجند - قاین 50 میلیارد تومان است كه این بدهی پیگیری و پرداخت می شود.