۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۰
کد خبر: 83321886
T T
۰ نفر
افزایش كرایه حمل كام كشاورزان چغندركار دزفول را تلخ كرد

دزفول - ایرنا - برداشت محصول چغندرقند از سطح حدود 2 هزار و 100 هكتار از مزارع دزفول در حالی آغاز شده كه كشاورزان این منطقه همچون سال های گذشته با مشكلات عدیده ای از جمله افزایش نامتعارف كرایه حمل روبرو شده اند كه این مشكلات شیرینی برداشت محصول را به كام آنها تلخ كرده است.

به گزارش ایرنا برداشت محصول باید همواره برای كشاورزان توام با نشاط باشد چراكه كشاورز دسترنج ماه ها تلاش و زحمت خود را برداشت می كند ولی در سال های اخیر به دلیل سیاست های كلان كشور زمان برداشت به زمانی پر استرس و دلهره آور برای كشاورزان تبدیل شده است.
كشاورزانی كه ماه ها برای به ثمر نشستن مزارع خود خون دل خورده اند و انواع ناملایمات از جمله كمبود نهاده های كشاورزی، كمبود آب آبیاری و افزایش بی رویه هزینه كاشت را تحمل كرده اند اكنون به جای برداشت بی دردسر محصول باید شاهد باقی ماندن محصولات خود بر روی زمین باشند.
یكی از كشاورزان چغندركار دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت خرید چغندرقند 10 درصد افزایش یافته ولی نرخ كرایه حمل بار تا كارخانه 2 برابر شده است.
محمدرضا زارع با بیان اینكه فقط تولیدكننده در این وضعیت ضرر می كند، افزود: برداشت باید از اول اردیبهشت ماه شروع می شد ولی با گذشت روزهای زیاد برداشت هنوز به طور درست آغاز نشده است.
وی ضمن انتقاد از همكاری نكردن مسئولان با كشاورزان هنگام برداشت محصول اظهار داشت: هزینه كاشت با نرخ ارز آزاد انجام می شود در حالی كه هنگام خرید محصول تولیدی، نرخ ارز دولتی اعمال می شود.
این كشاورز افزود: امسال به دلیل وضعیت بارندگی های زیاد، چغندرقند تولیدی در هوای مرطوب دچار بیماری های قارچی زیادی شدند كه این امر موجب افت تناژ و كاهش تولید شد ضمن اینكه علف های هرز نیز امسال بیشتر بود كه انتظار می رفت دولت در این خصوص حامی كشاورزان باشد.

** افزایش نرخ شكر از راهكارهای برون رفت كشاورزان از این وضعیت است
زارع اظهار داشت: هزینه های كارخانه، كشت و اجاره بهای زمین كشاورزی بالا رفته است كه بالابردن نرخ شكر در بازار می تواند تا حدی شرایط را معتدل كند.
وی درخصوص كمبود كامیون حمل بار گفت: وضعیت حمل بار چغندرقند به كارخانه در حال حاضر بهتر شده است ولی همچنان مشكلاتی وجود دارد و كشاورزان منتظر كامیون هستند البته در صورت پیدا كردن كامیون نیز با توجه به هزینه بالای كرایه، سود ناچیزی عاید كشاورز می شود.
این كشاورز دزفولی افزود: اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد كشاورزان تمایلی به برداشت محصول چغندرقند ندارند و محصول باقی مانده در مزرعه فاسد خواهد شد.
به گزارش ایرنا كامیون داران نیز از طرفی به دلیل افزایش نرخ گازوییل و استهلاك بالای خودروهای سنگین حمل بار چغندرقند به كارخانه را با قیمت پایین به صرفه نمی دانند لذا دولت باید فكری اساسی برای رفع این مشكل داشته باشد.
یكی از كامیون داران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر جایگاه های سوخت، گازوییل ندارند و عوارض و هزینه بارنامه بسیار گران شده است.
وی كه خواست نامی از وی برده نشود، افزود: فیلتر هوا و لاستیك خودروی سنگین بسیار گران شده و قیمت یك جفت لاستیك 32 میلیون ریال است كه همین لاستیك ها نیز بعد از 2 ماه مستهلك می شوند.
وی همچنین از بی كیفیتی لاستیك های موجود در بازار انتقاد كرد و خواستار توجه به مشكلات رانندگان كامیون شد.
این كامیون دار معتقد است با وجود مشكلات زیاد به علت غیراستاندارد بودن جاده ها، امنیت جانی هنگام تردد در جاده های برون شهری وجود ندارد و امكان تصادف و تلفات جانی دور از انتظار نیست.

** واردات شكر با ارز دولتی حمایت از تولید كننده خارجی است
عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص وضعیت چغندرقند در بازار گفت: با توجه به اینكه شكر وارداتی با ارز دولتی عرضه می شود و هزینه های تولید بسیار سنگین است اساسا دولت از تولیدكننده خارجی حمایت می كند.
عباس پاپی زاده با بیان اینكه كشاورزان با ارز آزاد توان رقابت با تولیدكننده خارجی را ندارند، افزود: با وجود افزایش قیمت شكر، كشاورزان در سیاست های دولت دچار سردرگمی شده اند چرا كه هزینه كاشت با ارز آزاد محاسبه می شود درحالی كه محصولات كشاورزی با نرخ مصوب دولتی خریداری می شوند.
وی اظهار داشت: اگر قرار است نهاده های كشاورزی با قیمت آزاد خریداری شوند محصولات نیز باید با نرخ ارز آزاد خریداری شوند تا كشاورزان دچار مشكل نشوند.
پاپی زاده كرایه حمل هر تن چغندرقند را حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار ریال عنوان كرد و افزود: دلیل بالا بودن این نرخ مشكلات حمل و نقل است كه پارسال هم با آنها درگیر بودیم ضمن اینكه بخشی از هزینه حمل و نقل چغندرقند قبلا توسط كارخانه ها پرداخت می شد كه یارانه آن برداشته شد و كل هزینه ها بر دوش كشاورز افتاد.
وی گفت: برای رفع مشكلات چغندركاران دزفول، در چند سال گذشته پیگیری هایی برای احداث كارخانه قند دزفول صورت گرفته و اكنون زمینی جنب كارخانه فولاد دزفول برای ساخت كارخانه قند درنظر گرفته شده است.
عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز آب و برق این كارخانه صادر شده و امید ااست ساخت آن تا یك سال آینده آغاز شود.
وی اظهار امیدواری كرد با احداث این كارخانه حداقل هزینه حمل چغندر از دوش كشاورزان دزفول برداشته شود.
سیلاب فروردین ماه امسال كه موجب آبگرفتگی زمین های كشاورزی جنوب خوزستان شد باعث نابودی بخش عمده ای از محصول چغندرقند و نیشكر این مناطق شد، به همین منظور انتظار می رود دولت با حمایت از كشاورزان چغندركار شمال خوزستان كه محصول باكیفیتی تولید كرده اند، آنها را برای كشت های بعدی تشویق كند.
كارخانه قند شوش به عنوان تنها كارخانه قند خوزستان كه خوراك اصلی آن چغندر قند است در جذب این محصول و تبدیل آن به شكر با محدودیت هایی رو به رو است و به ناچار این محصول باید به كارخانه های قند اصفهان، اسلام آباد، بیستون كرمانشاه، قزوین، شهركرد و همدان ارسال شود.
كشت چغندر قند در خوزستان پس از تعطیلی 15 ساله كارخانه قند شوش و صرفه اقتصادی كه گمان می رفت نصیب كشاورزان شمال خوزستان شود در پنج سال اخیر از سرگرفته شده ولی به نظر می رسد با تحولاتی كه در صنعت حمل و نقل كشور، اعتصاب ها و افزایش بی سابقه كرایه ها به وجود آمده كار انتقال محصول چغندر قند با مشكلات حادی رو به رو شده است.
7278/3022/6068
۰ نفر