۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۷
کد خبر: 83321963
T T
۰ نفر

راهكارهاي موفقيت دانش آموزان در امتحانات

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۷
کد خبر: 83321963
راهكارهاي موفقيت دانش آموزان در امتحانات

كرج - ايرنا - اكنون زمان نتيجه گرفتن دانش آموزان از يك سال تلاش در كلاس هاي درس مدارس فرا رسيده تا آنان با مطالعه صحيح ويژه امتحانات آنهم در ماه مبارك رمضان به موفقيت دست يابند و پاسخگوي زحمات معلمان و والدين خود باشند.

به گزارش ايرنا، روش درس خواندن در بين دانش‌آموزان به خصوص در ايام امتحانات بسيار متفاوت است در حالي كه با توجه به شيوه هاي صحيح مطالعه مي توانند به نتيجه دلخواه برسند.
زمان امتحانات دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه در مدارس شروع شده است و بيشتر آنها به دنبال روشي هستند كه در زمان كمي كه در اختيار دارند به گونه اي خود را آماده امتحان كنند كه در كارنامه خود نمره خوبي به ثبت برسد.
دانش آموزان براي موفقيت در امتحانات بايد براي مطالعه كتاب هاي درسي برنامه مطالعه روزانه داشته باشند و به تكنيك هاي مطالعه در ايام امتحانات نگاه عميقي داشته باشند.
دانش آموزان براي موفق شدن در امتحانات در كنار روش هاي مطالعه بايد به زمان معين براي استراحت كردن ، داشتن تغذيه مفيد ميان وعده اي دقت كنند.
با توجه به ماه مبارك رمضان ضرورت دارد دانش آموزان براي مطالعه اثر بخش در ايام امتحانات به نكات كليدي كه كارشناسان علوم تربيتي و مشاوران تحصيلي مدارس عنوان مي كنند، دقت لازم را داشته باشند.
به گفته آنان، دانش آموزان پس از افطار و استراحتي كوتاه خواندن درس را آغاز كنند و به داشتن خواب لازم نيز توجه كافي داشته باشند و از تغذيه مناسب ويژه روزه داري نيز غفلت نكنند.
كارشناسان علوم تغذيه از غذاهاي ويتامين و پروتئين دار به عنوان بهترين انتخاب در تغذيه مناسب ياد مي كنند كه از آن جمله مي توان به مصرف ميوه و سبزيجات تازه كه باعث فعال نگه داشتن ذهن مي شود و همچنين خرما، مويز ، گردو ، پسته و ... اشاره كرد چون اين مهم موجب يادگيري بهتر و كاهش اضطراب در هنگام مطالعه مي شود.
به گفته اين كارشناسان دانش آموزان و حتي دانشجويان بايد از مصرف قهوه ، نوشابه، چاي به دليل داشتن كافئين بپرهيزند چون قدرت به خاطر آوردن مطالب را در ذهن پايين مي آورد و همچنين در ايام امتحانات پفك ، چيپس و غذاهاي فست فودي نيز استفاده نكنند.
** مزيت هاي مطالعه صحيح
فاطمه فيضي از مشاوران تحصيلي مدارس البرز در اين زمينه اظهار داشت: روش صحيح مطالعه براي دانش آموزان مزيت هايي چون كاهش زمان مطالعه، افزايش ميزان يادگيري، تثبيت مطالب آموخته ‌شده و يادآوري آسان مطالب آموخته‌شده را به همراه دارد.
وي با اشاره به اينكه مطالعه كتاب هاي درسي بايد برنامه محور و سازمان يافته باشد، خاطرنشان كرد: مطالعه كردن بدون برنامه، چيزي جز سردرگمي و آشفته كردن ذهن به همراه ندارد لذا داشتن برنامه‌ي صحيح باعث مديريت زمان شده و انرژي كمتري مصرف مي شود.
وي برنامه ريزي براي درس خواندن به ويژه در ماه مبارك رمضان را ضروري دانست و افزود: يادداشت‌ برداري در درس خواندن بسيار مفيد است زيرا موجب تثبيت شدن مطالب خوانده شده در ذهن مي شود.
اين مشاور تحصيلي ادامه داد: مطالعه‌ مستمر دروس و بدون استراحت به ويژه درماه مبارك رمضان براي دانش آموزان روزه دار و حتي در روزهاي عادي مفيد نيست.
فيضي تصريح كرد: براي پيشگيري از خستگي زود رس در ايام امتحانات بايد براي مطالعه مفيد برنامه داشت تا از تمركز ذهني در هنگام خواندن برخوردار شويم .
وي اضافه كرد: مديريت زمان در مطالعه‌ صحيح درس‌ها به ويژه در ايام امتحانات بسيار مؤثر است و حداكثر زماني كه هر فرد مي‌تواند روي مطلبي تمركز كند بين 30 تا 45 دقيقه است كه پس از آن بايد 20 دقيقه استراحت كند.
وي گفت: دانش آموزان بايد براي مطالعه كردن مكان ثابت و بدون سر و صدا و رفت و آمد را انتخاب كنند چون اين انتخاب حذف عوامل حواس پرتي و افزايش دقت در مطالعه را در پي دارد.
**هفتگانه كاهش استرس شب امتحان
حسين سليميان از كارشناسان علوم تربيتي استان البرز به دانش آموزان توصيه كرد: براي آغاز مطالعه درس ها در ابتدا به قرائت دعاي مطالعه توجه كنند به گونه اي كه قبل از شروع درس وضو بگيرند و با نام خداوند يكتا ، ذكر صلوات و دعاي مطالعه ' اللهم اخرجني من الظلمات الوهم و اكرمني بنورالفهم افتح علينا ابواب رحمتك وانشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين ' كه به معناي 'خدايا مرا بيرون آور از تاريكي هاي وهم و به نور فهم گرامي ام بدار، خدايا درهاي رحمت را به روي مابگشا و خزانه هاي علومت را بر ما بازكن به مهرباني ات اي مهربانترين مهربانان مي باشد' را بخوانند.
وي از برنامه ريزي به عنوان گام دوم كاهش استرس شب امتحان تعبير كرد و اظهار داشت: بارها كارشناسان مختلف به ويژه آموزشي به برنامه ريزي و تهيه جدول زمانبندي براي روز قبل از امتحان تاكيد كرده اند اما كمتر دانش آموزي پيدا مي شود كه اين مسئله را جدي بگيرد.
وي بيان داشت: گذشته از مواردي كه دانش آموز خواندن كل درس را به شب قبل از امتحان موكول مي كند، مواردي هم هستند كه مطالب درسي ياد گرفته شده به دليل زمان بندي غلط و دوره ناصحيح در ذهن به هم مي ريزد و فرد نمي تواند در امتحان نمره خوبي بگيرد.
وي يادآور شد: در صورت توجه به برنامه ريزي در امتحان، پاسخ دادن به سوالات آسان و سخت براي دانش آموزان بدون داشتن اضطراب بوجود مي آيد زيرا مطالب خوانده شده به درستي در ذهن طبقه بندي گرديده و يادآوري آن به راحتي انجام مي شود.
وي از استراحت در بين مطالعه، خواب راحت ، تغذيه سالم به عنوان ديگر راهكارهاي كاهش استرس شب امتحان ياد كرد.
سليميان تمركز فكري را راهكار ديگر كاهش استرس شب امتحان نام برد و افزود: روز قبل ار امتحان هر عاملي را كه باعث حواس پرتي مي شود كاملا بايد كنار گذاشت چون زماني كه تمركز روي مطالب درسي وجود نداشته باشد، اضطراب خود به خود به وجود مي آيد.
وي مثبت انديشي را از ديگر عوامل كاهش استرس شب امتحان برشمرد و ادامه داد: براي مثبت انديشيدن بايد وقت خود را با افرادي بگذرانيم كه به ما روحيه بدهند و يا به قولي انرژي مثبت به ما ببخشند و هر زماني كه فكر منفي به سراغ ما آمد سريع همان فكر را در ذهنمان به شكل مثبت تغيير دهيم و با صداي بلند براي خود تكرار كنيم تا آرامش فكري و روحي در ما حفظ و تقويت شود.
اين كارشناس علوم تربيتي آرامش را عاملي ديگر در كاهش استرس عنوان كرد و گفت: دانش آموزان و يا دانشجويان قبل از دوره كردن مطالب درسي نفس عميقي بكشند تا اكسيژن لازم به مغز برسد و ذهن از عوامل مزاحم پاك شود چون داشتن آرامش در زمان مطالعه يك اصل براي موفقيت محسوب مي شود كه با قدم زدن در هواي آزاد و يا كشيدن چندين بار نفس عميق اين عامل مهم را در خود مي توان ايجاد و تقويت كرد.
** دانش آموزان موفق چه عادت هايي دارند
علي ريحاني استاد دانشگاه و روانشناس هم به عادت هاي هفتگانه دانش آموزان موفق اشاره كرد و يادآور شد: بسياري از دانش آموزان دليل عدم توانايي خود در پاسخ به سوالات معلمشان را در كلاس درس به هوش و مسائل ژنتيكي نسبت مي دهند در حالي كه اين باور درست نيست.
وي بيان داشت: دانش آموزان براي موفق شدن در دوران تحصيل به خصوص در ايام امتحانات بايد به عادت هاي مطالعه توجه كنند.
وي تصريح كرد: دانش آموزان موفق همواره از يك برنامه منجسم براي مطالعه خود استفاده مي كنند چون مي دانند برنامه ريزي براي مطالعه درس ها مانند ساختن يك پازل است.
وي اضافه كرد: داشتن برنامه براي مطالعه در كنار داشتن تمركز موجب ايجاد انگيزه و كاهش استرس در هنگام مطالعه مي شود.
وي از برنامه ريزي براي استراحت به عنوان يك عادت مثبت در دانش آموزان ياد كرد و افزود: بسياري از دانش آموزان فكر مي كنند با ساعت ها مطالعه بدون وقفه مي توانند در آن درس موفق شوند.
ريحاني ادامه داد: ذهن انسان پس از يك مطالعه فشرده به 20 دقيقه استراحت نياز دارد.
وي از يادداشت برداري مطالب، به اندازه كافي خوابيدن ، پرسيدن سوالات ، آموختن از اشتباهات و خود را در شرايط واقعي سنجيدن به عنوان ديگر عادت هاي دانش آموزان موفق ياد كرد.
** والدين مراقب رفتارهاي استرس زا باشند
يونس جاويد نسب از ديگر روانشناسان فعال در حوزه آموزش و پرورش استان البرز است كه از همراهي والدين براي مبارزه با استرس در ايام امتحانات به عنوان يك عامل مهم موفقيت دانش آموزان در ايام امتحانات ياد كرد.
وي اظهار داشت: دليل اصلي استرس و نگراني هميشه مربوط به تنبلي يا درس نخواندن و نفهميدن محتواي درس ها نيست بلكه اين مهم نتيجه تاثيرات و تبعات دلهره و به هم ريختن روح و روان دانش آموزان است.
وي يادآورشد: استرس در دانش آموزان فعال و درس خوان نيز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتي پس از آن افسرده، پريشان و مضطرب مي كند كه اين حالات در آينده تحصيلي و شغلي آنها نيز بسيار تاثيرگذار است.
وي از يكي از تاثيرات اضطراب و دلهره امتحانات را فراموشي و پرت شدن حواس و تمركز دانش آموز در زمان امتحان و حتي پس از آن ذكر كرد.
وي اضافه كرد: داشتن كمي اضطراب و دلهره در اين ايام اگر چه امري طبيعي و معقول است ولي دلهره و استرس بيش از حد به دليل تاثيرات نامطلوب روحي و رواني بر آنان و در نهايت بر جامعه نيازمند بررسي و پيگيري جدي است.
اين روانشناس گفت: در اين رابطه بسياري از روانشناسان و جامعه شناسان تاكيد دارند كه نبايد استرس و اضطراب را يك حالت عادي و معمولي تلقي كرد و بايد با ريشه يابي آن در زمان كودكي و نوجواني و در محيط مدرسه مانع از گسترش آن به جامعه و در نهايت بيماركردن اجتماع شويم.
جاويد نسب بيان داشت: منشا و عامل استرس و اضطراب در درجه نخست به رفتار والدين و خانواده در هنگام برخورد با مسائل مهم زندگي بر مي گردد.
وي تصريح كرد: رفتارهاي نسنجيده و توام با نگراني و اضطراب والدين و اعضاي خانواده در انجام بسياري از امور به ويژه مواقع حساس موجب مي شود كه فرزندان به تقليد اين رفتار ناشايست بپردازند.
وي خاطرنشان كرد: تبعات اين استرس علاوه بر نگراني و افت تحصيلي دانش آموزان از سوي ديگر موجب ايجاد مشكلات و بيماري هاي روحي و رواني در بين دانش آموزان مي شود.
وي با بيان اينكه بي توجهي به كاهش استرس دانش آموزان در زمان امتحانات مي تواند در آينده براي آنها بسيار مشكل ساز شود، ادامه داد: دلهره و نگراني هاي بيش از حد علاوه بر كاهش ميزان درك و هوش، موجب گرايش به مصرف داروهاي آرامبخش و يا روانگردان مي شود.
وي با اشاره به اينكه علت تشويش و استرس بيش از اندازه برخي از دانش آموزان، استفاده نادرست آنها از نيروي ذهني و هوش خودشان است ، يادآور شد: بايد اين مهم با برنامه ريزي در طول زمان تحصيل كاهش يابد.
وي تاكيد كرد: در ايام امتحانات بايد به دانش آموزان با بكار بردن كلمات مثبت و تشويقي روحيه داد زيرا اين رفتار موجب مي شود كه آنان آرامش خاطر داشته باشند و يادآوري مطالب درسي در جلسه امتحان برايشان راحت تر صورت مي گيرد.
استان البرز 460 هزار دانش آموز دارد كه حدود 210 هزار نفر آن در متوسطه دوره اول و دوم تحصيل مي كنند.
2819/6993