۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبر: 83321964
T T
۰ نفر

گنحينه هايي غريب در سپهر گردشگري مازندران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبر: 83321964
گنحينه هايي غريب در سپهر گردشگري مازندران

ساري - ايرنا - مازندران به عنوان يكي از قطب هاي برجسته گردشگري كشور و برخوردار از مولفه ها و شاخص هاي قابل توجه و پردازش اين صنعت، گنجينه هاي ناشناخته عديده اي دارد كه در سپهر گردشگري كشور هنوز معرفي نشده و ندرخشيده اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، گردشگري امروزه به عنوان ركن سوم اقتصاد در دنيا مطرح است و در اين ماراتن اقتصادي كشورهايي كه اين صنعت را جدي گرفته و به تمامي زير و بم آن توجه كنند جايگاه در خوري كسب مي كنند و ايران با تمدن و جاذبه‌هاي بي‌نظير فرهنگي‌، تاريخي شايسته بهترين جايگاه در اين رقابت است.
يكي از استان‌هاي مهم ما در حوزه گردشگري استان مازندران است كه ميراث دار فرهنگي غني و منابع تاريخي و طبيعي متنوع و بي شماريست كه خود به تنهايي بستري براي جذب دهها ميليون مسافر و گردشگر است.
وجود دريا، جنگل و داشته‌هاي فرهنگي، تاريخي و گردشگري بسيار زيبا در صورت معرفي مي‌تواند باعث شود تا اين استان همچنان يكي از قطب‌هاي گردشگري اصلي گردشگري كشور باشد و اين مساله را رونق دهد.
ميراث تاريخي ، طبيعي و فرهنگي مازندران كه زبان گويا ، زنده و جاري تمدن اين بخش از دنيا در دل شهر نشيني است، همچون گنجينه هايي غريب از چشمان گردشگران دور مانده و گردشگري مازندران تقريبا به شنا در دريا و اطراق در سواحل ختم شده است.
اما مازندران جاذبه هاي تاريخي و ميراث هاي فرهنگي و سنتي بسياري را در دل خود دارد كه آشنايي با آن و همچنين معرفي انها بهترين زمينه ساز براي حركت به سمت اقتصاد گردشگري و همچنين معرفي اين ميراث به همگان است.
اين ميراث از طبيعي گرفته تا تاريخي همگي هويت مردم مازندران و تاريخ پر فراز و نشيب ساكنان اين خطه را روايت مي كند.
** اليمستان؛ جنگل مه آلود و رويايي
اليمستان، نام جنگلي رويايي و مه آلود است كه در كنار روستايي به همين نام قراردارد و طبيعت بكر و زيباييِ درختان و مراتعش زبانزد خاص و عام است. با ورود به اين جنگل با منظره زيباي قله دماوند، انبوه درختان سبز و دشت هاي پر گل، جادو مي شويد و لحظه اي دست از تماشاي اين نقاشي بي نظيرِ طبيعت بر نمي داريد.
اين جنگل محل رويش گياهي به نام اليماست كه در ارديبهشت ماه بساطش را در ميان طبيعت پهن مي كند و به همين دليل نام اليمستان را براي آن برگزيده اند. اليما گياهي بومي شبيه پيازچه است و در كنار جوي آب مي رويد و به صورت خوراكي پخته شده در غذا بويژه در خورشت به مصرف مي رسد.
جنگنگل اليمستان يكي از رويشگاه هاي طبيعي گياه اليماست كه ارزش خوراكي دارد.اين جنگل مه آلود مي تواند تجربه اي متفاوت از جنگل نوردي را براي گردشگران رقم بزند.
هواي خنك و مه آلود جنگل اليمستان بهترين فضا را براي پياده روي و لذت بردن از زيبايي هاي طبيعت براي گردشگر فراهم مي آورد. مي توان به قلب جنگل زد و در آن پيش رفت تا به دشت ها و مراتع سرسبز برسيد. زيبايي هاي طبيعت در اينجا تمام نشدني اند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده مي شود.
همچنين جنگل اليمستان در مسير صعود به قله اي به همين نام قرار دارد و كوهنورديِ لذت بخشي را براي گردشگران علاقه مند به اين ورزش به ارمغان مي آورد.
در مسير كوهنوردي اليمستان و نرسيده به قله، حفره هايي به عمق ده متر ديده مي شوند كه گفته مي شود جاي دو شهاب سنگ بزرگ هستند. البته در اين ميان افسانه هاي بومي حكايت از اين دارند كه اين دو گودال جاي زانوهاي رستم هستند كه در اين منطقه زانو زده و از آب دريا نوشيده است.
** عمارت كلبادي جاذبه اي تاريخي
خانه تاريخي كلبادي بدون شك يكي از زيباترين ساكنان محله آب انبار نو ساري است. اين خانه زيبا به عنوان يك يادگار از دوره قاجاريه در شهر ساري در تاريخ 9 آبان سال 1377 هجري شمسي با شماره ثبت 2148 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
عمارت منوچهرخان كلبادي واقع در محلهٔ آب انبار نو حدود يكصد و سي سال قبل به دستور سردار جليل از امراء ارتش وقت ساخته شد و به نام فرزند بزرگش امير نصرت شكوه نظام به اميريه معروف شد. امير نصرت در جواني فوت شد و سردار بنا را به فرزند وي منوچهرخان بخشيد. منوچهرخان كلبادي كه بعدها از ملاكين منطقه و زماني نيز نماينده مردم ساري در مجلس شوراي ملي بود در سال 1362 دار فاني را وداع گفت و اين بنا در سال 1370 در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت.
سبك معماري اين ساختمان از تكاياي دورهٔ قاجاري برگرفته شده و دو بخش اندروني و بيروني دارد. بناي اصلي اين عمارت در بخش اندروني در دو طبقه و يك زيرزمين احداث شده و هر طبقه داراي يك شاه‌نشين و اتاق‌هاي دو طرفه است. شاه‌نشين طبقه دوم از زيباترين اتاق‌هاي اين عمارت است و جاي جاي آن يادآمد شيوه‌هاي هنرهاي تزئيني دوره قاجاري است. مصالح ساختماني اين بنا شامل چوب و آجر و بام آن به صورت شيرواني و سفال پوش مي‌باشد.
** اليمالات؛ درياچه اي براي تمام فصول
نور، يكي از شهرستان‌هاي استان مازندران است كه در سمت شمال با درياي زيباي خزر هم‌مرز است. با اين وجود، خزر تنها پهنه‌ آبي اين شهرستان نيست و مي‌توان درياچه‌ها و رودخانه‌هاي زيادي را در آن مشاهده كرد.
شهر چمستان مركز بخش چمستان در اين شهرستان به شمار رفته و يكي از بهترين نقاطي است كه مي‌توان براي سفر برگزيد. درياچه‌ سد اليمالات در 8 كيلومتري مسير نور به چمستان در جنوب دو راهي منتهي به روستاي كارگركلا قرار دارد. فاصله‌ درياچه با خود جاده حدود 3 كيلومتر است.
گردشگاه درياچه اليمالات در دل جنگل واقع شده ‌است. در آنجا همه چيز براي چند ساعت تفريح و البته آرامش مهيا است. بعد از پارك اتومبيل، بايد مسيري پنج دقيقه‌اي را پياده‌‌روي ‌كنيد و بعد از طي اين مسافت از بلندي به سمت پايين كه درياچه در آنجا واقع شده است، هدايت مي‌شويد. پلي زيبا شما را به آنجا وصل مي‌كند.
ماهياني از جمله قزل آلا و آمور در اين درياچه زندگي مي‌كنند. البته به دليل اين كه اغلب مردم اين ناحيه ماهي‌هاي قرمز شب عيد خود را درون آب درياچه رها مي‌كنند، مي‌توان تعداد قابل توجهي از اين نوع ماهي را هم مشاهده كرد. اين درياچه براي قايق سواري و ماهيگيري لحظاتي جذاب مي آفريند.
براي سفر و ديدن اين مكان مي‌توانيد روي تمام فصول حساب باز كنيد كه البته در طول فصل زمستان و پاييز نبايد انتظار سرسبزي بهار و تابستان را داشت. با اين وجود پاييز را مي‌توان يكي از زيباترين فصل‌‌ها و حتي شايد زيباترين فصل سال براي تماشاي درياچه ناميد.
اين درياچه به دليل قرار گرفتن در ميان جنگل، مناطق استوايي را برايتان تداعي مي‌كند. بخشي از مسير دسترسي به درياچه‌ سد خاكي اليمالات از ميان درختان سر به فلك كشيده مي‌گذرد و چشم‌اندازهايي بي‌نظير را ارايه مي‌دهد.
**فيلبند روستايي معلق ميان اقيانوس ابر
فيلبند روستايي در شهرستان بابل در استان مازندران ايران است. اهالي به اين روستا فلبن مي‌گويند كه كوتاه شده فيل‌بند است. دسترسي به فيلبند از جاده هراز و سنگچال آمل آسان‌تر مي‌باشد زيرا مسير بابل آسفالت نبوده و پيچ و شيب‌هاي زيادي دارد و با ماشين غير آفرود رفتن كمي مشكل مي‌باشد لذا براي رسيدن به اين روستا مسير هراز و سنگچال بسيار آسان‌تر است.
روستاي فيلبند با ارتفاع 2358 متر از سطح دريا در شهرستان بابل، در شمال غربي به روستاي سنگچال آمل، از جنوب به ييلاق ونه بن، از جنوب شرقي به روستاهاي شيخ موسي و لهه بابل ختم مي‌شود.
اين روستا به دليل ارتفاع زياد از سطح دريا زمستان‌هايي سخت و با بارش برف سنگين همراه است و شايد يكي از دلايل نام‌گذاري اين روستا هم همين باشد.
در تابستان‌ها اين روستا داراي هواي بسيار مطلوبي است كه پذيراي مسافراني بسيار و همچنين كوهنوردان مي‌باشد.
فيلبند به دليل برخورداري از اقيانوس ابر يكي از زيباترين و بكرترين نقاط استان مازندران است.
9919/1654