۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83322214
T T
۰ نفر

بلاك چین ها؛ آغازگر انقلاب نوین در اقتصاد جهانی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83322214
بلاك چین ها؛ آغازگر انقلاب نوین در اقتصاد جهانی

تهران- ایرنا- فناوری های نوین همچون بلاك چین ها با وجود تاثیرات شگرف و موثری كه در حوزه های مختلف بیمه و بانك به جهت امنیت و شفافیت دارند اما در حوزه های شخصی و به جهت پیچیدگی مكانیسم و ناآگاهی كاربران ممكن است جامعه را با تهدیدات جبران ناپذیری مواجه سازند. به همین دلیل بایستی با اجرای سیاست های كارآمد در جهت بهره وری مثبت از این دستاوردها حركت كرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ تحولات «بلاك چین» به واقع یكی از مهم ترین تحولات اقتصادی و اجتماعی جهان معاصر است كه برخی كارشناسان از وجود انقلاب اقتصادی با بروز این فناوری های نوظهور در سال های نه چندان دور خبر می دهند. بلاك چین(بلوك زنجیره) راهی تضمین شده و امن برای انتقال یك ارز دیجیتال از فردی به فرد دیگر به وسیله اینترنت است و نمی توان مشروعیت این انتقال را به چالش كشید.

در سال های اخیر ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده بسیاری همچون بیت‌كوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده اند و كاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتال هستند؛ چراكه سودآوری های كلان، شعار فراگیر و موثر گردانندگان این فناوری محسوب می شود كه با توجه به نیازهای اقتصادی و معیشتی جهان، استقبال خوبی نیز از این پدیده شده است.

در حقیقت بلاك چین از آن دسته فناوری های جدیدی به شمار می رود كه می تواند سیستم تبادل پول در جهان را متحول كند و كاربرد و نحوه عملكرد بسیار پیچیده و متفاوتی دارد.

«ویلیام موگیر» كارشناس حوزه فناوری بلاك چین درباره كاربردهای این مقوله گفته است: «بلاك چین علاوه بر كاربردهایی كه در نظام اقتصادی و تبادلات مالی دارد، در واقع یك سیستم جدید برای نگهداری اطلاعات و فایل های مورد نیاز كاربران نیز به شمار می رود.»

البته كارشناسان فعال در این حوزه بر این باورند كه فناوری بلاك چین از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بسیار زیاد و متعددی برخوردار است كه می‌تواند در صنایع و سیستم‌های مختلف بانكی، مالیاتی، بیمه، دانشگاهی و ... به كار برده شود و تحولات بزرگی ایجاد كند.

حال باید دید عطش ثروت اندوزی و گرایش به سودهای فراوان كه بیشتر اوقات نیز با آگاهی كم و بسنده كردن به شایعات و تبلیغات صورت می گیرد، چه سرنوشتی را برای فناوری بلاك چین به وجود خواهد آورد. البته از این مهم نباید غافل شد كه این فناوری آن چنان كه عنوان شد در سیستم های كلان حاكمیتی و دولتی از جمله بیمه و بانك به دلیل شفافیت و امنیت فراوانی كه از خود نشان داده است می تواند مفید فایده باشد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور چون و چرایی فناوری بلاك چین با «علی حیدری» كارشناس اقتصاد بین الملل گفت و گو كرده است.

***ظهور و بروز بلاك چین
بلاك چین همان گونه كه از نامش پیداست، مجموعه ای از بلاك ها یا خانه هایی محسوب می شود كه داده ها و اطلاعات در آن ذخیره می شوند. این روش كه با ایجاد رمز برای هرگونه تبادل شكل می گیرد یكی از امن ترین روش های ذخیره سازی و انتقال اطلاعات است كه به جز شخص ایجاد كننده فردی قادر به دستیابی به اطلاعات آن نیست و مشكلات مربوط به هكرها و دزدی های اینترنتی در آن به وقوع نمی انجامد، به عبارت ساده تر و دقیق تر بلاك‌چین یك پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراك است كه به صورت هم زمان، داده هایی در آن ثبت و اصلاح می شود كه می‌توان با بهره گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت.

این فناوری نوپا در كمتر از پنج سال آینده اقتصاد دنیا را متحول خواهد كرد و سیستم های مالی و بانكی دچار تغییرات شگرفی در كاركرد خود می شوند، از این رو لزوم به روز كردن اطلاعات و ارایه تئوری های جدید و نوین از طرف اقتصاددانان از جمله ملزومات بخش اقتصادی كشور در سال های آتی به شمار می رود.

** گستردگی حوزه ارزهای دیجیتال
ارز دیجیتال از پدیده هایی شایع در اقتصاد و اجتماع كشورهای مختلف دنیاست كه بعید به نظر می رسد حتی در نقاط دوره افتاده نیز فردی از ارزهای دیجیتال و سودآوری آن مطلع نباشد و به خرید و روش آن نپردازد. در این میان برخی كشورها هم وجود دارند كه محدودیت های سفت و سخت قانونی برای رد و بدل ارزهای دیجیتال اعمال كرده اند، برای نمونه در روسیه ارزهای دیجیتال به عنوان ارز رسمی پذیرفته نشدند، در آمریكا برخی از شركت ها در حال انجام دادن ساز وكارهای مالی خود با ارزهای دیجیتال هستند اما در آنجا نیز این فرآیند هنوز به صورت قانون مدون در نیامده است، در كُره هم محدودیت های فراوانی برای استفاده از این ارزها اعمال می شود، در چین نیز با سخت گیری های زیاد ساز وكار ارزهای دیجیتال در حال فراگیری است و در نهایت در هند قانون های ملایم تر و متعادل تری در ارتباط با این فناوری نوظهور تدوین و اجرا می شود.

قانون جامع و دقیقی در ایران تا پایان بهمن 1397 خورشیدی از طرف بانك مركزی وضع و ابلاغ نشده اما هشدارهای فراوانی در ارتباط با استفاده از ارزهای دیجیتال و احتمال كلاهبرداری های فضای مجازی داده شده است.

**انواع ارزهای دیجیتال و رواج بیت كوین
بیت كوین به عنوان سردمدار و شناخته شده ترین ارز دیجیتال محسوب می شود كه به عنوان نسل اول ارزهای دیجیتال نیز از آن یاد می شود. همه ارزهای دیجتال با سقف و محدویت تولید همراه هستند و بیت كوین در زمان حاضر با رد كردن ركورد 19 میلیون تولید، تنها با سقف تولیدی خود یعنی 24 میلیون عدد فاصله بسیار اندكی دارد از این رو با كاهش عرضه و تقاضا و نزدیك شدن به سقف تولید با افزایش قیمت بیت كوین رو به رو هستیم. به بیانی دیگر بیت كوین به جهت اینكه نخستین ارزی بود كه در بازار ارزهای دیجتال توزیع و ارایه شد، شناخته شده ترین و سرگروه ارزهای دیجتال به شمار می آید. در سال آتی میلادی قیمت بیت كوین به پیش بینی من، عددی در حدود چهار هزار دلار بیشتر نخواهد رفت كه این عدد میانگین قیمت ارزش گذاری شده در تمام 2019 میلادی عنوان شده است.

از نسل های بعدی ارزهای دیجتال می توان به لایت كوین اشاره كرد كه مهم ترین ویژگی نسل دوم ارزهای دیجیتال است و قادر به تبدیل مالی در میان تولیدات خود است، برای نمونه دلار را می توان به لایت كویت و دیگر ارزهای دیجیتال تبدیل كرد. اكنون طرح هایی در آمریكا در حال انجام دادن است كه با استفاده از فناوری های بلاك چین امكان تبدیل ارزهای دیجیتالی را در بانك ها نیز میسر می سازد. به عبارتی افراد نه تنها در فضای مجازی بلكه به طور رسمی در بانك ها نیز می توانند به رد و بدل و مراوده مالی از طریق ارزهای دیجیتال بپردازند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده كه تا نیمه 2020 میلادی كه قرار است ارز دیجتال جدیدی رونمایی شود، بانك ها نیز به طور رسمی وارد حوزه ارزهای دیجیتال خواهند شد و آغاز تحولات پرشتاب اقتصادی كه پیش تر نیز از آن یاد شده است، به وقوع می پیوندد و مفهوم اقتصاد، بانك و پول متحول و دگرگون خواهد شد.

**مكانیسم تولید و عملكرد پول های دیجیتال
مكانیسم تولید این ارزها بسیار سخت و همراه فناوری پیچیده ای است و نیاز به سخت افزارهایی دارد كه به راحتی قابل دستیابی نیست البته در مواردی مشاهده شده است كه برخی سایت ها و اشخاص در فضای مجازی در جهت اخاذی خودشان را واجد این سیستم می دانند كه با توجه به هزینه های فراوان ایجاد این فناوری ها و سرمایه های سرسام آور آن، ادعا و شایعات دستیابی به این فناوری بدون حمایت های اشخاص حقیقی و حقوقی قدرتمند و دولت ها تنها گزافه گویی و فریب مردم به شمار می آید.

فرآیند تولید به این گونه است كه پس از ایجاد بلاك چین یك فرآیند شبه دموكراسی صورت می گیرد بدین شكل كه حداقل نیمی از شبكه مورد نظر می بایست به بلك چین شما رای مثبت دهند و از این جاست كه روند تولید و سودآوری فناوری ارزهای دیجیتال آغاز می شود، به عبارتی تا زمان عدم احراز رای اعتماد 50 درصدی، مكانیسم تولید و سودآوری به شما تعلق نخواهد گرفت.

** تاثیر رمز ارزها در دورزدن تحریم ها و پیشرفت استارتاپ ها
اینك با توجه به عدم زیرساخت های سخت افزاری و حتی نرم افزاری موجود استفاده از فناوری ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها مقرون به صرفه و اقتصادی نیست چراكه باتوجه به دولتی بودن سیستم اقتصادی ایران و تعارضاتی كه در قانون رمز ارزها و قانون اساسی وجود دارد به طور عملی این مهم به وقوع نخواهد پیوست و در یك كلام تلاش بیهوده و نافرجامی است.

فعالیت استارتاپ ها به طور كلی در ایران به 2 شكل است. نخست به بیان و طرح ایده ها و نظرات ختم می شود كه طرح های ارزنده و خلاقانه ای هم در این زمینه ها شاهد بوده ایم و دیگری كه بخش كمتری از استارتاپ را شامل می شود، مربوط به بخش اجرایی و عملیاتی استارتاپ هاست كه از كلیت بخش نخست تنها 20 تا 30 درصد قابلیت اجرایی و عملی شدن ایده ها را پیدا می كنند، با این حال با به روز شدن قانون می توان به ظهور و بروز استارتاپ ها و حضور چشمگیرتر آنها امیدواری بیشتری داشت. در بحث تحریم ها نیز با توجه به اینكه این مقوله در حوزه ارزهای دیجیتال دخالتی ندارند، به طور قطع مشكلی در برنخواهد داشت. بدون شك با وجود شركت‌ها و استارت‌آپ‌هایی كه به صورت موازی در حال تلاش برای ایجاد راه‌حل‌های جدید و بهبود راه‌حل‌های كنونی هستند، به نظر می‌رسد كه اكنون بهترین زمان برای پیروی از این تحول و انقلاب دیجیتالی است.

** پیشنهادات و راهكارها
به تمام افرادی كه این اخبار و تبلیغات را مطالعه می كنند، پیشنهاد می شود كه كمی بیشتر مطالعه كنند و مغلوب فضاهای تبلیغاتی و به ظاهر سودآور این حوزه نشوند. این فناوری با توجه به نوظهور بودن با آسیب های فراوانی در كشور رو به رو است كه بیشتر آنها به دلیل آگاهی نداشتن جامعه و نبود اطلاعات كافی صورت می پذیرد.

پژوهشم**9280**2002**9131
۰ نفر