۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱
کد خبر: 83322330
T T
۰ نفر

كرم گلوگاه مانع صادرات انار استهبان شده است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱
کد خبر: 83322330
كرم گلوگاه مانع صادرات انار استهبان شده است

شيراز- ايرنا - مدير جهاد كشاورزي استهبان گفت: كرم گلوگاه از آفاتي است كه افزون بر نابودي انار موجب صادر نشدن آن از اين شهرستان شده است.

مهدي اعيان منش سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اعلام كرد:وسعت انارستان هاي استهبان 2000 هكتار است و سالانه 40 هزار تن انار از اين باغ ها برداشت مي شود.
مدير جهاد كشاورزي استهبان گفت: كرم گلوگاه علاوه بر درختان انار به درختان انجير، انگور، پسته ، گردو ، بادام نيز خسارت وارد مي كند كه به طورمتوسط 25 الي 30 درصد محصول در اثرحمله اين آفت ازبين مي رود و مي تواند تا 80 درصد از محصول را از بين ببرد.
اعيان منش خطاب به باغداران استهبان گفت: در باغ هايي كه با تنش آبي شديد مواجه هستند ميوه هاي تركيده و آلوده به كرم گلوگاه جمع آوري و منهدم شوند زيرا هريك از انارها در حكم تله اي است كه تعداد زيادي از لاروهاي آفت در آن اجتماع كرده است.
وي اضافه كرد: مبارزه با اين آفت با استفاده از سموم شيميايي تاثير مثبت ندارد و عملا هيچ فايده اي نخواهد داشت چون لارو درون پرچم هاست و از تماس سم در امان خواهد بود و با توجه به وجود شرايط مساعد از نظر حرارت و رطوبت در باغ ها، روند پوسيدگي به سرعت ادامه مي يابد.
مدير جهاد كشاورزي استهبان گفت: ايجاد لكه هاي زرد تا قهوه اي و سپس لكه هاي له شده سياه رنگ، علائم آلودگي روي ميوه انار است.
اعيان منش گفت: انارهاي پوسيده يا باقي مانده در باغ ها، منازل و انبارها پس از جمع آوري بايد به خارج ازباغ انتقال داده شود و در محل مشخصي آن را سوزاند.
وي ادامه داد:حذف پرچم هاي انار در جلوگيري از آلودگي ميوه موثر و قابل توصيه است؛ بهترين زمان حذف پرچم ها در اوايل خردادماه ( زمان دقيق عمليات در مناطق مختلف، حدود دو الي سه هفته پس از اوج گلدهي درختان و يا 5 الي 6 هفته پس از ظهور اولين گل انار) است.
وي گفت: استفاده از رهاسازي زنبور تريكوگراما درباغ هاي انار كه اين زنبور با قراردادن تخم خود داخل تخم آفت كرم گلوگاه انار باعث از بين رفتن تخم ها مي شود و به ويژه رهاسازي هاي قبل از برداشت محصول، علاوه بر كاهش جمعيت آفت درباغ، در كاهش انتقال آفت به انبار و در نتيجه كاهش پوسيدگي ميوه در انبار موثر است.
انار شهرستان استهبان در مناطق خير و ايج كاشته مي شود و از نوع رباب و فاروق است.
استهبان در 160 كيلومتري شرق شيراز است.
7379 / 1876