۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83322750
T T
۰ نفر

مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله‌ معتبر نیچرچاپ شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83322750
مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله‌  معتبر نیچرچاپ شد

تهران-ایرنا- محمد حسین رهبان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با همكاری محققین دانشگاه‌های(هاروارد) Harvard و MIT (ام آی تی) موفق به چاپ مقاله ‌ای در مجله‌ معتبر نیچر شد.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه صنعتی شریف، این عضو هیات علمی دانشكده‌ مهندسی كامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با همكاری محققین دانشگاه‌های Harvard و MIT موفق به چاپ مقاله‌ای با عنوان 'Origin of apparent light- Capturing single-cell heterogeneity via data fusion improves image-based profiling '، ' بهبود نمایه‌ سازی مبتنی بر تصاویر میكروسكوپی با مدل‌سازی ناهمگونی تك سلوله 'در مجله‌ی معتبر نیچر شد.
تكنولوژی‌های خوانش اطلاعات زیستی كه دارای دقت تك سلوله هستند، نیاز به روش‌های خلاصه‌سازی و نمایه‌سازی جمعیت سلول‌ها كه قادر به مدل‌سازی ناهمگونی تك سلول‌ها باشند را ایجاد كرده است. نمایه یك جمعیت از سلول‌ها، برداری است كه اطلاعات جامعی از وضعیت زیستی یك جمعیت از سلول‌ها را ارایه می‌دهد و امكان مقایسه جمعیت سلول‌ها از طریق آن ممكن می‌شود. مقایسه جمعیت سلول‌ها كاربردهای فراوانی در كشف داروها، شناسایی تابع ژن‌ها و كشف مكانیزم داروهای ناشناخته دارد.
در این مقاله، برای مدل‌سازی ناهمگونی داده‌های تك سلوله، برای تشكیل نمایه یك جمعیت از سلول‌ها، میانگین خوانش‌ها با پراكندگی خوانش‌ها و همبستگی بین جفت خوانش‌ها را با یكدیگر تركیب می‌كنیم. برای ارزیابی روش پیشنهادی از تكنولوژی میكروسكوپ فلورسنت برای اندازه‌ گیری ریخت‌شناسی سلول‌ها استفاده می‌كنیم و نشان می‌ دهیم كه نمایه جدید تعریف شده نسبت به نمایه میانگین، كه به صورت سنتی استفاده می‌شود، مكانیزم داروها و تابع ژن‌ها را به صورت معنادار و قابل ملاحظه‌ای بهتر پیش‌بینی می‌كند.
لازم به ذكر است؛ مجله Nature Communications یكی از زیر مجموعه‌های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است كه در سال 2010 ایجاد شده است. این مجله زمینه‌های علوم طبیعی مانند زیست‌شناسی، فیزیك، شیمی و علوم زمین را پوشش می‌دهد. ضریب تاثیر این مجله در سال 2017، 12/35 گزارش شده است.
بر اساس پایگاه SJR، نمایه H این مجله 198، معیار SJR آن 6/58، و جز مجلات Q1 در زمینه بیوشیمی، ژنتیك، و زیست‌شناسی مولكولی است.
این كار با همكاری با محققین پلتفرم تصویربردای موسسه برود مرتبط با دانشگاه‌های هاروارد و ام آی تی انجام شده است.
علاقه مندان می توانند برای دسترسی به این مقاله به لینك https://www.nature.com/articles/s41467-019-10154-8 مراجعه كنند.
دانام**9465** 1200