۱ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۳۳
کد خبر: 83323218
T T
۰ نفر

واشنگتن پست: جنگ با ایران مادر همه باتلاق هاست

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۳۳
کد خبر: 83323218
واشنگتن پست: جنگ با ایران مادر همه باتلاق هاست

تهران – ایرنا – واشنگتن پست در یادداشتی با اشاره به توانمندی ها و قدرت جمهوری اسلامی ایران به آمریكایی ها هشدار داد كه جنگ با ایران «مادر همه باتلاق ها» خواهد بود.

«مكس بوت» نویسنده این یادداشت با اشاره به اقدامات و ادعاهای هفته های اخیر آمریكایی ها نوشت: طی هفته گذشته قابلیت های ایران را مطالعه كردم و هیچ گزینه نظامی نمی بینم كه قاطع و كم هزینه باشد. در عوض، جنگ با ایران مادر همه باتلاق ها خواهد بود به طوری كه جنگ عراق - كه بابت حمایت از آن عمیقا متاسفم - در مقایسه با آن هیچ به نظر می رسد.
بنابراین یادداشت، ایران پیشرفته ترین شبكه دفاع هوایی را كه هواپیمای آمریكایی با آن مواجه شده است، در اختیار دارد یعنی سامانه اس-300 ساخت روسیه.
نویسنده افزود كه رویارویی نیروی هوایی و دریایی آمریكا با این سامانه آسان نخواهد بود و می تواند زیان بزرگتری از آن چیزی را كه تاكنون به آن عادت كرده ایم، به خلبان ها و هواپیماهای آمریكایی وارد كند.
مكس بوت در ادامه نوشت: آمریكا سال ها شمال ویتنام، كامبوج و لائوس را بمباران كرد و بیش از سه برابر همه كشورهای درگیر جنگ جهانی دوم بر كشورهای فوق بمب ریخت اما در جنگ ویتنام شكست خورد.
این مقاله حاكی است: حملات هوایی معمولا تنها زمانی قاطع خواهد بود كه با حملات زمینی همراه شود. اما امریكا در حمله به ایران فاقد یك گزینه زمینی واقع بینانه است. ایران هم از لحاظ جمعیت و هم از نظر وسعت جغرافیایی بسیار بزرگ تر از عراق است.
نویسنده یادداشت واشنگتن پست با اذعان به ناتوانی نظامی آمریكا در برابر ایران افزود: طبق محاسبات، برای كنترل ایران، به بیش از یك میلیون و ششصد هزار نیرو نیاز است. این رقم بیش از دو برابر كل نیروهای زمینی و تفنگداران (656 هزار و 403) آمریكا و تعداد اندك نیروهایی است كه شاید متحدان آمریكا بفرستند.
«مركز ارزیابی های راهبردی و بودجه ای» سال 2011 میلادی در گزارشی به تشریح این موضوع پرداخت كه ایران چگونه می تواند با تاكتیك های «غیرمتقارن» پاسخ دهد.
ایران می تواند مجموعه ای از موشك های كروز ضدكشتی، پهپادها، زیردریایی ها، قایق های كوچك و مین ها را برای حمله به ناوهای آمریكا در آبهای خلیج فارس به كار گیرد. ایران می تواند با زرادخانه ای در حدود 2 هزار موشك ، پایگاه های آمریكا در منطقه را هدف قرار دهد. ایران می تواند با حملات سایبری شبكه های كامپیوتری آمریكا را فلج كند.
مكس بوت ادامه داد: آمریكا در پاسخ چه كاری می كند؟ چند فروند موشك كروز دیگر و چند بمب بیشتر شلیك می كند؟ حتی تصور اینكه ترامپ یك هولوكاست هسته ای برای «پایان» ایران به راه اندازد، دشوار است.
وی در پایان یادداشت خود نوشت: دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای مركزی امریكا در جریان حمله سال 2003 به عراق گفت به من بگویید این جنگ چگونه تمام می شود. دولت جورج بوش هیچ راهكاری نداشت. امروز نیز جنگ طلبان داخل و خارج دولت ترامپ هیچ ایده ای در مورد اینكه جنگ با ایران چگونه پایان می یابد، ندارند. در این صورت، بهتر است كه برای آغاز جنگی دیگر خطر نكنند.
شبك**9423**1392