رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيك در خصوص دلايل افزايش قيمت تاير پرايد در بازار گفت: هر كالايي كه تقاضايش زياد و عرضهاش محدود باشد، به طور حتم شاهد افزايش قيمت خواهد بود. داوود سعادتينژاد در گفتوگو با تسنيم، با اشاره به اينكه در طول يك ماه اخير عرضه لاستيك از سوي كارخانجات به بازار كاهش پيدا كرده است، اظهار داشت: همين توزيع نامناسب كالا عاملي شده تا ما شاهد افزايش قيمت انواع تايرهاي سواري در سطح بازار باشيم.
اين ادعاي رئيس اتحاديه لاستيك، روغن و پنچرگيران به معناي اين است كه، چون عرضه از سوي كارخانهداران كم شده بازاريان و فعالان اين صنف لاستيك را از پيش خود در حدود 86.6 درصد گران كردهاند تا مردم كمتر بخرند و در نهايت به درخواست توليدكنندگان تاير كه خواهان افزايش 40 درصدي قيمت لاستيكهاي داخلي هستند، تن بدهند.
دو روز پيش بود كه سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير گفت: با تمام مشكلات همچنان عرضه لاستيك با كمي تأخير به نمايندگيها انجام ميشود و كارخانجات تغييرات قيمتي در محصولات خود انجام ندادهاند و افزايش قيمتها در بازار اتفاق افتاده است، اما در ادامه صحبتهاي خود خواهان افزايش 30 تا 40 درصدي شده بود.
**لاستيك پرايد 530 هزار تومان!
با اين حال رئيس اتحاديه لاستيك و روغن با اعلام اينكه اگر توزيع همچنان كم و كند باشد دولت را با رونق فروش تايرهاي قاچاق در بازار تهديد كرد و گفت: در حال حاضر قيمت تاير پرايد در كارخانه 284 هزار تومان است، اما در بازار با قيمت 530 هزار تومان به فروش ميرسد. قيمت تاير سمند نيز در كارخانه 375 هزار تومان است، اما در بازار با قيمت 510 هزار تومان فروخته ميشود.
رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيك در خصوص دلايل افزايش قيمت تاير پرايد در بازار افزود: هر كالايي كه تقاضايش زياد و عرضهاش محدود باشد، به طور حتم شاهد افزايش قيمت خواهد بود. سعادتينژاد در مورد قيمت تايرهاي خودروهاي وارداتي نيز گفت: قيمت تايرهاي وارداتي متفاوت است، اما از 650 هزار تومان به بالا شروع ميشود.
گفته ميشود كه معمولاً اعضاي اتحاديه سهميهاي براي فروش از كارخانجات لاستيكسازي دارند و آنها متعهدند كه اين سهميه را با حاشيه سود مشخص عرضه كنند، كمااينكه ماليات آنها نيز براساس همين محدوده سود تعيين ميشود، اما ما شاهد افزايش دوبرابري قيمت لاستيك به بهانه كمبود عرضه هستيم. به عبارت بهتر هماكنون كارخانجات با همه هزينهها اعم از هزينه نيروي انساني، مواداوليه و... محصولات خود را تحويل نمايندگان و بازارياني ميدهند كه در مدتي كمتر از يك ماه سودي در حدود 87 درصدي را به جيب ميزنند و رئيس اتحاديه نيز به جاي اعلام برخورد با اين گرانفروشي علت را تنها عرضه كم در بازار عنوان ميكند. اين در حاليست كه دستكم بايد سازمان امور مالياتي با چنين بهانههاي گراني، ماليات دريافتي را نه براساس حاشيه سودهاي 10 درصدي كه سودهاي 87 درصدي بگيرد.
**كارخانجات خواهان افزايش 40 درصدي هستند
مصطفي تنها، سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير با اشاره به اينكه در حال حاضر واحدهاي توليدي در شرايط خاصي قرار دارند، گفت: به لحاظ تأمين مواداوليه و حتي توليد با مشكل روبهرو هستيم، به نحوي كه كارخانههاي لاستيك بعضاً به جاي سه شيفت يك شيفت كار ميكنند كه اين موضوع اصلاً خوب نيست.
سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير در خصوص افزايش قيمت تاير در سطح بازار گفت: افزايش قيمتها در بازار اتفاق افتاده و كارخانجات تغييرات قيمتي در محصولات خود انجام ندادهاند؛ البته افزايش هزينههاي توليد و مشكل تجاري و مبادلات بانكي عاملي شد تا توليدكنندگان هر روز با مشكلات متعددي روبهرو شوند به همين جهت ما درخواست افزايش 30 تا 40 درصدي قيمتها را مطرح كردهايم كه موضوع در حال بررسي است.
وي با اعلام اينكه با تمام مشكلات همچنان عرضه لاستيك با كمي تأخير به نمايندگيها انجام ميشود، افزود: تعدادي از كارخانجات حتي فروش مستقيم لاستيك دارند، به اين صورت كه علاوه بر ارسال لاستيك به نمايندگيها، مصرفكنندگان ميتوانند بهصورت مستقيم از طريق اينترنت لاستيك موردنياز خود را خريداري كنند.
**روغنموتور كاميون با وجود افزايش 60 درصدي قيمت كمياب شد.
اما متأسفانه اين تمام ماجرا نيست ظاهراً در اين صنف لاستيك و روغن كه اتحاديهشان يكي است در بخش روغن نيز دچار مشكل شده و بهرغم توافق افزايش 60 درصد توليدكنندگان روغن، اين محصول ناياب شده است آنچنان كه دبير كانون انجمنهاي صنفي كاميونداران كشور از كمبود روغنموتور مصرفي كاميونها از ابتداي ارديبهشت ماه سالجاري خبر داد و اعلام كرد: با وجود افزايش رسمي 60 درصدي قيمت، شاهد كمياب شدن روغنموتور مصرفي كاميونها در بازار هستيم.
احمد كريمي در گفتوگو با ايسنا، با اعلام اينكه روغنموتور مصرفي كاميونها از ارديبهشت ماه سال جاري كمياب شده است، گفت: بر عكس لاستيك كه نياز كاميونداران از طريق واردات تأمين ميشود، اما روغنموتور توليد داخل دارد و نبايد در اين زمينه مشكلي وجود داشته باشد و توليدكنندگان ميتوانند روغن موردنياز كاميونداران را تأمين كنند. وي ادامه داد: توليدكنندگان روغنموتور چند وقتي است كه اعلام ميكنند قيمت مواداوليه توليد روغنموتور افزايش يافته است و افزايش 60 درصدي قيمت هم پاسخگوي تأمين هزينههاي آنها نيست و اين كمبود تأثير بسزايي در فعاليت كاميونداران داشته و به راحتي نميتوانند تعويض روغن موتور داشته باشند.
به اين ترتيب به نظر ميرسد كه زنجيره تأمين روغن و لاستيك دچار اخلال قيمتي شده و بايد با نگاهي جامع و سريع موضوع را حل كرد، نه اينكه به بازاريان اجازه داد قيمتها را هر طور كه دلشان ميخواهد به بهانه كمبود عرضه و ناياب شدن بالا ببرند. آيا ارادهاي دراينباره وجود دارد؟
منبع: روزنامه جوان؛ 1398،03،01
گروه اطلاع رساني**2059**9131
تهران- ايرنا- با افزايش غيرمعقول قيمت لاستيكهاي داخلي در بازار به ويژه لاستيكهاي پرايد ظاهراً افزايش قيمتها قرار است به عوامل نامعلومي منتسب شود تا در نهايت افزايش قيمتها در بازار تثبيت شود.