به گزارش ایرنا، مردم خراسان جنوبی براساس وعده های مسئولان استانی از ماه ها قبل چشم به راه وزیر راه و شهرسازی بودند تا نخستین سفر خود بعد از انتصاب در وزارت را به این استان تجربه كند.
این سفر را می توان حاصل رایزنی های استاندار خراسان جنوبی دانست كه در دیدارهای متعددی از سال گذشته تاكنون دغدغه ها و مطالبات مردم در خصوص راه ها و راه آهن را منتقل كرده تا قول این سفر را گرفته است.
محمد اسلامی روز دوشنبه سی ام اردیبهشت امسال به همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی به خراسان جنوبی آمد.
علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن، خیرالله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، مازیار حسینی معاون امور مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و سید محمد پژمان مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران از جمله همراهان وزیر بودند.
**بهره برداری از 124 كیلومتر بزرگراه
از مهمترین پروژه های این سفر افتتاح 124 كیلومتر باند بزرگراه در خراسان جنوبی بود كه به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برای ساخت هر یك كیلومتر از این باند های دوم چهار میلیارد تومان هزینه شده این در حالی است كه با قیمت روز 350 میلیارد تومان برای احداث بزرگراه های خراسان جنوبی هزینه شده و اقدام خوبی محسوب می شود.
همچنین عملیات اجرایی 60 كیلومتر از پروژه های بزرگراهی خراسان جنوبی در بخش دیهوك شهرستان طبس به طور همزمان كلنگ زنی شد كه وزارت راه و شهرسازی برای 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته و در صورتی كه اجرایی شود اكثر حلقه های ناپیوسته بزرگراهی استان را رفع خواهد كرد.
خراسان جنوبی از نظر وسعت سومین استان و از نظر طول راه ها ششمین استان كشور است كه دارای 17 هزار كیلومتر راه است.
در حال حاضر 614 كیلومتر باند دوم، چهار هزار و 643 كیلومتر راه اصلی و فرعی، پنج هزار و 694 كیلومتر راه روستایی آسفالت و 6 هزار و 212 كیلومتر راه روستایی و خاكی در استان وجود دارد.
میانگین باندهای دوم و طول بزرگراه های استان نسبت به میانگین كشوری بسیار پایین تر است و خراسان جنوبی تا رسیدن به میانگین كشوری باید 141 كیلومتر آزادراه داشته باشد.
احداث باندهای دوم راه های استان خراسان جنوبی در دولت یازدهم و دوازدهم 293 درصد رشد داشته است. اگرچه این رشد بی نظیر است اما نیازمند توسعه حدود 600 كیلومتر باند دوم در استان هستیم.
بر اساس آخرین آمار یك هزار و 865 كیلومتر پروژه دوبانده شدن راه ها در استان فعال است كه از سال 93 تاكنون 342 كیلومتر آن افتتاح 439 كیلومتر در دست اجرا و یكهزار و 301 كیلومتر باقی مانده است.
محور بیرجند - قاین بخشی از كریدور 1570 كیلومتر شرق (محور مشهد - چابهار) است. كه عملیات دوبانده سازی این پروژه از سال 89 آغاز شد و تاكنون 49 كیلومتر آن تكمیل و سه پیمانكار با مجموع 120 میلیارد تومان قرارداد در 51 كیلومتر باقی مانده با پیشرفت 40 درصد مشغول فعالیت هستند.
مطالبات پیمانكاران و كارگران این محور یكی از مشكلاتی است كه باعث كندی روند پروژه شده است و حدود یك ساعت حضور وزیر راه و شهرسازی در محل پروژه فرصتی را فراهم كرد تا پای درد و دل كارگران و پیمانكاران بنشیند.
خبرنگاران همراه وزیر هم اشك های كارگر روزه دار این پروژه را در حالی تماشا می كردند كه از 15 ماه حقوق معوقه خود می گفت و از وزیر راه و چاره ای می خواست.
وزیر راه و شهرسازی كه در همان لحظات ابتدایی ورود به خراسان جنوبی اعلام كرد توسعه محور شرق جزو اولویت های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، بابت تاخیر در پرداخت ها از كارگران و خانواده های آنان عذرخواهی كرد و قول داد كه این بدهی ها را پیگیری و پرداخت كند.
**كلنگ زنی راه آهن بیرجند تا سه ماه آینده
یكی از انتظارات این سفر كلنگ زنی راه آهن بیرجند بود كه پیش از آن رسانه ها وعده آن را از زبان مسئولان به مردم داده بودند اما به دلیل اینكه تا لحظه این سفر پیمانكار مربوطه مشخص نشده بود وزیر از كلنگ زنی منصرف شد.
با این حال محمد اسلامی در ساعت پایانی حضورش وعده داد كه تا 2 یا 3 ماه آینده عملیات پروژه اتصال بیرجند به راه آهن سراسری نیز شروع خواهد شد.
وی در جریان این سفر اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان - زابل به بیرجند و اتصال به راه آهن سراسری را جزو اولویت اول دانست اما به اعتقاد او زمانی باید كلنگ چنین پروژه مهمی زده شود كه ماشین آلات پیمانكار در محل آماده به كار باشند. برای همین مردم خراسان جنوبی باری دیگر باید امیدوار باشد در این فرصت 3 ماهه ای كه وزیر اعلام كرده پیمانكار مربوطه مشخص و اعتبار لازم نیز تامین شود تا شاید سال ها چشم انتظاری برای راه آهن پایان پذیرد.
از ابتدای شكل گیری خراسان جنوبی یكی از نخستین موضوع های زیربنایی كه مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره مندی این استان از حمل و نقل ریلی بوده است.
خراسان جنوبی در منطقه ای قرار دارد كه از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری كشور داشته است.
مسئولان استان پیشتر اعلام كردند كه اعتبار مورد نیاز از سوی مشاور برای اجرای طرح راه آهن در فاز 51 كیلومتر محور ارتباطی كالشور - گناباد، 546 میلیارد ریال برآورد شده و اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور بیرجند به طول 22 كیلومتر نیز 410 میلیارد ریال است.
امید است با كلنگ زنی خط راه آهن كالشور به بیرجند اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص یابد تا با استفاده از منابع مالی مختلف و تعاملات بین استانی رویای 17 ساله مردم استان به تحقق نزدیك شود.
آغاز عملیات اجرایی اتصال فردوس به شبكه آنتی راه آهن، خبر مسرت بخشی بود كه در این سفر نیم روزی به مردم خراسان جنوبی داده شد و به طور رسمی عملیات این طرح به طول 71 كیلومتر و با اختصاص 101 میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آیین كلنگ زنی این پروژه گفت: وزیر راه و شهرسازی با اكثر معاونان خود به خراسان جنوبی سفر كرد تا مشكلات حمل و نقل این استان با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
خیر الله خادمی اتصال فردوس به شبكه ریلی را گام بزرگی در راستای توسعه این شهرستان دانست و افزود: امید است مردم فردوس، شهرستان های اطراف و صنایع از مزایای این طرح بهره مند شوند.
وی عنوان كرد: باید شرایط برای آمادگی استفاده مردم از ریل مهیا شود و یكی از مشكلات فرهنگ مردم كشور ما استفاده از جاده است و كمتر از شبكه های ریلی استفاده می كنند.
وی گفت: در برخی استان ها سرمایه های زیادی برای ریل هزینه شده ولی استقبال مردم از ریل كم است و این هزینه فقط سرباری برای منطقه است و باید هزینه های ریلی كه در این منطقه انجام می شود برای مردم اقتصادی باشد چون اگر اقتصادی نباشد به ضرر مردم تمام می شود.
**بازآفرینی شهری در بافت های ناكارآمد
همچنین وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به خراسان جنوبی یكی از موضوعات قابل اهمیت دیگر را بازآفرینی شهری عنوان كرد و برای همین مهم بازدید هایی از پروژه های بازآفرینی شهری بیرجند داشت.
اولین مقصد بازدید وزیر در محله موسی بن جعفر(ع) با استقبال مردمی روبه رو شد كه سال ها زندگی در منطقه ای با مشكلات بهداشتی و كمبود امكانات رفاهی امانشان را بریده بود و فرصتی برای گفتن گلایه هایشان داشتند.
كوچه های خاكی و فاضلاب رها شده مهمترین مشكلاتی بود كه از حرف های دست و پاشكسته ساكنان این محل به گوش وزیر راه و شهرسازی می رسید و او در پاسخ به این گفته ها اعلام كرد كه حذف حاشیه نشینی و سكونتگاه های غیررسمی و نوسازی محلات در مناطق شهری یكی از اولویت های مهم این وزارت است.
محمد اسلامی در این محله كلنگ ساخت 200 واحد مسكونی خیرساز را به زمین زد و ابراز امیدواری كرد كه با ساخت این واحدهای مسكونی عنوان سكونتگاه غیر رسمی از این محله برچیده شود.
وی در خصوص مشكل فاضلاب همانجا به مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان جنوبی دستور داد كه تا پایان ماه مبارك رمضان نسبت به تعیین پیمانكار و اجرای فاضلاب منطقه اقدام كند.
آسفالت معابر خاكی نیز بر دوش شهرداری گذاشته شد اما شرط تمام این اقدامات آن خواهد بود كه ساكنان این محله نسبت به مقاوم سازی منازل خود پیشقدم شوند.
یكی از اقداماتی كه راه و شهرسازی در این محله هدف بازآفرینی شهری انجام داده ساخت كتابخانه و خانه محله است كه مورد بازدید وزیر قرار گرفت و مقرر شد تا عید فطر این بناها برای استفاده مردم تحویل داده شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر از بافت تاریخی بیرجند نیز بازدید داشت گرچه در این بازدید مدیركل میراث فرهنگی استان تمام تلاش خود را كرد تا با تشریح شرایط خاص این بافت وزیر را برای پرداخت یك میلیارد تومان اعتبار قانع كند اما اسلامی با این توضیح كه برنامه های بافت های فرسوده بسته شده و در پایان سال مالی امكان اختصاص اعتبار جدید نیست موافقت نكرد.
با این حال همان چند دقیقه ای كه وزیر راه و شهرسازی در بافت تاریخی به بازدید بناهای با ارزش و آب انبار قدیمی بیرجند پرداخت مجذوب هنر ، تمدن و ظرفیت های بكر این منطقه شد.
خراسان جنوبی یكهزار هكتار بافت فرسوده ناكارآمد، سكونتگاه غیررسمی و بافت تاریخی دارد كه 90 هزار نفر معادل 30 درصد جمعیت شهری در این محلات ساكن هستند.
شركت در اختتامیه مسكن مهر خراسان جنوبی از دیگر برنامه های وزیر راه و شهرسازی بود كه با افتتاح 798 واحد مسكونی تعاون 04 ارتش همزمان و به این شكل پرونده مسكن مهر با ساخت بیش از 30 هزار واحد در استان خراسان جنوبی بسته شد.
اما وزیر راه و شهرسازی در این آیین اطمینان داد كه نهضت مسكن سازی همچنان در كشور ادامه دارد و باید برای خانه سازی گام های مستحكمی برداشته شود.
**توسعه زیرساخت فرودگاهی در خراسان جنوبی
یكی از زیرساخت های مهمی كه در سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی مورد توجه قرار داشت ظرفیت فرودگاهی استان و توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند بود.
عملیات پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی در حالی شروع شد كه برای ساخت و تجهیز آن حدود 30 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده كه از محل اعتبارات سرمایه ای شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تامین می شود.
وزیر راه و شهرسازی در آیین كلنگ زنی این پروژه با اشاره به زیرساخت فرودگاهی به عنوان یكی از دیگر از اولویت های وزارت راه و شهرسازی بیان كرد: در این خصوص برای خراسان جنوبی هنوز نیاز به افزایش پرواز داریم.
محمد اسلامی تاكید كرد: باید با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، ظرفیت های اقتصادی در حوزه های گوناگون نیز شكوفا و همپای هم حركت كنند تا به صورت لازم و ملزوم جاذبه های فراوان تری برای گسترش زیرساخت ها فراهم شود.
وی با این اعتقاد كه بهره وری از فرودگاه باید اقتصادی شود افزود: از همین رو حمل و نقل تركیبی در سیاست های وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود.
وزیر راه و شهرسازی یكی از سیاست های این وزارتخانه را اقتصادی شدن تولید بار و سفر در فرودگاه، بندر ور اه آهن عنوان كرد و گفت: ایجاد فرودگاه به طور مستقل به شكوفایی اقتصادی كمكی نمی كند بلكه باید طرح های مكمل در قالب سرمایه گذاری دنبال شود كه از این لحاظ خراسان جنوبی ظرفیت هایی همچون صنایع، معادن و گردشگری دارد.
9893 * 6054
بیرجند - ایرنا - 20 طرح حوزه راه و مسكن در سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی با اعتبار 706 میلیارد تومان افتتاح و كلنگ زنی شد كه گامی بلند در حوزه زیرساختی این استان مرزی به شمار می رود.