۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83325163
T T
۰ نفر
نمایش عروسك پوتین در بی بی سی صدای كرملین را درآورد

مسكو - ایرنا- سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از به كار بردن عروسكی شبیه به ولادیمیر پوتین در شبكه تلویزیونی بی بی سی به شدت انتقاد كرد.

دمیتری پسكوف روز پنجشنبه به تاس گفت: بی بی سی از كرملین اجازه ای برای این كار نگرفته است و حتی تهیه كنندگان این برنامه تلویزیونی كه در آن عروسك مشاهده می شود به ما برای گرفتن اجازه مراجعه نكرده اند.
گفتنی است چند روز پیش بی بی سی اعلام كرده بود كه برنامه ای را با شركت یك عروسك به نام ولادیمیر پوتین تهیه كرده است كه از افراد مختلف مصاحبه خواهد گرفت.
در این برنامه تلویزیونی دیده می شود كه عروسكی به شكل ولادیمیر پوتین به عنوان مجری پشت یك میز نشسته است و عقاب دو سر نماد وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینكه همچون عقاب با تیز بینی شرق و غرب را می نگرند نیز دیده می شود.
در سال های 1994 تا 2002 نیز برنامه ای به نام كوكلی (عروسك ها) از شبكه ان.ت.و روسیه پخش می شد كه عروسكی به مانند پوتین در آن شركت داشت و به نقد سیاست های رئیس جمهوری روسیه می پرداخت.
پس از تغییر و تحولات اساسی در این شبكه تلویزیونی و خرید بخش عمده ای از سهام آن توسط شركت های دولتی روسیه، اكثر كاركنان این شبكه اخراج شدند و برنامه كوكلی نیز كنار گذاشته شد.
روابط روسیه و انگلیس در دو سال گذشته بیش از هر زمانی پر تنش بوده است اگر چه روس ها معتقدند ترزا می نخست وزیر انگلیس برای فرافكنی از مشكل داخلی در این كشور بر سر اجرای برگزیت روسیه را هدف جنگ رسانه ای قرار داده است اما انگلیسی ها دلیل تنش با روسیه را تلاش این كشور برای كشتن سرگئی اسكریپال جاسوس روس و دخترش در یك مكان عمومی در انگلیس با استفاده از تسلیحات شیمیایی می دانند كه جان یك پلیس را هم به خطر انداخته بود.
روس ها همواره این اتهام را رد كرده اند و از انگلیس خواسته اند كه در تحقیقات با آنها مشاركت داشته باشند تا مقصران اصلی این حادثه پیدا شوند درخواستی كه لندن به آن توجه ای نكرده است.
تنها مدرك لندن در این رابطه به نظر می رسد استناد به اظهارات پیشین ولادیمیر پوتین است كه به مردم كشورش وعده داده بود خیانتكاران در هر جای جهان تاوان كار خود را پس خواهند داد.
مقامات انگلیسی به همین بهانه توانستند بیش از150 دیپلمات روس را از كشورهای مختلف جهان اخراج كنند چرا كه آمریكا و نزدیك به 28 كشور دیگر نیز از انگلیس حمایت كردند.
اقدامات دیپلماتیك انگلیس علیه روسیه به حدی سریع صورت گیرد كه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد به احترام دیپلمات های انگلیسی كلاه خود را از سر برمی دارد چرا كه آنان توانستند بدون ارایه مدركی مشخص و اثبات ادعای خود، دست به اقدامات ضد روسی گسترده بزنند.
آمریكا نیز در حمایت از انگلیس، یكی از كنسولگری های روسیه را تعطیل و تعدادی از دیپلمات های این كشور را اخراج كرد تا نخستین كشوری باشد كه در این پرونده حتی بیشتر از لندن، دیپلمات روس اخراج كرده باشد.
اروپام*391*1346**