۵ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۵۵
کد خبر: 83325358
T T
۰ نفر
معاون استاندار سمنان:  گرانی در بازار قابل قبول نیست

سمنان- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: گرانی محصولات در بازار و گرانفروشی در شرایط کنونی اقتصادی قابل قبول نیست.

حشمت الله عسگری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بخشی از تعدیل ارز در سال ۹۷ شکل نگرفته بود، افزود: این مساله در امسال رخ داد و در ابتدا در بخش تولید بروز کرد و سپس به بخش مصرف در جامعه انتقال یافت و در سبد خانوارها خود را نشان داد.



وی خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش قیمت ها مرتبط با تعدیل نیافتن ارز و بخش دیگر مربوط به بالارفتن حقوق کارگران در کشور بوده است.



عسگری با بیان اینکه گرانی در بازار قابل اغماض نیست، اضافه کرد: گران فروشی محصولات در بازار مساله نگران کننده ای است.



وی تاکید کرد: مصرف کنندگان در کشور با قدرت تاثیرگذاری بر قیمت محصولات در بازار آشنایی ندارند و گاهی با افزایش قیمت ها در بازار هم سویی می کنند.



معاون استاندارسمنان به هجوم برخی از افراد به فروشگاه ها اشاره و بیان کرد: هجوم مردم برای خرید کالاها هنگام گرانی محصولات افزایش می یابد و این مساله سبب کاهش کالاها در بازار می شود.



وی اظهارداشت: مردم با خرید نکردن یا با تعویق انداختن خرید های غیرضروری می توانند بر کاهش قیمت ها اثرگذار و کمک کننده دولت در این زمینه باشند.



عسگری گفت: انتظار اینکه تمام نظارت ها با بازرسی باشد، اشتباه است و مردم با اطلاع رسانی در سامانه ۱۲۴ به نوعی بازرس و ناظر بر بازار باشند.







هیچ کالای نایابی در استان سمنان وجود ندارد



معاون استاندارسمنان یادآور شد: مهم ترین آسیب به بازار کشور در ماه های گذشته، خالی شدن آنی فروشگاه ها از کالاها است.



وی با بیان اینکه گرانی در سمنان هنگامی وجود دارد که هیچ کمبود کالایی در بازار نیست، تصریح کرد: مردم بدانند هیچ کالای نایابی در استان سمنان و کشور وجود ندارد که این از هم سویی مردم نشات می گیرد.



معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان، با اشاره به تزریق یارانه ۱۴ میلیارد دلاری دولت برای پوشش هر گونه کسری های بازار، افزود: در خصوص کالاهای یارانه ای چون تقاضا بالا و به تبع سودجویی برخی افراد در بازار ممکن است بنابراین این کالاهای به تدریج وارد بازار می شود.



به گزارش ایرنا، راهبرد جنگ روانی تزلزل اعتماد به نفس و ناامیدی نسبت به آینده و یکی از مصادیق بارز آن شایعه پراکنی کمبود کالا با هدف ایجاد تقاضای کاذب در بازار و وادار کردن مردم به خرید مازاد بر نیاز واقعی است.



در این چارچوب نشر شایعات پیرامون کمبود و یا گرانی کالا در جامعه با این هدف صورت می گیرد که اکثر مردم دست به «احتکار خانگی» مایحتاج خود بزنند؛ رخدادی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در این شرایط نابسامان منجر به وخیم تر شدن شرایط و برهم خوردن تعادل بازار می شود.



افزایش تقاضا برای احتکار خانگی کالا سبب شد تا جو حاکم بر بازار ملتهب و اقلامی مانند پوشک بچه، دستمال کاغذی، گوشت قرمز، تُن ماهی، ماکارونی و شکر در مقاطع مختلف اخیر علاوه بر نایاب شدن قیمت های عجیبی را به ثبت برساند.



۹۸۹۱/۷۴۰۸