سقوط آسانسور و حوادث ناشی از آن در سازمان ها، اداره ها، مراکز آموزشی و واحد های مسکونی موضوع تازه ای در جامعه نیست، بارها شاهد وقوع حادثه های دلخراش بودهایم، حوادثی که یا هنگام نصب و راهاندازی یا هنگام بهرهبرداری از این وسیله ایجاد شده و در دفعاتی موجب مرگ و معلولیت افراد شده است.
آسانسورهایی که برای تامین رفاه حال و تسهیل آمد و شد افراد در ساختمان ها راه اندازی شده اند اما امروزه در بسیاری از موارد به قاتلانی بالقوه تبدیل شده اند که موجب مرگ و میر و معلولیت می شوند سوانحی که حتی توصیف آن کار چندان راحتی نیست.
محبوس شدن، گیر کردن دست و پا در آسانسور، سقوط افراد در داخل چاهک یا روی کابین حوادثی هستند که از آسانسور شروع میشود.
سوار شدن بیش از حد ظرفیت، عدم سرویس و نگهداری توسط مالکان، خریداری آسانسورهای ارزان قیمت و نامرغوب توسط مالکان، تعویض قطعات آسانسور با قطعات غیر استاندارد پس از خرابی، عدم مهارت کافی تکنسین موجب حوادثی تلخ می شود که همه این حوادث ریشه در نبود ایمنی و رفتارهای ایمن دارد.
گاهی در حین نصب و راهاندازی آسانسور، بهدلیل سقوط کابین یا سقوط در چاله آسانسور، منجر به مرگ یا معلولیت و مصدومیت فرد میشود یا اینکه فرد یا افرادی در کابین آسانسوری گیر میافتند و گاه ساعتها با اضطراب شرایطی سخت را تحمل میکنند، یا کابین یک آسانسور به همراه سرنشینان آن سقوط میکند یا دچار اتصال برق میشود.
اینکه چه زمانهایی استفاده از آسانسور ممنوع و خطرآفرین است و در چه شرایطی ایمن خواهد بود همه از مواردی است که باید همگان در خصوص آن اطلاعات مناسبی داشته باشند.
*حبس در اتاق و آسانسور، بیشترین حوادث بجنورد
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: حبس در اتاق و آسانسور، بیشترین حوادث این شهر را تشکیل می دهد که منجر به عملیات این سازمان می شود.
مجید گریوانی اظهار داشت: از مجموع ۹۱۳ مورد حادثه رخ داده پارسال ۲۱۶ مورد حبس در اتاق به دلایل مختلفی چون بی احتیاطی، فراموش کردن کلید، خرابی در و قفل کردن در توسط کودکان بوده است.
وی اظهار داشت: نیروهای این سازمان به ۲۰۷ مورد حوادث مربوط به گیر افتادن افراد در آسانسور که منجر به حبس ۱۵۱ مرد و ۱۷۲ زن شده بود، نیز امدادرسانی کردند.
وی با اشاره به مصدوم شدن پنج مرد و ۲ زن در این حوادث، بیشترین علل بروز آن را معیوب بودن و عدم رعایت نکات ایمنی و بازبینی آسانسورها و بی احتیاطی افراد ذکر کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد یادآور شد: ۳۴ مورد حادثه آسانسور نیز امسال گزارش شد که بیشترین حجم حوادث را بعد از آب گرفتگی منازل شامل می شود.
*نوسانات برق علت حبس شدن شهروندان در آسانسور است
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی خراسان شمالی گفت: ۹۵ درصد حبس شدگی ها در آسانسور به علت نوسانات برق بوده است.
مجید خوشرفتار اظهار داشت: به صورت میانگین ماهیانه ۱۵ تا ۲۰ مورد حادثه حبس شدن در آسانسور به این سازمان گزارش می شود.
وی افزود: این در حالی است که در سال گذشته به علت نوسانات شدید برق میزان عملیات حبس شدگی در شهر بجنورد به بیش از سه برابر در هر ماه افزایش یافت.
خوشرفتار با اشاره به محدود بودن عملیات به دلیل استاندارد نبودن آسانسورها اظهار داشت: با این وجود احتمال خطر سقوط آسانسور و آسیب دیدگی افراد بسیار بیشتر است.
وی افزود: در شرایط استاندارد بودن آسانسور وقتی مابین طبقات گیر کند در کابین در هیچ صورتی باز نمی شود ولی اگر آسانسور غیراستاندارد نصب شود فردی که قصد سوار شدن به آسانسور دارد می تواند در آن را باز کند و در نتیجه یک بی احتیاطی کوچک سقوط کند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با اشاره به دسترسی راحت ساکنان مجتمع ها به موتورخانه آسانسور، گفت: این امر در برخی مواقع باعث دست کاری فیوزها و دیگر تجهیزات توسط افراد غیرمتخصص می شود که حوادث ناگواری نیز به بار می آورد.
خوشرفتار یادآور شد: چندی پیش در یکی از عملیات ها افزون بر ۲۰ نفر در آسانسوری که برای ۶ نفر بود سوار شدند که منجر به حبس شدگی شد.
وی اظهار داشت: بیشتر عملیات ها مربوط به حوادث حبس شدگی در آسانسور مربوط به بار اضافه است.
خوشرفتار بر رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب آسانسور تاکید کرد و گفت: هم اکنون تمامی ساختمان ها باید پروانه پایان کار خود را از سازمان دریافت کنند که تمام موارد ایمنی از قبیل ایمنی آسانسورها نیز در آن بررسی می شود.
طبق آمار سازمان آتش نشانی بجنورد حوادث مربوط به آسانسورها رتبه دوم را در فهرست سوانح به خود اختصاص داده و حالا وقت آن است که در این موضوع دقیق شد و از سکوت و سانسور کردن مشکلات مربوط به آسانسور پرهیز کرد.
رشد سازهها در بجنورد رو به ترقی، ملزوماتی هم دارد که از مهمترین آنها توجه به نکات ایمنی است.
بسیار شاهد بودهایم افرادی که مشاغل مربوط به ساختمان سازی را انتخاب کردهاند از دانش اندکی در این زمینه برخوردار بودهاند که این موضوع باعث حوادث گوناگون میشود.
نصب و تعمیر آسانسورها توسط افراد غیر حرفهای و سپردن کار به کارگران غیرمتخصص از دلایل بروز این قبیل فجایع است.
آسانسور و وجود آن در ساختمان، از سوی مردم یکی از ویژگیهای منازل مسکونی آپارتمانی محسوب میشود و اگر خانهای آسانسور نداشته باشد، کمتر مورد استقبال قرار میگیرد، لازمه کاهش میزان حوادث مرتبط با آسانسور، ارائه آموزشهای مختلف به شهروندان است.
* اطلاعات در حوزه آسانسور های واحد های مسکونی تاریک است
مدیرکل استاندارد خراسان شمالی با بیان اینکه اجازه ورود به اماکن خصوصی برای بازرسی به آسانسورها را نداریم گفت: در خصوص وضعیت آسانسور های عمومی و دولتی پیگیر هستیم اما درباره آسانسورهای خصوصی هیچ اطلاعات روشنی نداریم.
فهیمه مهمان نواز اظهار داشت: در این خصوص اطلاعاتی نداریم آماری نیز از وضعیت آن در این بخش نمی توانیم ارائه دهیم، اطلاعات در این بخش تاریک است.
وی افزود: مالک ها باید برای تاییدیه آسانسورها به این اداره کل مراجعه کنند اما متاسفانه در این خصوص فرهنگ سازی نشده است و اطلاعات دقیقی در دست نداریم.
وی گفت: مالک ها باید در خصوص وضعیت ایمنی آسانسور ها به صورت ادواری اقدام کنند چرا که قانون این اجازه را به اداره استاندارد نداده است.
وی با بیان اینکه وضعیت آسانسور ها در استان یک معضل است اظهار داشت: آسانسور ها نیاز به سرویس نگهداری دارند که متاسفانه این امر توسط مالک به صورت ادواری انجام نمی شود که باعث خسارت های مالی و جانی شهروندان می شود.
وی از مالک ها خواست تا نسبت به بازرسی ادواری توسط افراد کارشناس اقدام کنند و گفت: حتی اگر مالکان تاییدیه ادواری فنی را نیز داشته باشند در غیر داشتن تاییدیه ایمنی در حوادث دچار مشکل خواهند شد و بیمه هیچ کمکی نخواهد کرد.
مهمانواز اظهار داشت: مالکان باید تاییدیه ایمنی را نیز دریافت کنند تا در صورت خسارت مالی و جانی زیر پوشش بیمه قرار گیرند زیرا که خسارت جانی قابلیت پیگیری قضایی نیز دارند.
وی از اداره ها و اماکن عمومی نیز خواست تا در خصوص استاندارد های آسانسورها اقدام کنند و گفت: این اماکن مورد بازرسی این اداره کل نیز قرار می گیرند.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد ادارهکل استاندارد خراسانشمالی گفت: در سال ۹۷، ۳۰۸ فقره تاییدیه ایمنی کیفیت آسانسور صادر شد.
احسان طاهری اظهار داشت: برای تاییدیه هر آسانسوری دو تا سه بار بازرسی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در بیشتر بازرسی ها آسانسور ها در مرحله اول تایید نمی شوند اظهار داشت: بیشتر آسانسور ها بعد از رفع نقص تاییدیه را دریافت می کنند.
وی افزود: متاسفانه بیشتر آسانسور ها از نظر استاندارد ها مناسب نیستند اما در مقایسه با سال های گذشته تاحدودی وضعیت بهتر شده است.
وی با بیان اینکه وضعیت آسانسور های ساختمان های خصوصی نیز زیاد قابل قبول نیست اظهار داشت: این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی افزود: مالکان بخش خصوص به علت هزینه بعد از پایان یکسال برای بازدید ادواری و دریافت استاندارد مراجعه نمی کنند که متاسفانه این امر می تواند خطر آفرین باشد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای دریافت تاییدیه ایمنی باید خودشان اقدام کنند اظهار داشت: علاوه بر سرویس نگهداری باید برای تاییدیه استاندارد نیز هزینه ای داشته باشند که به این علت مالکان استقبال نمی کنند.
۳۰۰۷/ ۶۰۴۲
نظر شما