به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست، در جلسهای که امروز (۵ خرداد) با حضور معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعضای هیئت مدیره پست، معاونین فنی و بازرگانی و فناوری مدیرعامل و چند نفر از مدیران حوزه برنامهریزی برگزار شد، مدل قیمت تمام شده خدمات پست و تسهیم هزینهها بر مبنای چهار دسته فعالیتهای اصلی و بر اساس زمان و وزن مرسولات پستی تشریح و تبادلنظر شد.
در این جلسه، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس آمار و اطلاعات موجود، شفافسازی در این زمینه صورت گرفته و درصددیم تا در همه بخشها، قیمت تمام شده خدمات را محاسبه و بر مبنای آن فعالیت کنیم.
حسین نعمتی با تأکید بر تفکیک خدمات سودده از زیانده و نحوه ارائه خدمات به مردم و طرفهای قرارداد، افزود: باید با ارائه مدل جدیدی از قیمت تمام شده خدمات، ارائه خدمات پایه به عموم مردم به ویژه نقاط کم برخوردار اختصاص داده شود و به کسبوکارها و مشتریان کلان نیز خدمات با ارزش افزوده ارائه شود.
عمتی تاکید کرد: در هر صورت باید ضمن برآورده کردن انتظارات حاکمیت و دولت در ارائه خدمات پایه پستی، موافقت وزیر و مجمع صاحبان سهام را نیز در محاسبه بهای تمام شده خدمات کسب کرد.
در ادامه سیروس موثقی معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساختار شرکتی پست گفت: برای اداره بهینه یک شرکت به ابزارهای مختلفی نیاز است و نظام شرکتی ایجاب میکند با تکیه بر بهای تمامشده خدمات و نگاه اقتصادی اداره شود.
وی همچنین از پست به سبب جمعآوری اطلاعات به رغم سختیها و محدودیتهای موجود قدردانی کرد.
معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه با اشاره به سوالاتی که در سنوات گذشته از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان وجود دارد گفت: برای افزایش نرخ خدمات، باید بهای تمامشده آن محاسبه و گزارش شود.
فرهاد معارفی با تاکید بر این نکته که احصاء بهای تمام شده خدمات تکلیف دولت است،گفت: این ظرفیت در اساسنامه پست وجود دارد و میتوان با اتخاذ ساز و کار مناسب، نسبت به دریافت امتیازات بر مبنای فعالیتهای پست امیدوار بود.
وی افزود: انتظار این است که با سوددهی در خدمات غیرپایه، زیان ناشی از خدمات پایه جبران شود و باید حرکت در این مسیر ادامه یابد.
معارفی ابراز امیدواری کرد: با بازنگری در نحوه ارائه خدمات با استفاده از سیستمهای الکترونیکی، به سمت افزایش ارائه خدمات غیرپایه رفته و از این طریق سطح درآمد پست را نیز ارتقاء دهیم.
فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: افزایش نرخ خدمات برای پست کارساز نیست و باید با جذب و افزایش سهم بازار، درآمد را بالا برد.
وی توجه به بازار بالقوه را مهمترین گام در پایداری وضعیت پست برشمرد و افزود: در این عرصه توجه به توسعه خدمات نوین و بازار بالقوه میتواند وضعیت پست را در رقابت پایدار ساخته و بهبود دهد.
در این جلسه، اعضای هیات مدیره پست و معاونان مدیرعامل نیز در خصوص قیمت تمام شده خدمات، نحوه محاسبه و مدلهای مختلف آن مطالبی را بیان کردند.
علمی ۹۲۰۷** ۱۰۵۵
تهران- ایرنا- مدل قیمت تمام شده خدمات پستی و نحوه محاسبه آن در جلسه امروز معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد.
نظر شما