سیدمحمد غرضی، وزیر اسبق نفت، درباره درخواست اخیر رئیسجمهوری برای اختیارات ویژه مبنی بر تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ و ضرورت تشکیل آن، گفت: این درخواست رئیسجمهوری پیشبینی مناسبی است. چراکه آقای ترامپ ملت ایران را تروریست خواند و سازوکار جنگی را نیز فراهم کرده است. البته مجموعه دستگاه سیاسی آمریکا این نگرانی را دارد که در صورت ورود به جنگ، راهی برای برونرفت از آن نداشته باشد. در پرانتز این نکته را یادآوری کنم که زمان حمله شوروی به افغانستان، سفیرشان خدمت حضرت امام (ره) رسیدند و ایشان به سفیر شوروی گفتند «رفتنتان سختتر از ورودتان به آنجاست»، حال آمریکاییها نیز چنین گرفتاری دارند. با این حال اگر تمهیدات آن را در کشور فراهم کنیم، پیشبینی خوبی است.
وی ادامه میدهد: ما ستاد پشتیبانی جنگ را حدود دو سال پس از آغاز جنگ تشکیل دادیم و بالاخره توانستیم از این طریق احتیاجات عمومی را رفع کنیم. این مهم است که در دوران بحران، بتوانیم نیازهای عمومی را با قیت مناسب تأمین کنیم و در صورت بروز اتفاقات احتمالی، امکان جایگزینی آن را داشته باشیم. خاطرم هست در زمان جنگ، صدام به تأسیسات برقی سدها حمله میکرد، اما به سرعت این تأسیسات تعمیر و بازسازی میشد. به گونهای که از این حمله عقب نشستند و سدها در طول جنگ به خوبی برق تولید میکردند.
غرضی در گفت و گو با ایرناپلاس با اشاره به سکوت اروپاییها در شرایط فعلی، اظهارات اخیر پوتین مبنی بر آنکه روسیه نمیتواند خاموشکننده همه جنگها باشد، تصریح میکند: در این شرایط آمریکاییها احساس میکنند اگر اقدامی نکنند، همچون گوی تو خالی خواهند بود. از این جهت این آمادگی لازم است. البته ممکن است استنباط مردم از این اقدام منفی باشد، به همین خاطر رسانهها و دستگاههای تبلیغی نباید به گونهای عمل کنند که باعث دلهره و نگرانی عمومی و نابسامانی در بازار کشور شود.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود، مقصود آقای روحانی از اتاق پشتیبانی جنگ، اتاق اقتصادی جنگ است، به نظر شما در شرایط کنونی چنین نهادی کافی است یا باید همچون دوران دفاع اختیارات بیشتری داشته باشد، توضیح میدهد: کشور را باید اداره کرد. اینکه انجام امور را به مجوزها و بخشنامهها موکول کرد، چندان مفید نیست. خاطرم هست در دوران جنگ، ستاد پشتیبانی جنگ از ستاد جنگ جدا بود و هر زمان درآمد نفتی خوب بود، پشتیبانی بر فرماندهی جنگ مسلط بود و هرگاه درآمد نفتی خوب نبود، فرماندهی جنگ بر پشتیبانی مسلط میشد.
وزیر اسبق نفت ادامه میدهد: این نقص اداره کشور بود. به هیچوجه نباید به شیوههای نادرست گذشته تکیه کرد. بلکه باید کشور را اداره کرد. تنها رئیس جمهور نیست که اختیارات ویژه لازم دارد، دیگر بخشهای ستاد فرماندهی جنگ هم به اختیارات نیاز دارند. اما اینکه بخواهیم جنگ را از مسائل نظامی، سیاسی و اقتصادی تفکیک کنیم و برای هزینهها اختیارات جداگانهای اخذ کنیم، دچار مشکل خواهیم شد و این خطرناک خواهد بود.
وی با اشاره به خاطرهای از ایام جنگ مبنی بر کسب اختیار مرحوم هاشمی رفسنجانی از امام (ره) برای هزینه کردن، تأکید میکند: این اقدام باعث شد کشور دچار مشکل شود. دعوای ستاد پشتیبانی و ستاد جنگ بر سر مواردی از این دست به بسیار از تصمیمگیریها صدمه زد.
غرضی در پاسخ به این پرسش که آیا این درخواست رئیسجمهوری را میتوان راهکاری برای پیشگیری از این وضعیت دانست یا زمینهای برای بروز اختلافها، میگوید: برخی از جنگ به دنبال کسب قدرت سیاسیاند. در سالهای ۶۴ و ۶۵ نیز چنین وضعیتی در کشور به وجود آمد و نتایج بدی در پی داشت. برخی در پی آن بودند که نشان دهند مجلس، برخی دیگر دولت و گروهی دیگر ستاد فرماندهی جنگ اولویت تصمیمگیری است. جنگ مصائب خود را دارد و مدیریت داخلی هم مصائب بیشتری دارد.
وی ادامه میدهد: علاوه براین، دولت آقای روحانی معارضان و مخالفانی در دستگاههای دیگر دارد، ایشان دولتی با ۲۴ میلیون رأی است و مخالفان آن ۱۶ میلیون رأی دارند. به همین سبب کشمکشهای داخلی آمریکا را به چنین اقدامات مذبوحانهای تشویق و ترغیب کرده است؛ بنابراین نباید مدیریت کشور و جنگ را به دست گروههای معارض سپرد؛ چراکه چنین رفتارهایی در ۴۰ سال اخیر مدیریت کشور را به وضع کنونی رسانده است.
طی هفته اخیر، رئیسجمهوری در دو دیدار با طلاب، حوزویها و مسئولان رسانهها با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی از ضرورت افزایش اختیارات رئیسجمهوری سخن گفت و تأکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در هشت سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود.»
سیام*