۶ خرداد ۱۳۹۸، ۲:۵۴
کد خبر: 83329328
T T
۰ نفر
مشکل تبادل در گذرگاه مرزی سومار - مندلی حل شد

بغداد- ایرنا- با توافق صورت گرفته میان نمایندگان ایران و عراق، مشکل تبادل تجاری در گذرگاه مرزی سومار - مندلی که نزدیکترین مرز مشترک ایران و عراق به بغداد است، حل شده است.

سردار «مصطفی مرادیان» وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، یکشنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تصریح کرد، در پی مذاکرات انجام شده میان دو طرف، مشکل روزهای اخیر این گذرگاه حل شد و از روز سه شنبه تبادل از سر گرفته می شود.
در روزهای اخیر به دلیل بسته شدن مرز از سوی طرف عراقی به دلیل پاره ای مشکلات قانونی، این نقطه مرزی شاهد تراکم بزرگی از کامیون های حامل محموله های کاشی، سنگ و سرامیک صادراتی ایران به عراق بوده است.
مرادیان در توضیح جزئیات این توافق گفت: مقرر شد در سه روز اول هر هفته خودرو به همراه راننده و تاجر ایرانی وارد عراق شود و سه روز آخر هفته تاجر، خودرو و راننده عراقی وارد مرز ایران شوند و تبادل صورت پذیرد و کارگرانی که پیش از این مجبور به رفت و آمد در دو طرف مرز بودند، به صورت ثابت در بخش مرزی کشور خود فعالیت خواهند کرد.
وی افزود: این توافق یکشنبه شب در محل مرز مندلی میان سه هیات از سوی دولت عراق به سرپرستی کاظم العقابی مدیرکل گذرگاه های مرزی این کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و هیات سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق به سرپرستی مرادیان حاصل و صورتجلسه آن به امضا رسید.
مرادیان گفت: بر اساس توافق صورت گرفته، ورود کامیون های دو کشور به مرزهای یکدیگر سه روز اول هر هفته برای ورود به ایران و سه روز آخر هفته برای ورود به عراق انجام خواهد شد  و از این پس دیگر اجازه ورود کارگران هر کشور به مرزهای کشور مقابل داده نخواهد شد و کارگران در بخش مرزی کشور خود فعالیت خواهند کرد.
وی ایجاد سکوی تبادل تجاری در گذرگاه مرزی دو کشور که مساحت و موقعیت آن در مدت ۶۰ روز آینده از طرف گروه فنی مشترک تعیین می شود را از دیگر توافق های انجام شده، اعلام کرد.
او ادامه داد: بر اساس این توافق همچنین دو طرف متعهد می شوند تجهیزات مراقبت و کنترل برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر را ارتقا بخشیده و همچنین از ورود کامیون ها با بار غیرمجاز بر اساس قوانین دو کشور جلوگیری کنند.
وی افزود: با رفع مشکل تبادل در مرز مندلی و بازگشایی این مرز در دو روز آینده، ۱۲۰۰ نفر از کارگران روزمزد منطقه سومار و گیلانغرب دوباره به سرکار خود برخواهند گشت.
شبس**380**1953**1613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha