۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83332549
T T
۷ نفر
اهمیت روابط فرهنگی در معرفی ارکستر سمفونیک تهران به جهان

تهران- ایرنا- شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران معتقد است روابط فرهنگی در شناساندن این ارکستر و هنرمندان ایرانی به کشورهای دیگر کمک بزرگی است.

شهرداد روحانی در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا، ضمن اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای ارکستر سمفونیک گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده در ارکستر سمفونیک تهران، دو برنامه اول امسال با رهبر میهمان اجرا شد. در اولین اجرا ارکستر سمفونیک با حضور رهبر میهمان منوچهر صهبایی فروردین ماه در تالار وحدت روی صحنه رفت و کنسرت دوم در اردیبهشت ماه به رهبری میهمان نصیر حیدریان اجرا شد. این هنرمند معتقد است روابط فرهنگی در شناساندن ارکستر سمفونیک تهران و هنرمندان ایرانی به کشورهای دیگر کمک بزرگی است.



رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه افزود: بعد از این برنامه، در ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه ارکستر سمفونیک تهران به مناسبت دویست و پنجاهمین سال تولد بتهوون، سمفونی شماره ۹ بتهوون را در تالار وحدت اجرا می‌کند که قبلاً در آخرین کنسرت ارکستر در اسفند ماه سال ۹۷ اجرا شده بود.



در ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه ارکستر سمفونیک تهران به مناسبت دویست و پنجاهمین سال تولد بتهوون، سمفونی شماره ۹ بتهوون را در تالار وحدت اجرا می‌کند



وی افزود: مطابق برنامه ریزی که از سال قبل انجام شده، ما در این سال چندین رهبر میهمان خواهیم داشت. به این منظور رهبران ایرانی که در ایران یا در کشور های خارجی مشغول به کار هستند و همچنین رهبران خارجی از کشورهای اروپایی دعوت شده و با ارکستر سمفونیک تهران همکاری می‌کنند.



وی در مورد هنرمندان مدعو گفت: در تیر ماه یک رهبر میهمان از کشور ایتالیا به نام خانم «بئاتریچه ونزی» با ارکستر همکاری خواهد کرد و طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم کنسرتی را با رهبری مشترک من و خانم ونزی به روی صحنه برود.



این هنرمند در باره این اجرا به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: در این کنسرت، قسمت اول را ایشان رهبری می‌کنند و در قسمت دوم اجرا، رهبری بر عهده من خواهد بود.



روحانی همچنین با شاره به رپرتوار این کنسرت گفت: رپرتوار عموماً شامل آهنگسازان ایتالیایی نظیر جوزپه وردی و جیاکومو پوچینی و چند هنرمند دیگر خواهد بود.



وی در ادامه تشریح برنامه های ارکستر سمفونیک گفت: در ماه مرداد به دنبال کنسرتی با قطعاتی از آهنگسازان ۵ کشور مکزیک، اندونزی، کره، ترکیه، استرالیا (کشورهای میکتا) هستیم که این برنامه به روابط فرهنگی ما با این کشورها کمک زیادی می‌کند.



در ماه مرداد به دنبال کنسرتی با قطعاتی از آهنگسازان ۵ کشور مکزیک، اندونزی، کره، ترکیه، استرالیا هستیم که این برنامه به روابط فرهنگی ما با این کشورها کمک زیادی می‌کند.



رهبر ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: در شهریور ماه نیز ارکستر سمفونیک با رهبر میهمان از کشور اروپا روی صحنه می رود که به زودی اطلاعات این برنامه به مخاطبان اعلام می‌شود. این برنامه‌ریزی تا آخر ۶ ماه اول سال ۹۸ را شامل می‌شود و در شش ماهه دوم از آبانماه برنامه ارکستر سمفونیک اجرا می‌شود.



وی در مورد تنوع رهبران میهمان امسال ارکستر سمفونیک نسبت به سال گذشته گفت: امسال حضور رهبران میهمان در ارکستر سمفونیک چشمگیر تر است و این روندی است در برنامه ریزی سالیانه همواره در پی آن بودیم.



روحانی در ادامه با نگاهی به فعالیت های ارکستر سمفونیک در سال گذشته گفت: در سالی که گذشت نیز ارکستر سمفونیک تهران از چند رهبر میهمان دعوت کرده بود و سعی شد تا روابطمان را با کشورهای دیگر گسترش بدهیم و در نظر بگیرید که روابط فرهنگی خیلی می‌تواند برای شناساندن ارکستر سمفونیک تهران و هنرمندان ایرانی به کشورهای دیگر کمک کرده و موثر باشد و ما با جدیت این مساله را دنبال می‌کنیم.



وی افزود: تمام کشورها با روابط فرهنگی می توانند به هم نزدیک تر بشوند و این روابط در سایر زمینه‌ها نیز موثر است. محکم شدن روابط فرهنگی کشورها می‌تواند در روابط سیاسی و تجاری شان هم تاثیرگذار باشد. این یک موقعیت خوبی است که ما از این مساله برای شناساندن فرهنگ و هنر کشورمان استفاده کنیم و خوشبختانه سفرای این کشورها هم استقبال کردند.



محکم شدن روابط فرهنگی کشورها می‌تواند در روابط سیاسی و تجاری شان هم تاثیرگذار باشد



وی در مورد ضبط و اجرای سمفونی ۹ بتهوون که برنامه اسفند ماه ارکستر سمفونیک تهران بود گفت: سال ۲۰۱۹—۲۰۲۰ میلادی مصادف شده با دویست و پنجاهمین سال بتهوون، که بخاطر این مساله در تمام دنیا روی آثار بتهوون متمرکز شدند و بسیاری از ارکستر سمفونیک های جهان آثار بتهوون را اجرا می‌کنند و ارکستر سمفونیک تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.



وی افزود؛ یک مساله که خیلی برای من خوشحال کننده است و اینجا اعلام می‌کنم این است که تلویزیون دویچه وله (DW) یکی از رسانه‌های مهم اروپا که مرکز آن در آلمان زادگاه بتهوون است در حال ساختن یک برنامه مستند برای تولد این نابغه موسیقی است. در این برنامه از ۹ ارکستر سمفونیک بزرگ دنیا مستندی از اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون ساخته می‌شود. ارکسترهایی مثل نیویورک فیلارمونیک که یکی از بهترین ارکسترهای آمریکاست و ارکستر برلین فیلارمونیک و چندین ارکستر دیگر که خوشبختانه ارکستر سمفونیک تهران هم برای این مهم انتخاب شده است.



وی ادامه داد: کارگردان این مستند یکی از کارگردانان مطرح آلمان است و ما در حال فراهم کردن مقدمات این کار هستیم که از کنسرت سمفونی ۹ بتهوون، خرداد ماه ارکستر سمفونیک تهران فیلم‌برداری حرفه ای به‌عمل آید و به مستندی که در سال ۲۰۲۰ از تلویزیون دولچه وله آلمان نشان داده خواهد شد، اضافه شود. به نظر من این برای ارکستر سمفونیک تهران موفقیت بزرگی برای شناساندن ایران به عنوان کشوری که در حوزه موسیقی به سطح خوبی رسیده و می‌تواند در کنار ارکستر های مطرح جهانی قرار بگیرد، محسوب می‌شود.



وی در مورد سه سال فعالیتش در ارکستر سمفونیک تهران گفت: در این سه سالی که من مسئولیت ارکستر سمفونیک تهران را برعهده گرفتم چند اتفاق بزرگ افتاده که خیلی خوشحال هستم اشاره‌ای به این موضوعات کنم. یکی از آنها آمدن ریکاردو موتی رهبر بزرگ ارکستر سمفونیک دنیا به ایران و رهبری کردن ارکستر سمفونیک تهران است و دعوت از ارکستر سمفونیک تهران به فستیوال راونا در ایتالیا که فستیوال بسیار مهمی در اروپاست یکی از رویدادهایی است که برای من بسیار جذاب بود. برای اینکه واقعاً تا الان ارکستر سمفونیک تهران با رهبری در این سطح جهانی کار نکرده و این تجربه بسیار خوبی برای نوازندگان ارکستر بود.



وی در این مورد افزود: اتفاق مهم دیگر شرکت ارکستر سمفونیک تهران در جام جهانی فوتبال سال گذشته در روسیه بود که ما در سالن‌های مهمی مثل «چایکوفسکی هال» در مسکو و «فیلارمونی هال» در سن پترزبورگ و در کازان برنامه اجرا کردیم. از این برنامه در سالن چایکوفسکی هال ویدیویی تهیه شده که به زودی انتشار پیدا می کند.



رهبر ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: اتفاق مهم دیگر ارکستر سمفونیک تهران این است که از سه سال پیش تمام برنامه ها به طور مستمر ضبط صوتی وتصویری می‌شود و چندین اثر هم تا به حال منتشر شده است که در دسترس علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک تهران قبل از اجرای ارکستر سمفونیک در لابی تالار وحدت قرار می‌گیرد. خوشبختانه از آن استقبال خیلی خوبی شده است و علاقه مندانی که نتوانسته‌اند بلیت تهیه کنند اجرای ارکستر سمفونیک را در این دی وی دی ها می‌بینند و از اجرای آثار مختلف از آهنگسازان مختلف ایرانی و غربی مطلع می‌شوند. همینطور اجرای آهنگسازان ایرانی که به نام شب ایرانی ارکستر سمفونیک تهران شناخته شده که در این کنسرت‌ها تماماً به اجرای آهنگ\سازان ایرانی اختصاص دارد.



«اتفاق آخری که من از آن خیلی خوشحالم اجرای سمفونیک ۹ بتهون است که همانطور که گفته شد قرار است از تلویزیون دولچه وله آلمان جزو مستندی که ساخته می‌شود پخش شود. این اتفاق برای من و برای اعضای ارکستر سمفونیک تهران قدم بسیار مهمی است.خوشبختانه به خاطر روند رو به جلویی که ارکستر سمفونیک تهران دارد اتفاقات خیلی خوب و بزرگی در آینده در راه است».



فراهنگ **۹۴۹۴** ۹۰۵۳


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha