۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۱۸
کد خبر: 83332797
T T
۰ نفر
60 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان جهرم تحت پوشش حدنگاری است

شیراز-ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم گفت: طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی ملی در این شهرستان از سال 97 آغاز شده و تا کنون بیش از ۶۰ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

علیرضا عرب شیبانی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورت تأمین و تخصیص اعتبار لازم، این طرح تا پایان سال ۹۸ برای مابقی پلاک‌ها در این شهرستان اجرا خواهد شد.


وی اظهار داشت: هم اینک این طرح در اراضی ملی بخش سیمکان شهرستان جهرم در حال انجام است و تا پایان شهریور ۹۸ تعداد ۵۳ پلاک از اراضی ملی این بخش در سطح ۹۶ هزار هکتار حد نگاری خواهد شد.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم بیان کرد: با انعقاد قرارداد اولیه با مشاوران اجرای طرح کاداستر، در فاز نخست در محدوده‌ای به وسعت ۶۶ هزار هکتار از اراضی ملی بخش سیمکان شهرستان جهرم با اعتبار سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اجرا و در مرحله دوم، این طرح برای ۳۰ هزار هکتار از اراضی باقی مانده این بخش تا پایان شهریور ماه ۹۸ عملیاتی خواهد شد.


عرب شیبانی، با اشاره به اهمیت بسیار بالای اجرای طرح کاداستر در تثبیت مالکیت اراضی ملی شهرستان جهرم ادامه داد: با اخذ این اسناد، حدود ۲۶ درصد اراضی ملی شهرستان جهرم دارای سند تک برگ به نام دولت با نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواهد شد.


وی گفت: اجرای طرح کاداستر اراضی ملی (حدنگاری) با هدف رفع تداخلات اراضی، اجرای مقررات اصلاحات ارضی و منابع ملی اجرا و بر اساس آن تمام اطلاعات هندسی جامع از محدوده نقشه پلاک‌های این منطقه همراه با شماره هر ملک، به روزرسانی می‌شود.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم بیان کرد: همچنین مشخصات مالک، حدود حقوق مالکین به‌طور کامل بازنگری و مجموعه داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از سیستم پایگاه داده‌ای و تصاویر ماهواره‌ای محل و موقعیت واقعی پلاک‌ها به روزرسانی خواهد شد.


عرب شیبانی، همچنین مدیریت صحیح بر اراضی ملی را مستلزم تثبیت مالکیت این اراضی و آن را به عنوان بخش مهمی از وظایف سازمانی منابع طبیعی و آبخیزداری دانست.


وی افزود: جلوگیری از زمین‌خواری، پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی از طریق اصلاح هندسی نقشه‌های اجرای مقررات اراضی ملی، پیش‌زمینه‌ای برای اجرای طرح حدنگاری است که با جدیت بیشتر در دستور کار قرار دارد.


به گفته وی، ادامه کاهش مناقشات و حجم دعاوی حقوقی، حذف و کاهش عوامل تخریب، از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی وکاهش میزان پرونده‌های اختلافی ملکی به محاکم قضائی از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است.


شهرستان جهرم که در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد، دارای ۴۹۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است.


۹۹۱۰ /‏۶۱۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha