۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 2285
کد خبر: 83335749
T T
۹ نفر

رمضان ۹۸؛ کابل زیر بال وحشت

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۱
کد خبر: 83335749
رمضان ۹۸؛ کابل زیر بال وحشت

کابل- ایرنا- وقتی مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر آغاز شد، مردم مظلوم افغانستان که از چهاردهه جنگ خسته شده بودند، امیدی در دلشان زنده شد، آنان دل به مذاکراتی بستند که صلح برای کشورشان به ارمغان بیاورد اما گذشت زمان، آرزوهایشان را کم رنگ کرد.


آمریکا ۱۸ سال قبل، برای نابودی طالبان به افغانستان حمله کرد، حالا پس از نزدیک به دو دهه ناکامی، به نیرویی التماس می کند که میز مذاکرات را ترک نکند که در صحنه نبرد با آنان کم آورد.


پس از شش دور مذاکره میان طالبان و آمریکا به مدیریت زلمای خلیلزاد در دوحه قطر، طالبان همچنان مخالف حضور دولت افغانستان در این مذاکرات است. به اعتقاد طالبان، دولت دست نشانده اشغالگران، نمی تواند نماینده این کشور باشد. این در حالی است که اکثر مردم افغانستان با سابقه ای که از حکومت طالبان پس ذهن خود دارند، این گروه جنگجو را نیز، نماینده کشورشان نمی دانند.


برگزاری لویه جرگه صلح در اردیبهشت ماه سال جاری نیز نتوانست کمکی به روند مذاکرات صلح کند. طالبان به درخواست نمایندگان استانهای افغانستان در لویه جرگه مبنی بر ترک جنگ در ماه مبارک رمضان نه گفتند. آنان حتی بر این نکته تاکید داشتند که ثواب جهاد در ماه رمضان از ماههای دیگر بیشتر است.


و این آغاز ماجرای خونین ترین رمضان در تاریخ افغانستان شد. یورش به پایگاههای نظامی در دل پایتخت، حملات مکرر انتحاری و جنایات دست جمعی، شهروندان کابل را در رمضان ۹۸ وحشت زده کرد.


کابل در آستانه عید سعید فطر، شاهد ماجراهای غم انگیزی است که خانواده های زیادی را سیاهپوش کرده است. ماجراهایی که به اعتقاد شهروندان کابل، ریشه در اختلافات سیاسی و بی توجهی به مسایل امنیتی دارد. موضوعی که بارها از سوی دولتمردان این کشور رد شده است.


طی هفته جاری، چندین عملیات تروریستی، انتحاری و جنایی در کابل و سایر استانهای این کشور به وقوع پیوست، که منجر به جان‌باختن شماری از افراد نظامی و غیر نظامی شد.


در تازه‌ترین رویدادهایی از این دست، صبح دیروز کاروان نیروهای خارجی در «قلعه‌وزیر» از حوزه نهم پلیس کابل، مورد حمله خودرو بمب گذاری شده از سوی طالبان قرار گرفت.


وزارت داخله افغانستان اعلام کرد در این حمله چهار شهروند غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند.


دفتر مطبوعاتی نیروهای خارجی در کابل نیز در گفت و گو با رسانه ها از مجروح شدن چهار نظامی آمریکایی در این واقعه خبر داد، اما اطلاعیه طالبان تاکید دارد که در این عملیات انتحاری ۱۰ نظامی آمریکایی کشته شدند.


همچنین روز قبل ازحمله به کاروان آمریکایی ها، یک فرد انتحاری از گروه تروریستی داعش هنگام خروج دانشجویان دانشگاه نظامی مارشال فهیم، جلیقه انفجاری خود را مقابل در ورودی این دانشگاه منفجر کرد که منجر به کشته شدن شش دانشجوی نظامی و مجروح شدن ۱۶ نفر شد که چهار نفر از مجروحان، غیرنظامی بودند.


نکته جالب اینکه در ۲۹ مهرماه سال گذشته و همچنین ۹ بهمن ماه ۹۷ به این دانشگاه حمله شد و تکرار این حمله در سال جدید نمایانگر ساختار شکننده امنیتی در کابل است.


طی هفته گذشته، در استانهای افغانستان نیز، دهها سرباز ارتش و پلیس در عملیات های نظامی و انتحاری طالبان و داعش کشته و مجروح شدند. کشته شدن ۱۹ نظامی در شهرستان «چهارچینو» ارزگان، تازه ترین نمونه آن است.


در همین پیوند، هر چند نهادهای امنیتی افغانستان از وارد کردن تلفات سنگین به طالبان و کشف و نابودی دو زندان این گروه مسلح طی هفته گذشته می گویند، اما آمارها از کشته شدن دستکم ۱۰۵ نیروی امنیتی و خیزش مردمی در این هفته حکایت دارد.


همچنین دهها غیرنظامی نیز از سوی طالبان و حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان، کشته و مجروح شده اند.


حمله طالبان به قرارگاههای امنیتی شهر کابل نیز از دیگر مواردی است که خواب را از چشمان شهروندان پایتخت ربوده است. گزارش‌ها از حمله طالبان به چهار قرارگاه امنیتی طی یک ماه گذشته حکایت دارد.


علاوه بر حملات نظامی گروههای مخالف دولت افغانستان، افزایش جرایم جنایی نیز، شهروندان پایتخت را نگران ساخته است.


هفته گذشته نزدیک به ۲۰ نفر در پایتخت افغانستان طی حوادث جنایی جان خود را از دست داده‌اند. جان باختن دستجمعی هفت عضو یک خانواده در منطقه «کارته سخی» کابل، نمونه وحشتناک این حوادث جنایی است.


ترور یک تاجر در «شهرنو» کابل، ترور یک عالم دینی در «کارته نو» پایتخت، ترور مشاور ریاست اجرایی در استان قندوز و ترور چندین تن دیگر، از موارد خبرساز، طی هفته گذشته بود.


همچنین سه روز قبل، یک جوان ۲۱ ساله که تصمیم داشت بعد از عید سعید فطر مراسم عروسی اش را برگزار کند، در منطقه «چهل‌ستون» شهر کابل با ضربات چاقوی سارقان به قتل رسید.


هر چند وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید طی هفته گذشته دهها تن از مجرمان عضو گروههای سازمان یافته را در پایتخت این کشور بازداشت کرده‌اند، اما شهروندان این شهر می گویند تلاش نیروهای امنیتی کافی نیست.


**آساق** ۱۵۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha