جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیشتر از دیگران مورد خطاب مقام معظم رهبری قرار دارند و بدیهی است چیزی که در عصر کنونی مهم و راهگشا بوده و میتواند عظمت گام دوم را به منصه ظهور برساند، جوانان با علم، دانش و فرهنگ است.
مهمترین ظرفیت امید بخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی معرفی شده است و منابع انسانی مهمترین رکن رشد و پیشرفت پایدار جوامع محسوب میشود، از طرفی مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، نظام تعلیم و تربیت کشور است.
جهان امروز دریافته است که آموزش افراد نوعی سرمایهگذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری کند، بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد.
دستیابی در این مسیر نیازمند برنامه ریزی توسط افراد متعهد، خلاق و روشنفکر است تا بعد از ۴۰ سال به اهداف مورد نظر و تعریف شده خود برسیم.
در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آیند، نهادها و نظامهای آموزش و پرورش نقشی بس عظیم و پراهمیت داشته و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش ضرورتی انکار ناپذیر دارد و در این میان مأموریت و وزن سنگین نظام سازی و دولت سازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است.
یکی از دستگاههایی که میتواند به کمک وزارت آموزش و پرورش در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب کمک کرده و جوانانی توانمند و مستعد را پرورش دهد، دانشگاه فرهنگیان است مرکزی که به تربیت نیروی انسانی مشغول است تا در آینده آنها نیز آموختههای علمی، اخلاقی و تربیتی خود را به دانش آموزان منتقل کنند.
اهمیت این موضوع و نحوه پرداختن دانشگاه فرهنگیان به بیانیه گام دوم انقلاب خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا را بر آن داشت تا در گفت و گویی با «سید امین الله دادگر» مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان به واکاوی بپردازد که در ادامه میخوانید:
بیانیه گام دوم هویت جامعی دارد
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب یکی از مهمترین و اساسیترین اسنادی است که رهبر انقلاب تبیین فرمودهاند که هم امروز، دیروز و فردای نظام و انقلاب اسلامی را با یک نگاه واقع بینانه تشریح و تبیین کردهاند.
دادگر با تاکید بر اینکه این دانشگاه وظیفه خود میداند تا در این زمینه گامهای لازم را بردارد، تصریح کرد: تلاش میشود تا استادان و دانشجو معلمان نقش فعالی داشته باشند و از ظرفیت آنها برای عملی کردن بیانیه گام دوم در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.
وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب یکی از مهمترین و اساسیترین اسنادی است که رهبر انقلاب تبیین فرمودهاند که هم امروز، دیروز و فردای نظام و انقلاب اسلامی را با یک نگاه واقع بینانه تشریح و تبیین کردهاند.
وی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب هویت جامعی داشته و باید به طور جامع دنبال شود و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و دستگاههای مختلف باید برنامه عمل خود را متناسب با این بیانیه تنظیم کرده و بر اساس آن حرکت کنند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: تمام دستگاهها وظیفهای بر عهده دارند که آنها را انجام میدهند اما نکته مهم آن است که یک ارزش افزوده و کار و تلاش مضاعف و فوق العاده ای باید اتفاق بیافتد.
دادگر تصریح کرد: نماینده نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان به عنوان وظیفه و رسالت خود پیگیر منویات رهبری است و به مدیران در تحقق عملی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب کمک میکند.
وی افزود: این بیانیه باید توسط مدیران، اساتید دانشگاهها و دانشجو معلمان به اصطلاح «بیانیه خوانی» شود، بیانیه خوانی نیاز به خواندن و مطالعه دارد و در مرحله بعد کلیدواژههای آن باید استخراج شود.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب ظرفیت تبدیل به برنامه درسی در آموزش عالی و آموزش و پرورش را دارا بوده و این دانشگاه در تلاش است تا در برنامه درسی محتوای این بیانیه از حیث کلید واژههای مورد تاکید رهبر انقلاب تولید محتوا داشته و مورد استفاده قرار دهد.
دادگر به سر فصلهای مورد تاکید رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در سرفصلهای اساسی (علم و پژوهش، مهدویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی) خطاب به جوانان توصیههایی را ذکر کردهاند.
وی مهمترین نکته و توصیه رهبر انقلاب را در این بیانیه امید و نگاه خوش بینانه به آینده عنوان و تصریح کرد: روح این بیانیه امید به آینده و نگاه خوش بینانه است که نکته مهم و اساسی است که باید به آن توجه شود. محورهای مختلفی در این بیانیه وجود دارد و ظرفیتهای خوبی را فراروی مسئولان آموزش عالی قرار داده است.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلابهای بزرگ دنیا، هویت و ماهیت جهانی و آسیب شناسی انقلاب اسلامی از دیگر موارد این بیانیه است.
دادگر از جوانان به عنوان مخاطبان اصلی این بیانیه نام برد و افزود: رسالت جوانان در مقابله و مواجهه با انقلاب از مهمترین بخشهای این بیانیه است.
وی پیش نیازهای این بیانیه (نگاه توحیدی، بینش توحیدی، نگرش توحیدی، اسلام ناب، مواجهه با عزت و قدرت اسلام و جهاد کبیر که از تأکیدات مقام معظم رهبری است، فرصت جوانی، خودسازی فکری، روحی و جسمی، حیات طیبه که در قرآن بشارت آن داده شده است) را از موارد مهمی عنوان کرد که باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد تا با روحیه و نگاه انقلابی و عمل جهادی این بیانیه را به منصه ظهور و تحقق برسد.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: نباید به طریق کلیشهای و سطحی با موضوع بیانیه برخورد کرد و تنها در زمان کوتاهی به آن پرداخته و بعد از مدتی موضوع را به فراموشی و حاشیه بسپاریم بلکه باید در رابطه با این بیانیه کار جدی صورت گرفته و هیأتهای اندیشه ورز تشکیل شده و گفتمان بیشتری در این زمینه انجام شود.
دادگر ادامه داد: محتوای بیانیه دوم انقلاب ظرفیت برنامه درسی نیز داشته و لازم است در این زمینه تولید درس نامه در دانشگاهها و آموزش عالی کشور صورت گیرد و نهایتاً لازم است برای تحقق زمینه اجتماعی، شرایط آن فراهم شود.
وی گفت: زمانی که بیانیه به برنامههای عملیاتی تبدیل شود قابلیت اجرایی بیشتری پیدا کرده و کار بهتر پیش خواهد رفت.
دانشگاه فرهنگیان مطالعات درباره بیانیه را انجام داده است
این مسئول تصریح کرد: بلافاصله بعد از صادر شدن بیانیه، دانشگاه فرهنگیان مطالعاتی را بر روی آن انجام و کلیدواژههای آن را استخراج کرد. همچنین هم فکری و مشورتهای لازم بر روی بیانیه نیز صورت گرفت.
دادگر از اولین جمع بندی در مورد این بیانیه گفت و افزود: در نیم سال دوم ۹۸-۹۷، عناوین برنامه درسی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و به هشت عنوان درسی مرتبط با بیانیه گام دوم شامل (آشنایی با منابع اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی، فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی، نظام تربیتی اسلام و نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام) مورد بررسی قرار گرفت.
وی به مکلف شدن اساتید در مورد بیانیه دوم گام انقلاب اشاره کرد و یادآورشد: تمام اساتید دانشگاه موظف به تدریس، تشریح، تبیین بیانیه و دادن موضوع تحقیقاتی به دانش آموزان و انجام دلالتهای تربیتی روی این بیانیه شدند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: این آموزشها از اسفند ماه گذشته توسط معاونت آموزشی دانشگاه فرهنگیان به مدیران استانی سراسر کشور ابلاغ شد و تا پایان نیم سال تحصیلی ارزشیابی آن نیز انجام خواهد شد.
دادگر افزود: کارهای ابتکاری دانشجو معلمان و اساتیدی که توانستهاند دلالتهای تربیتی بیانیه را در گستره ملی و فراملی مورد توجه قرار دهند شناسایی و مورد تشویق قرار خواهد گرفت و از نتایج آن نیز استفاده میشود.
وی درباره بسته محتوایی گام دوم انقلاب نیز اظها داشت: متن و دلالتهایی که از مناظر گوناگون بر روی آن کار شده بود در اختیار استادان دانشگاه قرار گرفته است تا بتوانند ابتکارات خود را در آن دخیل کنند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: دشمنان ملت ایران در تلاشند رژیم پهلوی را تطهیر کرده و از کار آمدی نظام سیاه نماییهایی را بیان کنند که لازمه آن بیان دستاوردها و موفقیتهای نظام انقلاب اسلامی است.
دادگر تصریح کرد: دشمنان امروزه درصدد هستند تا با ادراک سازی و تصویر سازی نامناسب از انقلاب اسلامی و تبلیغات گسترده ناکارآمدی انقلاب را جلوه داده و مردم را نسبت به انقلاب اسلامی بدبین کنند. که این بیانیه گام دوم فرصت مغتنمی است تا برای مقابله با این نگاه، برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا دانشجو معلمان در زمینه خیانتها و ظلمهای رژیم پهلوی آشنایی بیشتری پیدا کرده و با رویشهای انقلاب اسلامی در منطقه و دنیا و دستاوردهای انقلاب در توزیع عادلانه منابع آشنا شوند.
وی به آشنایی بیشتر دانشجو معلمان در پیشرفت توسعه علمی و فناوری، پزشکی، نظامی و رتبههای برتر منطقهای کشور اشاره و اظهار کرد: دست نامههایی با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها با همکاری مرکز آموزشهای مجازی تولید شده و بناست با همکاری این نهادها در زمینه آشنایی دانشجویان در این قالب جشنوارهای تعریف شده و ویژه دانشجویان انجام شود تا دانشجو معلمان با انقلاب و دستاوردهای آن و تلاشهای نا متوازنی که دشمنان در راستای یاس و ناامیدی ایجاد شده در مردم بیشتر آشنا شوند.
دادگر از طرح مربیان نخبه پرور در سراسر کشور گفت که این طرح مراحل پایانی خود را طی کرده و به زودی به سراسر کشور ارسال میشود تا استانهایی که آمادگی دارند از طرح مربیان نخبه پرور استفاده کنند.
وی افزود: در این طرح تمامی جوانان نخبه سامان دهی شده و حضور پیدا خواهند کرد تا در رابطه با گام دوم انقلاب، دانشجو معلمان از بین خود کسانی که قابلیتهای قابل توجهتری دارند را به عنوان مربی انتخاب کنند و این مربیان در دانشگاه با پشتیبانیهای محتوایی از دانشجو معلمان، اقدامات لازم را از حیث محتوایی و دورههای آموزشی انجام دهند تا زمینه اجرای گام دوم برای تربیت و مهیا شدن نسل جوان فراهم شود.
مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه فرهنگیان گفت: شکل گیری مشاوران جوان دانشگاه از بین کارکنان جوان از دیگر برنامههای این دانشگاه در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است که با مدیریت دانشگاه با عنوان «مشاوران جوان» و به منظور عملیاتی سازی و گفتمان سازی در دستور کار حوزه ریاست دانشگاه قرار گرفته است.
دادگر ادامه داد: اجلاس مدیران دانشگاه و مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور از دیگر برنامههایی است که در خرداد ماه سال جاری برگزار میشود که بخشی از آن ناظر به گام دوم انقلاب اسلامی است و سهم ویژه ای را در این اجلاس ایفا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در این اجلاس کمیسیونهایی تشکیل خواهد شد که بتوان از دیدگاههای مدیران دانشگاه و مسئولان دفاتر نهاد در دانشگاه فرهنگیان بهره برد، درباره تعریف دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی نیز توضیح داد: باید نقش و جایگاه این دانشگاه برای تحقق بیانیه گام دوم مشخص شود و در این میان مشارکت اساتید و دانشجویان و همفکری آنها بسیار مثمر خواهد بود تا در زمینه این جایگاه فکر و تأمل کرده و دانشجو تراز، استاد تراز و مدیر تراز، منجر به خروجی دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی شود.
دانام **۸۳۹۸**۱۸۸۳
نظر شما