۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶
کد خبر: 83336878
T T
۰ نفر
سودآوری شستا کاهش نیافته است

تهران- ایرنا- روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اعلام کرد: سودآوری شستا نه تنها کاهش نیافته، بلکه با تدابیری که اندیشیده شده از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار است.

روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی روز شنبه اعلام کرد: در پی انتشار خبری نادرست و بی اساس در برخی کانال های خبری و شبکه های اجتماعی مبنی بر کاهش ۳۵ درصدی سوددهی شستا، ضمن تکذیب موارد مطروحه در این خبر، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی در راستای تحقق شفافیت و پاسخگویی شستا اعلام می شود.


طبق این گزارش، بر اساس اطلاعات مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۷ شرکت های تابعه شستا (که در سامانه کدال سازمان بورس در دسترس عموم قرار دارد)، مبلغ سود تجمیعی شرکت های صرفاً مدیریتی شستا (۱۸۷ شرکت) در سال ۹۷ بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۸۶ درصدی را تجربه کرده است. بنابراین کاهش ۳۵ درصدی سود شستا در ۹ ماهه سال ۹۷ نسبت به ۹ ماهه سال ۹۶ به هیچ وجه صحت ندارد.


همچنین در متن خبر، ارزش دارایی های شستا حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بیان شده که هیچگونه منطق کارشناسی در این برآورد نیست. این در حالی است که بر اساس بررسی‌های کارشناسی، خالص ارزش روز دارایی‌های شستا در حال حاضر مبلغ ۵۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.


بر اساس گزارش شستا، از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود سال ۹۳ شستا مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ناشی از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین بوده که چنین سودی در سال‌های بعد اتفاق نیفتاده است.


همچنین در آن سال سود حاصل از سرمایه گذاری‌های شستا مبلغ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که علت افزایش چشمگیر آن نسبت به سال‌های قبل (به رغم رکود تولید در آن سال‌ها) جهش ارزی در سال ۱۳۹۲ بوده و ارتباطی به سود عملیاتی آن دوره نداشته است.


با عنایت به موارد یادشده، سودآوری شستا نه تنها کاهش نیافته، بلکه با تدابیری که اندیشیده شده از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار است و در سال ۱۳۹۸ برنامه ریزی شده در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و در جهت تحقق شعار رونق تولید، مبلغ سودآوری تجمیعی شرکت‎های مدیریتی شستا (به‌ غیر از شرکت‌های غیرمدیریتی) بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان محقق شود.


در پایان خاطرنشان می‌سازد یکی از اصول اولیه حرفه خبرنگاری انتشار اخبار مبتنی بر منابع و مآخذ معتبر و پرهیز از شایعه پراکنی و نیز لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای است.


شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) ۲۷۴ شرکت دارد که ۱۸۴ شرکت را مدیریت می کند و مابقی را سهامدار است و در حال حاضر ۲ درصد از سهم تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد.


همچنین ۸۵ درصد از دارایی های شستا در بورس عرضه شده است و تمام اطلاعات شرکت های بورسی و غیربورسی شستا از طریق سامانه کدال سازمان بورس و شرکت فرابورس در اختیار علاقمندان قرار داده شده است.


اجتمام* ۷۲۶۸*۱۸۳۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha