۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 83338362
T T
۰ نفر

تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83338362
تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است

اصفهان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت : با وجود گزارش های رسیده مبنی بر ابتلای شماری از ساکنان سایر مناطق کشور به بیماری کریمه کنگو، این عارضه خطرناک در این استان مشاهده نشده است.

سال گذشته در چنین زمانی ۲۵ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در ایران گزارش‌شده بود که امسال به ۱۲ مورد رسیده که ۲ مورد به مرگ منجر و بقیه درمان شده‌اند.
موارد ابتلا به این بیماری در امسال در ایرانشهر، زابل، کرمانشاه، گیلان و بندرعباس گزارش‌شده است.


دکتر شهرام موحدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کریمه کنگو عارضه خونریزی دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از طریق کنه منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه این بیماری بطور معمول در فصل بهار و اوایل تابستان دیده می‌شود گفت: بیماری کریمه کنگو، تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه‌ها به دام‌ها منتقل و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به این بیماری دچار می‌شود.
به گفته وی، این ویروس از طریق گزش و له کردن کنه‌های آلوده و تماس مستقیم با خون و بافت‌های آلوده منتقل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: مهم‌ترین راه مهار این بیماری، محافظت در برابر گزش کنه‌ها با سم‌پاشی دام‌ها و اماکن دامی، استفاده از لباس کار مناسب مانند چکمه، کلاه، دستکش، عینک و ماسک است.
به گفته وی، انسان از طریق مصرف گوشت و فرآورده‌های آلوده، تماس با کنه عامل بیماری، کشتار غیرمجاز و تماس با امحا و احشا دام آلوده به بیماری تب کریمه کنگو به این بیماری دچار می‌شود.
موحدی پیشگیری را مهمترین اقدام برای رویارویی با این بیماری دانست و گفت: این بیماری از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل‌انتقال از دام به انسان است که در دام علائم و نشانه مشخصی ندارد و باعث بروز تلفات نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دامداران و عشایر استان در صورت مشاهده هرگونه بیماری واگیر در دام‌های سبک و سنگین خود در کمترین زمان ممکن با شماره تلفن ۱۵۱۲ و مراکز دامپزشکی محل زندگی خود آگاهی دهند.
اصفهان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات دامی در کشور به شمار می‌رود، که دارای ۲.۹ میلیون رأس گوسفند و بُز (جز دام عشایر) و۴۳۰ هزار رأس گاو و گوساله و بالغ بر ۱۰ هزار نفر شتر است که ۶.۸ میلیون واحد دامی (دام سبک و سنگین) را شامل می‌شود.
۶۰۲۲ / ‏‬ ۷۱۵۰
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha