به گزارش ایرنا، در دوره پیش دبستانی به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش داده میشود.
براساس آمار آموزش و پرورش، در چند سال گذشته تعداد کلاس اولیها در کشور رو به افزایش گذاشته، برغم افزایش متقاضی و اهمیت دوره پیش دبستانی شرایط و امکانات کافی برای استفاده همه نوآموزان وجود ندارد.
غیر دولتی بودن مراکز پیش دبستانی و بی توجهی به محتواهای ارائه شده و شهریههای کلان دریافتی مهمترین مشکل خانواده هاست.
رفع این مسائل نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان اجرایی و برنامهریزی آنان است و در صورت بیتوجهی زمینهساز مشکلات در طول تحصیل کودکان خواهد شد.
** هزینههای فراوان مشکل اصلی خانوادهها
خانوادههای نوآموزان سخنان بسیاری در باره مشکلات دوره پیش دبستانی دارند.
مریم مزجی، مادر یکی از نو آموزان پیش دبستانی در شاهرود میگوید: برای نام نویسی فرزندم تاکنون به چند آموزشگاه مراجعه کردهام، اما همه مدیران پرداخت پول و انتخاب کلاسهای فوق برنامه را شرط پذیرش عنوان میکنند.
وی با اشاره به اجباری بودن انتخاب کلاسهای فوق برنامه گفت: با توجه به آغاز ثبت نام و پرشدن ظرفیتها، هنوز نتوانستهایم مبلغ مورد نظر را تهیه کنیم بنابر این مجبور به گرفتن قرض و وام هستیم.
این خانم خانه دار که مستأجر نیز هست، افزود: هزینههای یک دانشآموز در شرایط فعلی کمرشکن است و ما از پس پرداخت چنین مبالغی برنمیآییم.
رضا جعفری، پدر یک نوآموز هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در یکی از مناطق شهر برای نامنویسی دخترم در این دوره مبلغ ۴۰ میلیون ریال درخواست کردند، با داشتن ۳ فرزند دانشآموز و دانشجو و هزینههای گزاف دیگر، پرداخت این مبلغ امکان پذیر نیست.
وی افزود: در حال حاضر افزایش شهریه دوره پیش دبستانی برای سال جدید موجب شده برخی خانوادهها از فرستادن فرزندانشان به این دوره منصرف شوند.
جعفری یادآور شد: این مراکز به بهانه کلاس زبان، ناهار، باشگاه، لباس یکدست، هزینه رفت و آمد و موارد دیگر، مبالغ دریافتی را افزایش داده و شهریههای سنگین رقم میخورد.
فاطمه مسلمی، مادر نو آموز دیگر شاهرودی هم به خبرنگار ایرنا گفت که، با درآمد اندک همسر کارمندش قادر به پرداخت هزینههای بالای دوره پیش دبستانی فرزندشان نیستند.
وی افزود: کمترین شهریه اعلامی در آموزشگاههای معمولی حدود ۱۰ میلیون ریال است، در این شرایط اقتصادی چطور این هزینهها را پرداخت کنیم، کاش در مقابل دریافت این شهریههای بالا، کیفیت آموزش نیز بالا باشد و خدمات بهتری را ارائه دهند.
** مراکز پیش دبستانی از نبود حمایت دولت گلایه دارند
به سراغ موسس یکی از مراکز پیش دبستانی شاهرود رفتیم، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: هدف از راه اندازی دوره پیش دبستانی، ایجاد شرایطی برای آماده شدن نوآموزان برای ورود به دوره ابتدایی و رشد همه جانبه کودکان است.
سید حبیب الله میرابوالحسنی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی باعث رشد ذهنی و جسمی آنها میشود، افزود: در این دوره کودکان چگونگی ارتباط با محیط پیرامون و جامعه را میآموزند که یکی از موارد مهم برای آموزش کودکان است.
وی، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی را در این دوره یکی از آموزشهای مهم عنوان کرد و گفت: در این زمینه میتوان به برنامههایی مانند فعالیت، کارگروهی، آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد تا نوآموز با انجام این فعالیتها نحوه ارتباط با دیگران را به تدریج آموزش ببیند.
موسس این مجتمع غیردولتی با بیان اینکه چندین سال است که پیش دبستانیها به بخشهای غیردولتی واگذار شده است افزود: از تاسیس کنندگان این دست مجتمع ها که در بخشهای غیردولتی سرمایه گذاری کردند از طرف دولت هیچ حمایتی نمیشود.
میرابوالحسنی با اشاره به اشتغالزایی آموزشگاههای غیر دولتی، یادآور شد: برغم اینکه زمان راه اندازی این مراکز هیچ حمایتی نمیشوند، در حوزه اشتغالزایی کار بسیار بزرگی انجام می دهند وحداقل در هر مرکز پیش دبستانی ۲۰ نفر مشغول به کار میشوند.
وی با اشاره به ارقام بالای اجاره مکان در شاهرود و همچنین نیاز به حداقل سرمایه ۲ تا چهار میلیارد ریال برای شروع کار، افزود: دولت باید وامهای کم بهره در اختیار موسسان قرار دهد که در این صورت شهریهها نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
موسس این مجتمع غیردولتی با اشاره به بیمه اجباری کارکنان مراکز پیش دبستانی، ادامه داد: برخی موارد دیگر مانند هزینه آب، برق، گاز و اجاره بها، موسسان را مجبور به بالا بردن شهریه میکند.
وی با اشاره به گلایه برخی از والدین در مورد افزایش شهریهها گفت: وقتی خانوادهها خواستار این هستند که نوآموز ساعاتی بیشتر در مدرسه بماند و از خدماتی مانند صرف صبحانه و کلاسهای فوق برنامه استفاده کند این هزینهها به شهریه ثابت اضافه میشود.
** شرکت در دوره آموزشی پیش دبستانی اجباری نیست
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود میگوید: خانوادهها در نام نویسی فرزندان خود در مراکز پیش دبستانی به نیازهای فرزند خود توجه کنند، از ثبت نام در کلاسهایی که به آن نیاز ندارد خودداری کنند تا هزینهها کاهش یابد.
سید محمد موسوی تصریح کرد: ثبت نام دوره پیش دبستانی ضرورتی ندارد اما وقتی نزدیک به ۸۷ درصد نوآموزان در این دوره شرکت میکنند اگر نوآموزی شرکت نکند ممکن است از برخی از آموزشها عقب بماند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه این دوره در سبد هزینه خانوادهها قرار گرفته است وبه دوره رشد نوآموزان کمک میکند، ابراز امیدواری کرد: پیش دبستانی از بخشهای ضروری آموزش و پرورش شده و دولت روی آن سرمایه گذاری نماید.
موسوی گفت: هم اکنون درشهرستان شاهرود ۶۰ مرکز فعال در شهرها و روستاها کار تربیت و آموزش نوآموزان پیش دبستان را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه قریب به ۲ هزار و۳۰۰ نوآموز دختر و پسر در شاهرود مشغول تحصیل هستند افزود: آموزش و پرورش نظارت کاملی روی این موضوع دارد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود، در مورد آموزشهای دوره پیش دبستانی خاطرنشان کرد: دراین دوره چیزی به عنوان آموزش الفبا نباید باشد و اگر گاهی دیده میشود به دلیل اصرار خانوادههاست.
موسوی همچنین آموزش زبان انگلیسی در دوره پیش دبستان را امری غیرضروری عنوان کرد و افزود: آموزش زبان باید در مراکز خاصی که برای آن تعریف شده انجام شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود تصریح کرد: در حوزه پیش دبستان بیشتر بحث آموزش مهارتها، بسترسازی و آشنایی با یکسری از موارد کلی مطرح است.
موسوی با بیان اینکه همه مراکز پیش دبستانی غیردولتی بوده و به کارگیری نیرو، پرداخت حق الزحمه، بیمه و اجاره ساختمان به عهده موسس است، گفت: شهرستان شاهرود نسبت به بسیاری از شهرستانهای کشور شهریه پایینتری را دریافت میکند که قابل اثبات است.
وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی موظفند قبل از سال تحصیلی، پوستر شهریه مصوب شامل شهریه ثابت وفوق برنامه تایید شده را در محل ثبت نام نصب کنند، افزود: برابر مقررات همانند سایر مقاطع، آموزش پیش دبستانیها هم از طرف ادارات آموزش و پرورش، اداره کل و سایر واحدهای مسئول مانند واحد ارزیابی عملکرد، مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرد.
مدیر آموزش و پرورش شاهرود تصریح کرد: در صورت گزارش تخلف و تایید آن، برابر میزان تخلف صورت گرفته با متخلف برخورد میشود که تا حد تعطیلی و لغو مجوز نیز در قانون پیشبینی شده است.
موسوی گفت: برخی از موسسان به سختی مرکزشان را اداره میکنند، بیمه تامین اجتماعی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانکها باید از آنها حمایت کنند.
با توجه به اینکه نوآموزان در این سن مقطع حساسی را طی میکنند و تجربههای خوب و بد آنها در مقطع پیش دبستانی زمینهساز تفکر آنها در دوره دبستان خواهد شد، تدوین یک برنامه آموزشی واحد مطابق با سن نوآموزان یک ضرورت است.
۵۷۷۹/۶۱۶۷/۶۱۰۳