۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۱۶
کد خبر: 83339739
T T
۰ نفر
تلفیق فضیلت های اخلاقی با سیاست وجه بارز اندیشه امام خمینی بود

زنجان - ایرنا - یک فعال سیاسی و فرهنگی گفت: تلفیق فضیلت‌های اخلاقی با سیاست برای سعادت جامعه وجه بارز اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بود.

رسول بیات روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در میان متفکران سیاسی و اخلاقی حداقل سه نظریه درباره اخلاق و سیاست مطرح است، افزود: عده‌ای از متفکران، اخلاق را در تقابل با سیاست ورزی می‌دانند و جمعی دیگر آن را ذیل سیاست تلقی می‌کنند و گروهی دیگر اخلاق و سیاست را ۲ وادی جدا از هم می‌دانند که به ۲ امر جدا می‌پردازند.


وی ادامه داد: اما گروهی که اخلاق را عجین با سیاست می‌دانند و سیاست بدون اخلاق را بی معنی قلمداد می‌کنند از ارسطو تا فارابی و در عصر حاضر امام خمینی (ره) بر این امر تاکید دارند که اخلاق صرفاً یک امر تک بعدی و فردی نیست بلکه اخلاق در جنبه عمومی و حکومت داری و مدیریت جامعه با نام سیاست متبلور می‌گردد.


بیات اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) یکی از احیاگران مهم اخلاق سیاسی است و می‌توان ایشان را یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های فقهی، سیاسی، اخلاقی و فلسفی دانست که عملاً فقه سیاسی را با فلسفه سیاسی و اخلاق سیاسی در یک مسیر واحد قرار داد.


وی با بیان اینکه اخلاق سیاسی امام (ره) مبتنی بر خدا گرایی، مردم محوری و اعتدال گرایی بود، افزود: گسترش و توسعه برادری و اخوت اسلامی و رحمت و رأفت در جامعه، پرهیز از قدرت طلبی کاذب و تبختر حاکمان از محوری ترین مصادیق در نظام اخلاق سیاسی امام (ره) بود.


این فعال سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه مدارای سیاسی و صداقت سیاسی در اندیشه امام (ره) موج می‌زد، تصریح کرد: تواضع سیاسی در رفتار امام (ره) می‌تواند الگوی همه حاکمان مردم محور باشد.


بیات با بیان اینکه در بعد سلبی نیز می‌توان شخصیت ارزشمند امام خمینی (ره) را مبرا از حسادت سیاسی، ریا و نفاق سیاسی دانست، گفت: تلفیق فضیلت‌های اخلاقی با سیاست برای سعادت جامعه وجه بارز اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بود.


این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: در عصر پر هیاهوی امروز به شدت به تبیین اندیشه‌های سیاسی اخلاق محور امام خمینی (ره) نیازمندیم.


۳۰۸۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha