۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83339955
T T
۰ نفر
۵۰ درصد افرادی بالای ۶۰ سال به بیماری پرفشاری خون مبتلا می شوند

زنجان - ایرنا - یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: بطور کلی شیوع پرفشاری خون در افراد بالای ۱۸ سال ۲۵ درصد است که با افزایش سن، شیوع بیماری افزایش می‌یابد، بطوری که ۵۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال به این بیماری دچار هستند

دکتر رضا حسن زاده ماکویی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در یک مطالعه انجام گرفته بطور تقریبی ۳۹ درصد افراد بالای ۲۰ سال فشار خون طبیعی و ۳۱ درصد در مرحله پیش فشار خون و ۲۹ درصد نیز فشار خون بالا داشتند.


وی یادآوری کرد: پرفشاری خون یک فعل و انفعال پیچیده بین ژن‌ها و عوامل محیطی و یک بیماری چندژنی (پلی ژنیک) محسوب می‌شود و ژن‌های مولد بیماری در افراد مختلف متفاوت است.


این متخصص بیماری‌های فلب و عروق ادامه داد: شیوع فشارخون در کشورهای مختلف با توجه به جمعیت‌های مختلف و نژادهای مختلف متفاوت است و می‌توان گفت این بیماری در تمام دنیا به جز جمعیت‌های محدود دیده می‌شود که در جوامع پیشرفته نیز به صورت ثابت روند افزایشی دارد.


وی با اشاره به ریسک فاکتورهای فشار خون بالا گفت: فاکتورهایی از قبیل سن بالا، چاقی، مصرف نمک زیاد، مصرف کم پتاسیم کلسیم، فعالیت فیزیکی کم، کمبود ویتامین دی، استرس، مصرف الکل، نژاد، سابقه فامیلی، بیماری‌ها در شرایط خاص، بیماری کلیوی و دیابت و اپنه موقع خواب را شامل می‌شود.


حسن زاده ماکویی افزود: بیماری پر فشاری خون در اغلب موارد علائم خاصی ندارد، اما با رنگ پریدگی، قرمز شدن، سوت کشیدن گوش، سردرد (در موارد شدید)، تهوع، سرگیجه، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس، از نشانه‌های بروز آن بشمار می‌رود.


وی اضافه کرد: عموم به این مهم توجه داشته باشند که چاقی و اضافه وزن ۲ عامل خطر قوی ناشی از عوامل محیطی اثر بارز و مستقل برای بیماری پرفشاری خون محسوب می‌شود و از طرفی ۶۰ درصد بیماران فشار خونی بیش از ۲۰ درصدا نان افزایش وزن دارند.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: درفرد چاق با افزایش وزن مکانیسم جبرانی جهت سوزاندن چربی فعال شدن بیشتر سیستم سمپاتیک می‌باشد که موجب فشارخون بالا می‌شود


وی خاطر نشان کرد: فشارخون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشارخون است، به هنگام استراحت نیز فشار خون بالاتر از حد طبیعی است.


۹۶۴۶/‏۸۰۶۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha