۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 83341051
T T
۴ نفر
سناتور روس: اتحادیه اروپا باید مقابل فشارهای آمریکا برایران بایستد

مسکو - ایرنا - سناتور ایگور ماروزوف عضو کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه معتقد است که امروز اتحادیه اروپا و در رأس آن کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس از جمله اعضای برجام در آزمون مهمی قرار گرفته‌اند و وظیفه دارند طبق تعهدات خود در برابر «فشارهای آمریکا علیه ایران» پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام بایستند.

وی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: امروز وضعیت خلیج فارس بسیار پیچیده است و در بین دستگاه حکومت آمریکا این دیدگاه رایج شده است که حضور نظامی ایالات متحده پیرامون ایران باید تقویت شود.


ماروزوف ادامه داد: این اقدام در وهله اول با استقرار ناوهای هواپیمابر و ویژه حمل نیروهای هوابرد تحقق یافت و شرایط پیچیده بوجود آمده اتحادیه اروپا را وارد یک آزمون دشوار در سطح روابط خود با ایران کرد.


به گفته وی، ماندن ایران در برجام برغم خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، شرایط را برای طرف‌های اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیچیده‌تر کرده است چرا که آنان طبق تعهدی که برعهده گرفته‌اند باید به تمام تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند ضمن اینکه پس از خروج آمریکا نیز اروپایی‌ها اعلام کردند که به تعهدات خود همچنان پایبند هستند بنابراین آنها باید در مقابل آمریا بایستند و از ایران دفاع کنند.


این سناتور روس در ادامه با ابراز نگرانی از گسترش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و احتمال ورود ناتو به کارزار بوجود آمده، اظهار داشت: جهان شاهد آخرین پرونده اعتماد به آمریکا و ناتو است البته من فکر می‌کنم که امروز ایران برای دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود آماده است چرا که همه امکانات لازم و نیز حمایت جامعه جهانی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سایر فرمت‌هایی که چین و روسیه در آن شرکت دارند برای حضور این کشور نیز فراهم است.


به گفته وی، خروج ایران از برجام وضعیت را غیرقابل پیش بینی می‌کند چرا که من معتقدم غربی‌ها که در چارچوب برجام به ایران تضمین داده بودند معلوم نیست که فردای خروج ایران از توافق چه رویکردی خواهند داشت.


ماروزوف اظهار داشت: گمان می‌کنم آنها (فرانسه، انگلیس و آلمان) یک گام به عقب خواهند برداشت و پس از مدتی ایران را به خروج از این توافق متهم می‌کنند و به مانند سایرین هرگز به یاد نخواهند آورد که این آمریکا بوده است که نخست به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و مناقشه در خاورمیانه را کلید زد.


سناتور روس گفت: ایرانی‌ها هستند که در نهایت تصمیم نهایی را خواهند گرفت هر چند که من معتقدم ایران باید فشار دیگر اعضای برجام بر آمریکا را حفظ کند و با ماندن در توافق هسته‌ای از حمایت کشورهای عضو برجام در برابر خصومت طلبی آمریکا برخوردار خواهد شد و این آمریکا است که در انزوا باقی خواهد ماند.


اروپام **۳۹۱**۱۳۴۶**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha