۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبرنگار: 1369
کد خبر: 83342850
T T
۱ نفر

سرمایه گذاری در زمینه کنترل فشار خون ضروری است

۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83342850
سرمایه گذاری در زمینه کنترل فشار خون ضروری  است

اصفهان - ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش کنترل فشار خون در کاهش بیماری های قلبی و عروقی، گفت: سرمایه گذاری در کنترل فشار خون زندگی با کیفیت را به همراه دارد.

دکتر کمال حیدری روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اصفهان در مصلای امام خمینی (ره، افزود: بیماری‌های غیر واگیردار و در رأس آنها بیماری های قلبی امروز در سطح جهانی و در کشور ما در رأس عوامل مرگ و میر قرار دارند.
وی اظهارداشت: ۴۰ درصد مرگ و میر به واسطه فشار خون است و آمار نشان می‌داد، از هر پنج ایرانی یک نفر و از هر ۴ فرد بالغ نفر یک و از هر سه نفر سی سال بالا یک نفر مبتلا به این بیماری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی امید به زندگی افزایش یافته است، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاخص امید به زندگی ۵۶ سال بود و این میزان امروز به ۷۹ سال افزایش یافته است که یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه علاوه بر طول زندگی، کیفیت زندگی نیز باید ارتقا یابد، خاطر نشان کرد: یکی از علل اصلی فشار خون مصرف نمک است که در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است و کاهش مصرف نمک سی درصد مرگ و میر کاهش می‌دهد که نقش خانم‌ها در جایگزینی دیگر چاشنی‌ها به جای نمک بسیار مهم است، استرس، دخانیات، کم تحرکی و دیابت از دیگر عوامل فشار خون است.
حیدری خاطرنشان کرد: در همین راستا کمپین فشار خون به صورت ملی راه اندازی شده است و سازمان جهانی بهداشت در این خصوص برای جمهوری اسلامی ایران پیام تبریک فرستاده است.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مردم نمی دانند که فشار خون دارند، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در استان ۵۹۲ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند، در ۲۵ سال گذشته میزان فشار خون سه برابر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش پیشگیری و کنترل در کاهش هزینه‌های درمانی، ادامه داد: کل داروی مصرف داروی فشار خون برای یک نفر در طول عمر برابر هزینه یک شب "آی سی یو" است و لذا اگر در کنترل بیماری تلاش شود، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد.
به گفته وی سلامتی یک نعمت است و باید برای حفظ آن تلاش کرد که در روایات و معروف دینی نیز بر آن تاکید شده است.
حیدری اضافه کرد: ۴۰ مرکز و خانه بهداشت استان قبل از این در قالب خطر سنجی یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر را در زمینه فشار خون پایش کردند که از این تعداد ۱۷۹ هزار نفر مبتلا به فشار خون بوده و ۲۵ درصد به طور کامل کنترل شد.
وی اضافه کرد: متأسفانه برخی افرادی هم که از فشار خون خود مطلع هستند، به خوبی کنترل و مراعات نمی‌کنند.
وی تلاش کرد: تلاش نظام جمهوری اسلامی این است که کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد و اجرای کمپین بسیج کنترل فشار خون در همین راستاست که در گام اول شناسایی و در گام بعدی مراقبت بیماران مبتلا به این بیماری در دستور کار است.
حیدری بیان کرد: برای اجرای این طرح نیروهای انتظامی نظامی، بسیج، هلال احمر، بهزیستی، آموزش و پرورش، بسیج شدند و داشتن کد ملی و تلفن همراه به منظور پیگیری‌های بعدی و راهنمایی‌ها لازم است.
وی ادامه داد: ساز و کاری ترتیب داده شده است که به صورت هوشمند این بیماری کنترل تا با کمترین هزینه بیشترین دستاورد حاصل شود.
کمپبن ملی بسیج کنترل خون از ۱۶ خرداد به مدت یک ماه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
پیش بیتی می‌شود فشار خون دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در استان اصفهان در قالب این طرح سنجش و تحت کنترل قرار گیرند.


استان اصفهان افزون بر پنج میلیون جمعیت دارد.


/ ‏۶۰۲۶/‏/۷۱۳۴/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha