به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد ظریف روز یکشنبه در مراسمی با عنوان " ماموریت من" در مدرسه علامه حلی درباره تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران اظهارداشت: امروز در شرایط ضعف نیستیم در شرایط قدرتیم؛ آمریکا اشتباهات بزرگی کرده و احساس کرد خودش در منطقه و همدستانش در موضع ضعف هستند. در سوریه عراق، یمن و لبنان به اهداف خود نرسید چون مقاومت و مردم، سیاست های تحلیلگرانه آمریکا نپذیرفتند.
وی با اشاره به تصمیم روسیه و چین برای حذف دلار گفت: قدرت آمریکا به دلار است و کشورها اگر دلار را از نظام اقتصادی خود حذف کنند مقدار زیادی ازین قدرت آقتصادی امریکا افول می کند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر تحلیل می کنید بدانید امروز نظام اسلامی نه از موضع ضعف بلکه از موضع قدرت وارد معادله شده است در منطقه با داعش، النصره، رژیم صهیونیستی و کسانی که یمنی ها را می کشند هم پیمان نشدیم و انتخاب های درست داشتیم اما آنان انتخاب های نادرست داشتند و با صدام هم هم پیمان شدند.
ظریف اضافه کرد: مجموعه سیاست های کشور موفق بود البته برخی جاها مانند حوزه اقتصادی نقاط ضعف داریم اما این کشور آینده درخشانی دارد.
وی با بیان اینکه این مرحله فشار که به نظر می رسد فشار به جهت استیصال است را پشت سر خواهیم گذاشت، خاطرنشان کرد: این آمریکاست که از ضعف و استیصال به شما فشار می آورد و قانون گریزی و سیاست جنگل خود را به شما تحمیل می کند.
وزیر امورخارجه از برنامه سازان خواست تا به مردم خود اعتماد به نفس دهیم و غرورشان را تقویت کنیم و گفت: مردم ما مستحق این هستند که به مقاومت خود ببالند نباید فکر کنندسرشان کلاه رفته و این مرهون خودباوری خودشان است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه فکر می کنند اسرائیل می تواند به آنان کمک کند، تصریح کرد: اسرائیل اگر خیلی مرد بود به خودش کمک می کرد نه اینکه هر روز خودش دچار تنش و بحران باشد.
دغدغه دانش آموزان نسبت به مسایل کشور انرژی بخش و امید آفرین است
ظریف با قدردانی از افرادی که این برنامه ریزی را انجام داده اند، گفت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگی ام رقم خورد و این بسیار انرژی آفرین و نیرو بخش است که آینده سازان کشور را با این میزان آینده اندیشی، اعتماد به نفس و دغدغه برای کشور می بینیم.
وی با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه جوانان و مردم نسبت به مسایل کشور بی تفاوت هستند و دغدغه ای ندارند، اظهارداشت: امروز بزرگترین خط بطلان بر این ادعا را در این مدرسه نسبت به ادعای بی تفاوتی دیدم و در صحبت هایی که از دوستان خوب دانش آموز شنیدم نگرانی برای اقشار آسیب پذیر، ضرورت گسترش علم، ضرورت مقابله با آسیب هایی که از سیاست های آمریکا به مردم کشور وارد می شود و موارد دیگر، باعث امید است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: چون یک دانش آموز یا یک متفکر نباید خود را هرگز از جامعه جدا بداند؛ همه بخشی از جامعه و وامدار آن هستیم. ما مسئولان هر کاری بکنیم وامدار مردمی هستیم که با مقاومت شان این امید را به ما دادند.
ظریف خطاب به دانش آموزان اظهارداشت: شما دانش آموزان این ادراک را برای شنونده ایجاد می کنید که متکی به خودمان هستیم و باید خودمان برای خودمان طراحی و برنامه هایی داشته باشیم؛ هر چند این طراحی ها هزینه دارد و گاهی خطرات و مشکلاتی به همراه خواهد داشت اما همین که به خودمان متکی هستیم یعنی خودباوری و برنامه نوشته شده قبلی را اجرا نمی کنیم.
در مرحله فکر کردن دچار خودسانسوری نشوید
وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: به عنوان کسی که قبل از انقلاب در رشته ریاضی تحصیل می کردم و در دانشگاه علوم انسانی را برگزیدم باید بگویم این کشور به افراد متعهدی که علوم انسانی را خوب می فهمند و می توانند آن را با نیازهای جامعه به جریان بیندازد، بیش از همیشه نیاز دارد.
ظریف با بیان دو نقش تحلیل گری و مجری گری، تصریح کرد: در سیستم فکری و کارمان دو نقش داریم که باید از هم تفکیک کنیم نقش اول تحلیل گر و نقش دوم مجری است.
وی نقش تحلیل گری را چنین تشریح کرد: وقتی تحلیل می کنید موظفید آزاد بیندیشید و نباید خود را به هیچ چارچوبی مقید کنید و بگویید رییس مدرسه یا وزیر به ما دستور داده است. نباید گرفتار خودسانسوری در مرحله فکر کردن شوید باید همه راه حل ها را ببینید و آن را در ذهن خود اجرایی کنید و ببینید آن راه حل چه ایرادهایی دارد. من وزیر هم باید در یک مرحله فکر کنم کدام سیاست بهتر است و پیشنهاد دهم. موظفم فکرم را آزاد انجام دهم.
همه باید یک سیاست را اجرا کنند
وزیر امورخارجه مرحله دوم را عمل دانست و گفت: در اینجا باید سیاست را اجرا کنید. به عبارت دیگر همه ما در فکر، مجتهد و در عمل مقلد هستیم حتی رساله هم می گوید اصول دین را نباید فکر کنید اما احکام را باید تقلید کنید. در علم سیاست هم چنین است اگر یک سیاست غلط را همه ارکان نظام پیاده کنند بهتر از این است که هرکسی هر سیاستی را دلش می خواهد پیاده کند.
وی خطاب به دانش آموزان ادامه داد: در چند سال آینده شما در مرحله فکر کردن هستید؛ وقتی سال ٨١ خواستم به نیویورک بروم نزد مقام معظم رهبری رفتم و ایشان فرمودند موظفی نظرت را حتی مخالف نظر من، برایم بفرستی. و امروز خیلی خوشحال شدم وقتی مربیان شما گفتند خط قرمزی درباره فکر کردن ندارید.
ظریف گفت: این بحث سیاسی نیست، علمی است. در کشورهای پیشرفته برای بررسی موضوعی، چند راه حل متفاوت را امتحان می کنند.
مدرسه علامه حلی ٣، ۱۸۱ دانش آموز دارد که در مقطع متوسطه اول تحصیل می کنند. هدف از بازدید دکتر ظریف از این مدرسه پروژه کارآزمون باعنوان "ماموریت من" بود که دانش آموزان پایه هشتم (با طراحی دانش آموزی)، تحریمها وخروج آمریکا از برجام را بررسی و پیشنهادات و نقطه نظراتی ارائه کردند.
در این طرح ۷۶ نفر در قالب ۸گروه، تحقیق و پژوهش انجام دادند که نتایج این تحقیقات به وزیر امور خارجه کشور ارائه شد.
سیام **۷۳۲۹**۲۰۲۱**