توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به مفهوم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیست

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه، دانش بومی مزیت رقابتی و ارزش‌افزوده در اقتصاد دانش‌بنیان است، تاکید کرد:ناشناس بودن اکوسیستم توسعه اقتصاد و کسب‌وکار باعث شده به جای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به اشتباه به سوی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان سوق پیدا کنیم.

به گزارش روز یکشنبه مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، حسن فروزانفر با بیان این مطلب، به ذکر تاریخچه‌ای از شکل‌گیری مفهوم دانش‌بنیان در وزارت علوم پرداخت و گفت: وزارت علوم نخستین جایی بود که به بررسی مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت، در آن زمان اتاق بازرگانی ایران کمیته‌ای جهت بررسی مفهوم دانش‌بنیان تشکیل داد تا مشخص شود دانش‌بنیان بر چه مفهومی حاکم است و آیا به طور کلی این تعریف درست است یا خیر؟


وی با یادآوری اینکه در اتاق بازرگانی این کمیته به مطالعه، اقتصادهای جهان پرداخت، افزود: متوجه شدیم در دنیا مفهومی به اسم شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و در مقابل اقتصاد دانش‌بنیان یک مفهوم بااهمیت است و حائز مختصات، ویژگی‌ها و مزیت‌های مهمی است.


فروزانفر ادامه داد: در دنیا شرکت‌ها در بدو امر با عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت نمی‌شوند بلکه پس از تاسیس، بخشی یا همه ارزش‌افزوده تولیدشان را در قالب دانش‌بنیان تعریف می‌کنند. دریافتیم به‌کارگیری عنوان "شرکت دانش‌بنیان" که کاملاً ساخت و ریشه لغوی شناخته‌شده‌ای در عرصه بین‌المللی ندارد می‌تواند ما را با بحران‌هایی مواجه کند.



** مولفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان


رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهار کرد: نکته مهم این نیست که شرکت‌ها دانش‌بنیان باشند یا نباشند، امروزه چه کسی می‌تواند ادعا کند که دانش‌بنیان نیست حتی یک آژانس مسافرتی که یک کار روتین و تکرارشونده را هم انجام می‌دهد قسمتی از موفقیت‌هایش به استفاده مناسبی که از دانش دارد مرتبط است.


فروزانفر با بیان این مطلب به تعریف اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که ارزش‌افزوده‌ای که در آن ایجاد می‌شود ناشی از بهره‌گیری حرفه‌ای از دانش است.


وی گفت: یک اکوسیستمی وجود دارد که دانش می‌تواند مزیت رقابتی و ارزش افزده ویژه‌ای را ایجاد کند. حال سوالی پیش می‌آید که چه نوع دانشی این ظرفیت را دارد؟! دانشی که تولید می‌شود.


فروزانفر با تاکید بر اینکه برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار نمی‌توان از روش‌های قدیمی استفاده کرد، افزود: یعنی دانشی که خریداری می‌شود یا تکنولوژی وارداتی یا دانشی که از طریق مهندسی معکوس و با فاصله زمانی وارد صنعت می‌شود نمی‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین عامل تولید ارزش‌افزوده در آن اقتصاد به ایفای نقش بپردازد.



** تولیدکنندگان دانش و صاحبان کسب‌وکار


فروزانفر در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه در شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان نقشی دارد یا خیر نیز عنوان کرد: بله، به شرطی که محققان و تولیدکنندگان دانش در تعامل با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرند که دیدگاه کسب درآمد، سود و توسعه دارند و همچنین در تعامل با مشتریان، تامین‌کنندگان، جامعه ذینفعان و بازار صادراتی هستند.


وی خاطرنشان کرد: این‌طور نیست که یکی دانش را به‌صورت مستقل تولید کند یکسری آن را خریداری کنند. صاحبان کسب‌وکار باید به این نتیجه برسند که در شرکت خود به تولید دانش بپردازند یا با مبادی تولید دانش ارتباط برقرار کنند، این‌ها قادر خواهند بود مزیت‌های نسبی خود را بهبود دهند و ارزش‌افزوده ویژه‌ای را تامین کنند.


رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی گفت: در وضعیت فعلی حداقل انتظاری که از دستگاه‌های دولتی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد این است که ترکیب تیمی که قرار است دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها را ارزیابی و احراز کند، از بخش خصوصی و فعالان این حوزه انتخاب شود.


علمی ** ۱۸۳۶ ** ۱۰۵۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha