به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» امروز- دوشنبه- پس از بازدید از کارخانه واگن سازی تهران در جلسهای که با حضور «رضا رحمانی» وزیر صنعت، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر، «پیروز حناچی» شهردار و استاندار تهران به منظور بررسی راههای کمک دولت به توسعه فعالیته ای این کارخانه و توسعه قطار شهری، برگزار شده بود، اظهار داشت: درست است که با شرایط تحریم مواجه هستیم اما هنر مدیریت این است که از دل محدودیتها فرصت خلق کند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه فرصتهای زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم میتوانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم، افزود: امروز توانمندیهای خوبی در کشور شکل گرفته است و شاهکارهای مهندسی در گوشه و کنار این سرزمین قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن یا نادیده گرفتن آنها ظلم به کشور است.
جهانگیری عنوان داشت: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهره گیری حداکثری از توانمندیهای داخل کشور هستند علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهههای مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاشهایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه باید فضا را برای فعالیتهای سازنده در مسیر مقابله با تحریمها آرام و امن کنیم، تصریح کرد: یا باید در برابر مردم و ملت ایران سر تعظیم فرود بیاوریم تا همه ظرفیتها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادی پای کار بیاوریم یا اینکه در برابر دشمنان سر تعظیم فرود بیاوریم. هر عقل سلیمی تأیید میکند که کار منطقی تعظیم و تکریم در برابر مردم خودمان است.
جهانگیری با اشاره به اینکه توانمندیهای عبور از شرایط سخت اقتصادی در کشور قابل توجه است خاطرنشان کرد: امروز باید عبور از این شرایط دغدغه همه ما باشد و صرف حرف و گفتن کمکی به کشور نمیکند. اینکه بگوییم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور داریم کافی نیست و باید در عمل چارهای بیندیشیم تا این یارانهها که طبقات مرفه بیشتر از آن بهره مند میشود، نصیب طبقات محروم جامعه شود.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته میشود باید با حمایت همگانی اجرا شود نه اینکه در مسیر اجرای آن اخلال شود یا حتی همانطور که بعضاً مشاهده کردهایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل تراشی شود. میشود از دل همین شرایط سخت نیازمندیهای توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تأمین کرد.
**تولید و اشتغال دو مسأله اصلی و اساسی امروز کشور هستند
جهانگیری با بیان اینکه تولید و اشتغال دو مسأله اصلی و اساسی امروز کشور هستند، گفت: برنامههایی برای رونق تولید از سوی بخشهای مختلف ارائه شده است اما آنچه تعیین کننده است تمرکز روی حوزههایی است که پیشران تولید هستند و یکی از مهمترین این حوزهها عرصه تولیدات و صادرات غیرنفتی است. باید به جای مانع تراشی بر سر راه صادرات غیرنفتی موانع را برطرف کرده و به شناسایی و ورود به بازارها از سوی تولید کنندگان کشورمان کمک بکنیم.
وی اضافه کرد: شورای عالی صادرات باید فعال شود و وزیر صمت بر موضوع تسهیل صادرات غیرنفتی تمرکز کند تا موانع پیش روی صادرات غیرنفتی برطرف شود. مسکن نیز یکی دیگر از حوزههای پیشران تولید است که مزیت بزرگ آن این است که هیچ وابستگی و نیازی به خارج از کشور ندارد و از سوی دیگر حداقل ۱۲۰ رشته صنعتی با رونق ساخت و ساز مسکن فعال میشوند.
جهانگیری اظهار داشت: حمل و نقل عمومی نیز از جمله حوزههای پیشران تولید است که نوسازی و توسعه آن دهها مشکل کشور را از جمله مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا را حل میکند، اگر کامیونهای فرسوده فعلی کشور نوسازی شوند میتوانیم حدود نیمی از تولید فعلی بنزین و گازوئیل کشور را صادر کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای مهم مورد توجه دولتهای یازدهم و دوازدهم درعرصه حمل و نقل عمومی توسعه ریلی بوده است که خوب هم پیش رفته است و امروز تعداد زیادی از استانهای کشور به شبکه ریلی سراسری متصل شدهاند.
وی اضافه کرد: حمل و نقل عمومی حومهای نیز مورد توجه جدی دولت قرار دارد و توسعه قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر دیگر نیز از موضوعات مورد توجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده که در حد توان به حل مشکلات و توسعه آنها کمک شده است.
جهانگیری با بیان اینکه جمعیت ده میلیونی تهران موضوعی است که حتی در صورت جدی شدن موضوع انتقال پایتخت نمیتوان از آن چشم پوشی کرد، خاطرنشان کرد: توسعه قطار شهری در کلانشهرها و به خصوص تهران به طورخاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت دار برای جذب منابع خارجی قلمداد شد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه استفاده کامل نکردن از ظرفیت متروی تهران جفا به تهران و کشور است، افزود: بنده نسبت به اینکه روند استفاده از دو میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی تر میشود که میبینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است.
**برنامه جامعی برای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط فعلی مترو تهران تهیه و ارائه شود
جهانگیری با خطاب قرار دادن مدیران کارخانه واگن سازی تهران گفت: برنامه جامعی تهیه و ارائه کنید که در آن مشخص شده باشد برای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط فعلی مترو تهران چه میزان سرمایه گذاری لازم است و پیشنهاد ات اجرایی را نیز در آن لحاظ کنید. دولت مجوزی صادر کرده که بر اساس آن شهرداری میتواند به میزان ۵۰ میلیارد تومان از بدهی سازمانهای مختلف به دولت برای پیشبرد برنامههای خود استفاده کند که میتوانید این موضوع را نیز در آن برنامه جامع مورد توجه قرار دهید.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه مجموعههایی مثل کارخانه واگن سازی تهران برای آینده بلندمدت میتواند مورد استفاده قرار گیرند، تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای بزرگ توسعه قطارهای شهری و حمل و نقل ریلی در کشورمان و نیز بازار بزرگ کشورهای همسایه آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار دارد و باید با توجه بیش از پیش به توان داخل، این صنعت را توسعه دهیم.
جهانگیری گفت: دولت به سهم خود به ترخیص واگنهای مترو و نیز دریافت سفارشهای جدید در کارخانههایی مثل واگن سازی تهران کمک خواهد کرد و از توسعه قطار شهری در سیستمهای حمل و نقل عمومی تهران و کلانشهرها نیز حمایت خواهد کرد. وزارت صمت نیز باید از این فعالیتها حمایت کند و پیشنهاد میکنم گزارش تلاشهای خودتان را به مردم ارائه کنید و مطمئن باشید که دولت حتماً شهرداری تهران و دیگر شهرها را در مسیر خدمت رسانی به مردم تنها نخواهد گذاشت.
«رضا رحمانی» وزیر صمت نیز در این جلسه با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ حداقل به ۴۰ هزار دستگاه واگن جدید نیاز داریم گفت: باید نظام بانکی به طور کامل پای کار آمده و همه ظرفیتهای کشور بسیج شوند تا از عرصههایی مثل صنعت ساخت واگن برای رونق تولید بیشترین بهره را ببریم.
«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنانی با تشکر از «جهانگیری» که در زمان تصدی خود در وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات مجوز اولیه ساخت کارخانه واگن سازی تهران را صادر کرد اظهار داشت: اگر دولت از چنین مجموعههایی حمایت کند ظرفیت برای افزایش تولید و تبدیل کارخانههایی مثل واگن سازی تهران به یک برند ملی وجود دارد.
پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این نشست گفت: افزایش کیفیت زندگی در کلانشهرها در گرو توسعه حمل و نقل عمومی است. سرمایه گذاری در واگن سازی کاملاً موجه است چرا که ظرفیت زیادی برای توسعه مترو در تهران و دیگر کلانشهرها وجود دارد.
سیام *۳۰۶۱**۹۱۲۱
نظر شما