۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۵
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 83347506
T T
۰ نفر
آموزش و پرورش در کنار تولیدکنندگان اسباب بازی است

تهران- ایرنا- مشاور وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی در زمینه کار، فضا و غیره گفت: در کنار تولیدکنندگان اسباب بازی هستیم، چون رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

علی اکبرزاده در آئین گشایش نخستین نمایشگاه دائمی اسباب بازی در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب، اظهار داشت: مدتی است اسم اسباب بازی زیاد به گوش می‌رسد که اتفاق مبارک و مورد استقبال آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اجرای طرح اتاق بازی و اسباب بازی در مدارس کشور، افزود: یکهزار مدرسه ابتدایی در سال تحصیلی که گذشت مجهز به اتاق‌های بازی و اسباب بازی شدند و برای سال تحصیلی آینده تلاش برای افزایش این رقم است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش: یکهزار مدرسه ابتدایی در سال تحصیلی که گذشت مجهز به اتاق‌های بازی و اسباب بازی شدند و برای سال تحصیلی آینده تلاش برای افزایش این رقم است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش برپایی نمایشگاه دائمی اسباب بازی‌های ملی را رخدادی ارزشمند برشمرد و ادامه داد: این نمایشگاه به تأمین اسباب بازی مورد نیاز در اجرای این طرح آموزش و پرورش کمک می‌کند و کمک به تولیدکنندگان و مدیران مدارس در جهت عرضه و تأمین کالاهای مورد نیاز است.

اسباب بازی‌ها حاملان فرهنگی هستند
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: مهمترین دارایی ما برای آینده کودکان هستند نه نفت و گاز و سایر منابع انرژی، چون منابع انسانی قابل خرید نیستند.

فاضل نظری افزود: اسباب بازی یک حامل فرهنگی است، بچه‌ها خیالات و آرزوهایشان را با اسباب بازی زندگی می‌کنند. جهان آینده و آرمان شهر کوچک فردایشان را در اسباب بازی پیدا می‌کنند.

 

وی گفت: اگر امروز اهمیت این مقوله و نیز اهمیت اسباب بازی ملی در تشخیص هویت کودکانمان درک نشود آسیب می‌بینیم.
فاضل نظری افزود: استیلای فرهنگی یک کشور بر کشور دیگر می‌تواند از طریق اسباب بازی صورت گیرد، اگر برای بدست آوردن حامل‌های فرهنگی بیگانه پول هم خرج شود که حتی دیگر نهادن اسم تهاجم فرهنگی بر این پدیده نیز کم است.
وی گفت: در نمایشگاه کتاب امسال دیدیم چه حجم کتاب‌های ترجمه مورد اقبال قرار گرفته است. اگر در حوزه‌ای دست به سوی کشورهای دیگر دراز کنیم بد است و اگر در حوزه فرهنگ باشد بسیار بدتر است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تولید یک فرایند است از ایده تا تبدیل به کالا و باید اجزای این فرایند چیده شود از جمله محل‌های عرضه.
وی افزود: نظام نوآوری در صنایع فرهنگی یعنی ایده‌ای طرح شود و قوانین حمایت از آن ایده از جمله نهادهای حمایتی و در نهایت محل عرضه وجود داشته باشد که در این بخش‌ها خیلی خلأ داریم.
وی گفت: امید است این گفتمان عمومی و برجسته سازی که طی سالهای گذشته صورت گرفته با قوت بیشتری ادامه یابد.
فاضل نظری افزود: اسباب بازی در تشکیل معماری هویتی نسل آینده ما نفش مهمی دارد و آموخته‌ها از طریق اسباب بازی از نظر دوام نیز بسیار ارزشمندتر خواهد بود. در نظام آموزشی مبتنی بر حفظیات سال‌ها کودک می‌خواند و دانش‌هایی را به حافظه می‌سپارد که کارایی آن را در زندگی نمی‌داند و ماندگاری هم ندارند، احتیاج به دانشی داریم که در طول زمان از دست نرود و مهارت‌هایی بیاموزیم که در زندگی به کار بیاید.

وی با تاکید بر این که «داد و ستد فرهنگی خوب است اما باید با کالاهایی که در تعارض فرهنگی با ما هستند جدا مقابله کنیم»، گفت: نهادهای تصمیم گیرنده و تصمیم سازی در این حوزه باید هماهنگ باشند، صدای واحد در زمینه این محصولات فرهنگی باید به گوش برسد.

فاضل نظری: داد و ستد فرهنگی خوب است اما باید با کالاهایی که در تعارض فرهنگی با ما هستند جدا مقابله کنیم وی تاکید کرد: برای ایجاد یک رشته اسباب بازی در دانشگاه تلاش کرده اند. ایجاد این رشته آرزو نیست و می‌تواند محقق شود.


تولیدکنندگان اسباب بازی در رده شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرند
سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: تلاش چند ساله حول چند محور از جمله کمک به شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق فرهنگی مانند اسباب بازی در قالب شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است.

وی افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فناوری‌های برتر مطرح شده و تلاش می‌شود شامل فناوری‌های نرم نیز شود، در حدود سه سال گذشته ۵۰ شرکت دانش بنیان در عرصه صنایع خلاق فرهنگی مورد حمایت قرار گرفته اند که عمدتاً در حوزه دیجیتال بوده اند.

نیری گفت: تاکنون حدود ۴۰۰ شرکت فعال در این عرصه شناسایی شده اند که یکی از شاخه‌های فعالیت آنها حوزه اسباب بازی است.
وی با اشاره به پراکندگی حوزه‌های خلاق فرهنگی در کشور گفت: نگاه جامع و فرانگر نسبت به زیر شاخه‌ها لازم بود. در جذب بازارهای بین المللی و سرمایه از سوی بخش خصوصی، کشور پتانسیل لازم را دارد اما نگاه جامع و فرانگر شاید تاکنون کمتر وجود داشته باشد.
وی افزود: تلاش داریم زیرشاخه‌ها و پوشه هر بخش را به شرکت‌های فعال و خلاق آن حوزه بسپاریم و موانع را از خود آنها بشنویم.
نیری از اعلام آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای تعامل با دست اندرکاران و متولیان عرصه تولید اسباب بازی خبر داد.


تنها عنصر فرهنگی جایگزین کتاب برای کودک اسباب بازی است
رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران نیز گفت: راه اندازی این مرکز نیاز اساسی برای مصرف بالاتر و پاسخ به نیاز کودک به این محصولات فرهنگی است.
دیزجی افزود: در شرایطی که زمینه آموزش رسمی برای کودک نیست مهمترین ابزار برای شکل‌گیری شخصیت او استفاده از ابزار بازی است و سرگرمی مؤلفه ای مهم در شکل گیری ارتباطات اجتماعی کودکان است و از طریق آنها می‌توانند مهارت‌های مختلف، خلاقیت و نوآوری را در خود پرورش دهند و کودک به هویت خود پی ببرد.


 

وی گفت: اولین عنصر فرهنگی کتاب است و تنها عنصر جایگزین کتاب قبل از آموختن بازی و اسباب بازی است که باید به صورت کارشناسی شده از طریق تولیدکنندگان با انگیزه و تحت نظر ارگان‌های مسئول تولید شود.

 

عرضه ۲ هزار اسباب بازی ایرانی در نمایشگاه
استاد حسین مدیرعامل مجتمع زندگی بهشتی نیز گفت: این مجتمع واقع در مجموعه شهدای هفتم تیر، یادمان شهید بهشتی است و حدود ۵ سال است که فروشگاه صنایع فرهنگی با کمک سرمایه گذاران خصوصی با دغدغه و تمرکز بر کالاهای فرهنگی مفید در آن راه اندازی شده است.
وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه دائمی اسباب بازی افزود: حدود ۲ هزار بازی ایرانی تولیدشده در حال حاضر در نمایشگاه دائمی اسباب بازی مجموعه زندگی بهشتی موجود و عرضه شده است.
به گفته وی ایده راه اندازی نمایشگاه اسباب بازی با هدف ایجاد بستر و فضا برای عرضه این محصولات به موازات کشورهای خارجی بوده و در این نمایشگاه ۱۱۰ تا ۱۲۰ تولیدکننده ایرانی محصولاتشان را در رشته‌های مختلف قالیبافی، خیاطی، چوبی و غیره عرضه کرده اند.
استاد حسین گفت: مدیران مهد، مدارس، خانه‌های کودک و بازی، فروشگاه‌های اسباب بازی و پخش کننده ها و تجار کشورهای دیگر می‌توانند از این فرصت برای تأمین مایحتاج خود استفاده کنند.
وی افزود: در یکسال گذشته اسباب بازی ایرانی حجم خوبی در صادرات داشته و به دنبال افزایش سهم صادرات این بخش هستیم.

فراهنگ **۳۰۰۹**۹۲۴۶**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha