افزایش سهم ایران از صنعت «بانکرینگ» در خلیج فارس ۵.۵ میلیون تن در سال است

بندرعباس- ایرنا- مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از مهم ترین دستاوردهای هدفگذاری شده این سازمان، افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینک ( سوخت رسانی به کشتی ها ) در منطقه خلیج فارس به میزان ۵.۵ میلیون تن در سال است.

محمد راستاد شامگاه دوشنبه در بازدید از پایانه بزرگ مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس افزود: این اقدام در راستای تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

وی بیان داشت: از دیگر اهداف ترسیم در این منطقه، افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآورده‌های نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محموله‌های تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیر ساخت برای پشتیبانی از تولید

فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های جدید کشور، در حال انجام است.

راستاد ادامه داد: این پایانه نفتی با فراهم کردن بستر لازم برای توسعه فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش مؤثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز خواهد داشت.

وی یادآور شد: رشد و توسعه بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی‌ها)، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکله‌ها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهه‌های بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه این پایانه بزرگ نفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران برشمرد.

*بندر خلیج فارس قابلیت پهلودهی به شناورهای با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن دارد

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این بازدید با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷.۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

الله مراد عفیفی پور اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلو دهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۱ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۰۰ هزار متر مکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نزدیک و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می‌نماید.

وی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه‌های آینده بندر خلیج فارس برشمرد.

عفیفی پور با اشاره به دستاورد بزرگ مهندسان ایرانی در بومی سازی یک فناوری نوین ساخت مخازن نفتی گفت: عملیات مهندسی ایررایزینگ (Air Raising) به عنوان روشی نوین برای نصب سقف‌های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) به شمار می‌رود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل‌ها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.

وی به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده در بندر خلیج فارس پرداخت و افزود: در فناوری نصب سقف‌های مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: این روند به این صورت است که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمنده‌های قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی می‌شود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بیش از ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاه‌های اصلی، مونتاژ و جوشکاری می‌شود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر است.

عفیفی پور اضافه کرد: این روش علاوه بر برنامه ریزی دقیق، نیازمند کنترل و رعایت دقیق برنامه زمانبندی بسیار منظم برای حفظ تعادل و سرعت صعود سقف در حین عملیات و همچنین مستلزم مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی است که این مهم به دست متخصصان داخلی برنامه ریزی، مهندسی و اجرایی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در مرحله نخست، سقف فوق سنگین چندین مخزن با تناژ ۴۰ هزار تن بدین روش، نصب شده و در زمان انجام عملیات ایر رایزینگ، ۴۰ استاد کار ماهر به صورت همزمان به جوشکاری اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این روش جدید مهندسی، همچنین برای تمامی مخازن بزرگ در حال ساخت در پایانه نفتی بندر خلیج فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در نشست با دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، بر تقویت و توسعه همکاری‌های دو مجموعه تاکید کرد.

در این نشست، طرفین بر لزوم همکاری‌های بیشتر و تقویت و تعمیق همکاری های نظامی و تجاری در پهنه‌های دریایی کشور و اعمال حاکمیت دریایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha