بازار کتاب های تغذیه و روان شناسی سر و سامان ندارد

تهران- ایرنا- مسئول تغذیه بالینی و بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بازار کتاب های علمی و پزشکی نه تنها در حوزه تغذیه، بلکه در سایر حوزه ها هم سر و سامانی ندارد و این مشکل در حوزه روان شناسی و روان پزشکی نیز وجود دارد.

پریسا ترابی روز چهارشنبه درباره کتاب های حوزه تغذیه افزود: در بسیاری از موارد مانند تبلیغات کالاهای موثر بر سلامت و تغذیه تلاش کردیم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعامل برسیم، اما در زمینه انتشار کتاب های تغذیه هیچ غربالگری از طرف ارشاد انجام نمی شود.

وی ادامه داد: از طرفی به نظر می رسد غربالگری کتاب های تغذیه انجام پذیر نیست، زیرا اگر بخواهیم نویسندگان این نوع کتاب ها را به کارشناسان تغذیه یا متخصصان حوزه مشخصی محدود کنیم، شاید انتشارات کمی در سطح کشور برای این موضوع های خاص وجود داشته باشند و از آن طرف تقاضا نیز وجود دارد.

مردم کتاب های انستیتو تحقیقات تغذیه را تهیه کنند

ترابی گفت: مردم اگر به دنبال کتاب هایی هستند که متخصصان تغذیه یا اساتید هیات علمی و شناخته شده نوشته اند، می توانند کتاب هایی را تهیه کنند که توسط انستیتو تحقیقات تغذیه یا وزارت بهداشت منتشر شده است، اما سایر کتاب ها که در حوزه های عمومی منتشر می شود ممکن است از متخصصان تغذیه نباشد.

وی افزود: همچنین توصیه می کنیم که اگر مردم می خواهند کتابی در حوزه تغذیه مطالعه کنند، به مقدمه و مشخصات نویسنده کتاب توجه کافی داشته باشند که آن شخص چه تخصص و تجربه هایی در حوزه تغذیه دارد و چند سال در این زمینه تحقیق کرده است.

سودجویی در زمینه کتاب های تغذیه

مسئول تغذیه بالینی و بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: به هر حال افراد سودجو هم وجود دارند که در این زمینه سوء استفاده می کنند و به طور مثال می گویند مطالعه هایی در خارج از کشور داشتند و حالا با عنوان مشاور یا متخصص تغذیه علاوه بر انتشار کتاب، حتی به درمان مردم می پردازند، اما بعد از تحقیقات ما مشخص می شود که این افراد یک گواهی نامه ساده هم در حوزه تغذیه ندارند.

وی ادامه داد: تنها کاری که فعلاً در این زمینه می شود انجام داد این است که به مردم اطلاع رسانی شود تا در این زمینه هوشیارتر باشند و منابع و کتاب های مناسبی را در حوزه تغذیه انتخاب کنند.

سازوکاری برای گزارش کتاب های غیرمعتبر تغذیه وجود ندارد

ترابی گفت: در حال حاضر هیچ سازوکاری برای گزارش کتاب هایی که توسط افراد غیرمتخصص در حوزه تغذیه نوشته شده وجود ندارد و افراد فقط می توانند این کتاب ها را که احیاناً اطلاعات نادرستی از تغذیه منتشر کردند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند تا در این زمینه اقدام لازم انجام و با آنها برخورد شود.

وی اضافه کرد: از طرفی ما همچنان در مواردی مانند تبلیغ کالاهای تغذیه ای آسیب رسان به سلامت با صداوسیما مشکل داریم، اما به طور مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید فیلتر لازم در این زمینه وجود دارد، ولی مشاهده می کنیم که از آن طرف کالاهای تغذیه ای آسیب رسان به سلامت همچنان تبلیغ می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha