۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبر: 83356508
T T
۱ نفر
حمایت کاربران شبکه های اجتماعی از اعتراضات مردمی سودان

تهران - ایرنا - صدها هزار نفر از کاربران شبکه های اجتماعی در جهان در حمایت از اعتراضات مردمی سودان، زمینه صفحات خود را در توئیتر و اینستاگرام به رنگ مورد علاقه "محمد هاشم مطر" معترض ۲۶ ساله ای تغییر دادند که در تظاهرات خونین دو هفته قبل خارطوم با ضرب گلوله نظامیان به قتل رسید.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری روسیا الیوم، مطر ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) در اعتراضات مردمی مقابل مقر وزارت دفاع سودان توسط نیروهای واکنش سریع کشته شد.

پس از اصابت گلوله به سر این جوان سودانی، رنگ "آبی" که مورد علاقه وی بود، به سرعت به سمبل و نماد جنبش‌های سودانی تبدیل شد. جنبش‌هایی که خواهان واگذاری قدرت از سوی نظامیان شورای انتقالی و توقف کشتار معترضان هستند.

تغییر تصاویر شخصی در شبکه‌های اجتماعی ابتدا از سودان آغاز شد ولی در بازه زمانی بسیار کوتاه این رنگ به همراه هشتک "آبی برای سودان" (BLUE FOR SUDAN) شبکه‌های توئیتر و اینستاگرام را در برگرفت.

بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های مشهور بین المللی هم با تغییر تصویر صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به رنگ آبی به این پویش جهانی پیوستند.

دو هفته پیش اختلافات سیاسی میان رهبران اپوزیسیون و شورای نظامی سودان به درگیری خونبار و سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی انجامید و طبق آمار کمیته مرکزی پزشکان سودان، شمار قربانیان به ۱۲۸ تن رسیده است.

اعتراضات مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸(۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراضات به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت "عمر البشیر" رئیس جمهوری

شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش خاتمه یافت و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.

گروه‌های مخالف شورای نظامی سودان با امضای بیانیه‌ای، ائتلافی فراگیر از نیروهای غیرنظامی که به نام "اعلامیه آزادی و تغییر" معروف شد، تشکیل دادند.

این ائتلاف برای تعیین تکلیف آینده سودان وارد گفت و گو با نظامیان شد، اما این مذاکرات پس از کشتار خونین خارطوم بی نتیجه ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha