به گزارش ایرنا، یدالله صادقی روز سه شنبه در حاشیه اولین نشست آشنایی با فرصتهای تجاری و اقتصادی ایران، قطر و عمان که با حضور مدیران ملی و استانی در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میزان صادرات ایران به قطر در یکسال گذشته ۸۸۰ میلیون دلار بوده است.
وی با بیان اینکه میزان صادرات کالا به کشور عمان رقم پایینتری است تصریح کرد: در ارتباط با هر دو کشور تراز تجاری به نفع کشور ایران مثبت است.
صادقی گفت: حجم روابط قابل گسترش است یعنی ظرفیت برای گسترش روابط بسیار بیشتر از حجم فعلی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هدف از برگزاری این همایش و همایشهای مشابه را ارتقا سطح روابط بین کشورها عنوان کرد و ادامه داد: این همایش برای آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان ایران، عمان و قطر برای بررسی بیشتر فرصتهای اقتصادی و تجاری بین سه کشور برگزار شده است.
صادقی افزود: ما زمینههای ارتباط و تجارت با کشورهای قطر و عمان را داشته ایم، در سالهای اخیر نیز اعداد صادرات به این کشورها نشان میدهد رشد مناسبی را نسبت به اعداد قبلی داریم، هر چند که در مجموع سطح تجاری کشور رتبه بالایی را نداریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ما به صورت کلی فرصتها را توسط مدعوین و سخنرانان بیان میکنیم و در بخش دوم این همایش پنل تخصصی با حضور بخش دولتی و خصوصی، راهکارهای حضور در این بازار را به شکل تخصصی و عملیاتی مورد پردازش قرار میدهد.
صادقی افزود: حمایت و بسترسازیهایی را دستگاههای خدمات رسان در امر توسعه صادرات غیرنفتی نظیر بانکها، صندوقهای بیمه حمل و نقل دریایی و گمرک میتوانند، انجام دهند.
وی با بیان اینکه در این همایش تجار علاوه بر بیان نکات مهم، تنگناها و مشکلات را بیان و از تجربههای تجاری که در این مسیر فعال هستند، استفاده کرده و میزان تسهیلات خود را برای همکاری در زمینه توسعه اعلام میکنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین گفت: ما در ارتباطات با کشورهای دوستی که هدف تجاری هستند سعی میکنیم با انعقاد توافق نامه و موافقت نامههایی برای همکاریهای متقابل نسبت به تعدیل تعرفهها اقدام کنیم البته ما متناسب با رویکردهای کلی کشور برای حمایت از تولید داخل و توسعه صادرات و روابط سیاسی و اقتصادی کشور ترجیهاتی را میتوانیم برقرار کنیم که در همایش امروز نکات مهمی را در ارتباط با بالا بودن احتمالی برخی از تعرفهها مطرح شد.
صادقی افزود: در پنلی به شکل کمی، اعداد بیان و توقعات و انتظارات مشخص میشود و در گزارش نهایی که ما از این نشست برای مقامات تهیه میکنیم، خواستههایمان را مشخص و پیگیری میکنیم.
وی ادامه داد: برای توسعه این روابط موافقت نامههای متقابلی منعقد میشود که از تولید داخل حمایت شود چون عمدتاً نگاه برگزاری این همایش این است که راههای صادرات به این کشورها را بررسی کنیم و این کشورها بیشتر کشورهای وارد کننده در زمینه کالاهای مصرفی محسوب میشوند بخصوص کالاهای مواد غذایی و ساختمانی، خوشبختانه ما در زمینه کالاهای ساختمانی شرایط قابل رقابت با مشابه خارجی را داریم و هم اینکه مزیت در دسترس بودن و نازل بودن هزینههای حمل و نقل را به دلیل همجواری با این کشورها داریم که امیدواریم بتوانیم از این مزیتها به نفع شایسته ای استفاده کنیم.
نظر شما