۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 1926
کد خبر: 83360209
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رد پای چین در بازار لوازم خانگی

۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹
کد خبر: 83360209
رد پای چین در بازار لوازم خانگی

تهران- ایرنا- تولید برندی جدید که با مشارکت برندهای معروف کره‌ای و شرکت‌های چینی برای عرضه در بازار داخلی ایران برنامه‌ریزی شده اظهار نظرات مختلفی را در پی داشته است.

روزنامه جهان صنعت در گزارشی آورد: در واقع در چند روز اخیر در حالی شاهد اعلام از سرگیری واردات قطعات و بازگشت برندهای کره‌ای با بازار لوازم‌خانگی هستیم که بررسی عملکرد کره‌ای‌ها در قبال سیاست‌های تحریمی نشان داده که این برندها با وجود سود سرشاری که از بازار ایران کسب می‌کنند اما حاضر به تداوم فعالیت در شرایط تحریمی نبود و حتی قطعاتی که به گفته فعالان این حوزه در حال ورود به کشور قرار دارند ناشی از ثبت‌سفارش‌های گذشته بوده است.

از سوی دیگر روند فعالیت نمایندگان ایرانی برندهای کره‌ای از احداث واحدهایی در برخی نقاط کشور حکایت داشته که برای تولید محصولات با برندهایی مشابه با نام‌های معتبری که پیش از این وظیفه نمایندگی آنها را داشته‌اند به سمت شرکت‌های چینی دست دوستی دراز کرده‌اند.

موضوعی که این ذهنیت را تداعی خواهد کرد که اعلام تداوم حضور کره‌ای‌ها و همچنین عرضه تولیداتی که احتمالاً با مشارکت چینی‌ها خواهد بود اگرچه بازار تولیدات این واحدها را توسعه خواهد داد اما قطعاً کیفیت نه‌چندان خوشایند محصولات چینی‌ها زیان مضاعفی را برای مصرف‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

تنش در بازار

کمبود لوازم‌خانگی به خاطر قیمت‌های بالا دیده نمی‌شود. تولیدکنندگان داخلی تنها ۳۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کنند و قرار است شرکت‌های کره‌ای تولیدکننده لوازم‌خانگی به ایران بازگردند. این اخباری است که در بررسی آخرین تحولات بازار لوازم‌خانگی از سوی سیدمرتضی میری رییس اتحادیه لوازم‌خانگی شنیده شد.

این مسوول مدعی شده کارخانجات لوازم‌خانگی کره‌ای قصد تولید محصولات مشترک با چینی‌ها را در ایران دارند با اشاره به اظهارات این مسوول در سال‌های گذشته دو برند بزرگ، سرمایه‌گذاری کلانی برای تامین محصولات لوازم‌خانگی سامسونگ و ال‌جی در کشور کردند به این صورت که این دو، بخشی از این محصولات را یا به صورت کاملاً ساخته شده وارد می‌کردند و بخش دیگر را با واردات قطعات و مواد اولیه از کره، در خطوط تولید خود تبدیل به محصول نهایی می‌کردند. اما با بدعهدی کره‌ای‌ها در ماه‌های گذشته، ۹۰ درصد تولیدات این دو محصول در کشور کاهش یافت. در پیگیری‌ها همچنین مشخص شد، هم‌اکنون مذاکراتی با کره‌ای‌ها صورت گرفته که بر اساس آن مقرر شده از این پس دو شرکت سامسونگ و ال‌جی، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در بازار ایران را تامین کنند.

میری تاکید دارد که این دو شرکت ایرانی در مذاکره با یک شرکت درجه یک چینی، به تفاهم رسیده‌اند تا محصول این شرکت را در ایران تولید کنند. همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد ابتدای سال گذشته بازار لوازم‌خانگی علاوه بر گرانی با کمبود کالا روبه‌رو شده بود اما طی ماه‌های اخیر موجودی بازار از لوازم‌خانگی مشهود است. مغازه‌داران لوازم‌خانگی می‌گویند زمانی‌که قیمت‌ها سیر افزایشی به خود گرفت، فروش لوازم‌خانگی چند برابر شد. اما از چند ماه گذشته به دلیل افزایش دوباره قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم بازار وارد رکود شده است.

جهت‌گیری بازار

قرار است به زودی شرکتی که نماینده یک برند کره‌ای در ایران است محصولی کاملاً ایرانی را وارد بازار کند که شنیده‌ها حاکی از این است که این محصول قطعاً با مشارکت شرکت‌های چینی تولید و راهی بازار می‌شود. در همین رابطه یک مقام آگاه در شرکت گلدیران که نمایندگی ال‌جی در ایران را برعهده دارد در خصوص مشارکت شرکت ال‌جی با شرکت چینی برای تولید لوازم‌خانگی با برند جدید در ایران به «جهان صنعت» گفت‌: در حوزه گلدیران قرار نیست هیچ برند ترکیبی چینی و کره‌ای تولید شود.

به گفته این مقام مسوول، شرکت گلدیران مشغول توسعه برند جدیدی از تلویزیون به نام جی‌پلاس است و تصمیم دارد در آینده نزدیک این محصولات را به عنوان یک برند داخلی وارد بازار کشور کند؛ بازاری که به دلیل کشیده شدن ترمز واردات، نه محصول آنچنانی در آن باقی مانده و نه خریداران با توجه به قیمت تلویزیون‌های خارجی، آن علاقه قبلی را برای خرید دارند.

این مسوول در شرکت گلدیران یادآور شد: گلدیران به عنوان نمایندگی ال‌جی در ایران سال‌های متمادی است که فعالیت دارد و به اندازه کافی برای خلأ موجود در بازار ثبت‌سفارش انجام داده و به زودی محصولات جدید را نیز به بازار عرضه خواهد کرد. این مقام آگاه ادامه داد: اساساً رابطه این شرکت با ال‌جی مخدوش نشده و کره‌ای‌ها تولیدات خود در ایران را قطع نکرده‌اند. به گفته این مقام مسوول، گلدیران خود صاحب خلاقیت است و به عنوان یک تولیدکننده به دنبال بازاریابی و توسعه است و در همین راستا می‌تواند مطرح باشد. گلدیران و ال‌جی طبق توافقات، تبادل دانش داشته‌اند.

مهندسان گلدیران در کره و در شرکت ال‌جی آموزش دیده‌اند و به عنوان یک تولیدکننده توان اجرای توسعه تولید را دارند. وی در پاسخ به این سوال که طبق شنیده‌ها آیا تولید مشترک شرکت کره‌ای با شرکت چینی اجرایی می‌شود گفت: هم‌اکنون در جنگ اقتصادی به سر برده و در صورت باور این جبهه قطعاً فشار اقتصادی و التهاب موجود به خوبی احساس می‌شود.

وی گفت: رفتار شرکت‌های کره‌ای با نمایندگان ایرانی بسیار هوشمندانه بوده چرا که آنان استقلال خود را در مقابل با کشورهای آمریکایی از دست داده و در نتیجه شاهد بروز مشکل برای نمایندگان ایرانی هستیم موضوعی که نشان می‌دهد با تدبیر طرفین همچنان روند تعاملات ادامه داشته و روی پای خود ایستاده‌ایم.

تکرار تجربه تلخ

حمیدرضا غزنوی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نیز در خصوص تداوم حضور شرکت‌های کره‌ای به «جهان صنعت» می‌گوید: شرکت‌های ایرانی توان بالایی در تولید دارند و نیازی به مشارکت یک برند کره‌ای با شرکت‌های چینی برای اشباع بازار لوازم‌خانگی در ایران نیست.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با یادآوری ترک بازار برندهای کره‌ای ادامه داد: تکرار چنین تجربه‌ای برای مردم و تولید کشور بسیار تلخ است. غزنوی در پاسخ به اینکه طبق شنیده‌ها قرار است یکی از برندهای کره‌ای با مشارکت شرکت چینی در ایران تولید لوازم‌خانگی داشته باشد گفت: در حال حاضر ۱۵۶۴ واحد فعال تولیدی با ۶۵ هزار اشتغال مستقیم در حوزه لوازم‌خانگی مشغول به کار هستند، بنابراین اینکه محصولات بی‌کیفیت برخی از برندهای خارجی در داخل تولید شود و مردم نیز برای استفاده از محصولاتی که تحت لیسانس یک شرکت معتبر کره‌ای با مشارکت شرکت چینی تولید می‌شوند ترغیب شوند امکان‌پذیر نخواهد بود و قطعاً انجمن با چنین رویکردی موافقت نخواهد کرد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با ترسیم وضعیت اقتصادی و تحریم‌های بی‌منطق سال ۹۷ گفت: شرایط باعث افت تولید و همچنین کاهش تولید محصولات استراتژیکی شده و این در حالی است که پیش‌فروش‌ها، سرمایه در گردش و تعمیق ساخت داخل و قاچاق از جمله مطالبات صنایع لوازم‌خانگی است.

به گفته غزنوی، امسال شرایط آرام‌تر شده است، البته با وجود اینکه تقاضای خرید به علت ممنوعیت واردات لوازم خارجی افزایش یافته است، اما تولید داخلی به دلیل مشکلات ارزی کاهش پیدا کرده و این ممنوعیت‌ها برای مدیریت ارزی صورت گرفته است و در صورت حمایت دولت و روانه شدن نقدینگی زیادی که در کشور وجود دارد، صنعت لوازم‌خانگی نه تنها بازار ایران را بلکه می‌تواند با تقویت برندها و خط تولید موجود تبدیل به هاب منطقه شود و خاورمیانه و بخشی از آسیا را به دست بگیرد.

سرعت رونق تولید

از سوی دیگر فریدون نصیری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی فلزی و آشپزخانه با بیان اینکه تولیدات داخل به راحتی می‌توانند نیاز لوازم‌خانگی داخل را به شرط حمایت دولت برطرف سازنند به «جهان صنعت» گفت: این صنف نیز همانند سایر اصناف در جهت تحقق رونق تولید، گام‌های بلندی تا پایان سال برمی‌دارد که انتظار می‌رود مسوولان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی فلزی و آشپزخانه یادآوری کرد: در سال‌جاری میزان اشتغال در این صنف ۴۰ درصد افزایش یافته و یک هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مجوزدار در تهران مشغول به فعالیت هستند، از سوی دیگر استقبال مردم از تولیدات ایرانی به دلیل فرهنگ‌سازی، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و انتظار می‌رود بازار لوازم‌خانگی آشپزخانه روند رو به رشد خود را طی کند و همه کالاها با تولید ایرانی ساخته و وابستگی به خارج کمتر شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی فلزی و آشپزخانه با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از بخش تولید ادامه داد: اگر نرخ ارز به سرعت در بازار تغییر کند، قطعاً در تهیه مواد اولیه تاثیرگذار خواهد بود و تولیدکنندگان بنا بر تغییر نرخ ارز تا حدی قیمت‌های خود را افزایش یا کاهش می‌دهند. نصیری تصریح کرد: لزوم ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه تولید را نمی‌توان انکار دانست و همین نوسانات نرخ ارز و در نهایت نبود مواد اولیه جهت تولید شرایط را برای تولید داخل سخت و راه را برای واردات و تولیدات مونتاژ هموار می‌کند.

حفظ جایگاه برند باارزش‌تر از خط تولید است

همچنین محمدعلی صدیقی عضو سابق هیات رییسه اتاق اصناف ایران نیز با عنوان اینکه حفظ جایگاه یک برند مطرح در دنیا از حفظ تولید آن بیشتر اهمیت دارد و هیچ گاه یک برند معروف کره‌ای اقدام به مشارکت با شرکت چینی در تولید یک برند جدید برای بازار ایران نخواهد کرد به «جهان صنعت» می‌گوید: هرچند بازار لوازم‌خانگی ایران دارای ظرفیت‌های زیادی است اما باید در نظر داشت که این بازار نیاز به سبد تنوع دارد و باید مشتری حق انتخاب داشته باشد. از این‌رو مشارکت با برندهای خارجی نمی‌تواند مانعی برای توسعه و تولید کشور باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز به دلیل تحریم‌ها باید توسعه تولید را تقویت کرد ادامه داد: مشتریان این نوع محصولات به دلیل دانش و فناوری‌های روز دنیا به لوازم مدرن‌تر و باکیفیت‌تر نگاه و انتظار دارند که در بازار جهت خرید با مشکلی روبه‌رو نشوند. به اعتقاد صدیقی مشارکت با سایر برندهای خارجی و خوشنام در تولید لوازم‌خانگی هیچ خدشه‌ای به این صنعت وارد نمی‌سازد بلکه جریان‌سازی بیشتری در راستای توسعه خواهد داشت. وی تصریح کرد: اما باید به این نکته توجه کرد که اگر قرار باشد شرکت دیگری از کشور دیگر به عنوان شریک در تولید یک برند کره‌ای مطرح حضور داشته باشد قطعاً موجب تضعیف اعتماد مردم به برند کره‌ای خواهد شد که این اصلاً به صلاح هیچیک از طرفین نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha