۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۹
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 83361315
T T
۰ نفر

سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل تدوین شد

۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83361315
سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل تدوین شد

اردبیل- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از تدوین سند توسعه گردشگری سلامت استان در ۲ فاز خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهران اوچی اردبیلی روز چهارشنبه در بازدید استاندار اردبیل از غرفه جهاد دانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت اکو در اردبیل اظهار داشت: این سند که با دستور استاندار اردبیل تهیه شده، گامی مهم در راستای تسهیل روند پیشرفت و توسعه استان خواهد بود.

وی بیان کرد: استان اردبیل مزیت رقابتی در صنعت گردشگری در داخل کشور و در منطقه دارد و می توان با تدوین یک برنامه جامع و راهبرد یکپارچه، از این مزیت برای تبدیل شدن به قطب گردشگری بویژه در حوزه سلامت استفاده کرد.

اوچی اردبیلی با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی استان اردبیل در توسعه گردشگری طبیعت و ظرفیت این استان در زمینه گردشگری سلامت گفت: سابقه درخشان و کهن طب سنتی، ویژگی سیاحتی، زیارتی و تاریخی و ویژگی های قومی و دینی مشترک با جمهوری آذربایجان و منطقه آسیای میانه، استان اردبیل می تواند به قطب گردشگری سلامت منطقه تبدیل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه ۶۰ چشمه آبگرم معدنی سرد و گرم با خواص درمانی مختلف در این استان وجود دارد، اظهار کرد: طبیعت بکر و اقلیم منحصر بفرد منطقه و تنوع ویژه گیاهان دارویی با بیش از ۴۰۰ نوع گیاه بومی به خصوص تعدادی گیاه دارویی بومی خاص از مهمترین عوامل ترغیب جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی در راستای توسعه گردشگری سلامت در استان اردبیل است.

او افزود: استان اردبیل به علت وجود ظرفیت‌های مطلوب در حوزه درمان تخصصی و مراکز بیمارستانی می تواند به قطب گردشگری سلامت مبتنی بر طب سنتی و پزشکی روز تبدیل شود.

اوچی اردبیلی اضافه کرد: گردشگری سلامت می تواند موجب توسعه اشتغال و رشد کیفی در بخش سلامت، کسب درآمد و ارزآوری در استان اردبیل شود.

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی استان اردبیل در دومین دوره کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان اکو در اردبیل حضور فعال دارد و در این نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای مرکز درمان ناباروری قفقاز و مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل در حوزه گردشگری سلامت به نمایش گذاشته است.

دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو از روز گذشته در با برپایی ۴۰ غرفه و حضور ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های دائمی اردبیل آغاز شده است.

در این اجلاس و نمایشگاه که با هدف معرفی توانمندی های ایران و استان اردبیل در زمینه اقتصادی و گردشگری و با محوریت گردشگری سلامت و توریسم درمانی برگزار می شود، میهمانانی از هشت کشور خارجی حضور یافته اند.

در این اجلاس قابلیت‌ها و توانمندی های بالقوه و موجود استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان بویژه گردشگری سلامت معرفی شده و بسته های سرمایه گذاری در این عرصه ها برای شرکت کنندگان داخلی و خارجی ارائه شد.

استان اردبیل با تعداد ۱۱۸ چشمه آبگرم و معدنی با خواص درمانی متعدد قطب چشمه های آبگرم ایران محسوب می شود و مسئولان استان با تشویق به سرمایه گذاری و احداث مجتمع های آبدرمانی و مراکز اقامتی و پذیرایی در صدد معرفی این استان به عنوان قطب گردشگری سلامت هستند.

سالانه بیش ار یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل از مرز بیله سوار مغان و نیز از استانهای همجوار وارد استان اردبیل می شوند.

کشورهای عضو اکو با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی فرصت مغتنمی برای استان اردبیل بشمار می رود که می توان با معرفی قابلیت‌های درمانی و به ویژه طبیعت درمانگر استان، پای گردشگران این کشورها را به استان باز کرد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو هستند.

۱۹۰۵/‏۶۰۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha