روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در خوی گرامی داشته شد

ارومیه- ایرنا- آیین نکوداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در زورخانه پوریای ولی با حضور پهلوانان و علاقمندان به این ورزش مذهبی – تاریخی ایران در خوی برگزار شد.

رییس هیات زورخانه ای و ورزش پهلوانی خوی روز جمعه در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه این رشته اصیل و پرطرفدار ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این رشته ورزشی در خوی از قدمت بسیار بالایی برخوردار است که با احیای مجدد آن توانستیم نام و یاد پهلوان پوریای ولی و دیگر بزرگان این ورزش اصیل را زنده کنیم.

امین گلصنم لو با اشاره به اینکه ورزشکاران به ویژه قهرمانان عرصه ورزش باید بر منش و مرام پهلوانی توجه جدی تری داشته باشند، افزود: هر ورزشکاری که منش و رفتار پهلوانی را سرلوحه خود قرار دهد به حتم با موفقیت‌های زیادی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه رابطه بسیار تنگاتنگی میان ورزش پهلوانی و زورخانه ای با اصول دین مبین اسلام وجود دارد، بیان کرد: در حقیقت زورخانه‌ها محلی برای ذکر بوده و جنبه‌های روحی، معنوی و عرفان اسلامی و آئین ملی را همچون کلکسیونی به صورت آمیخته در خود حفظ کرده است.

وی به ثبت نام از علاقمندان به این ورزش در زورخانه پوریای ولی خوی اشاره کرد و گفت: جوانان خویی می توانند با مراجعه به این زورخانه ثبت نام کنند.

در روز ۱۷ شوال سال پنجم هجری قمری در جنگ خندق، حضرت امام علی (ع)، نماد شرک و بت پرستی یعنی عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند و این عمل حضرت در راه رضای خدا، باعث شد ایشان را نماد جوانمردی در دنیا عنوان کرده و ۱۷ شوال هر سال، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در ایران نامگذاری شود.

تاریخچه این ورزش، ریشه در تفکر بزرگ شیعه و اسلام دارد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران است که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن، روحش را نیز از ناملایمت ها و صفات رذیله می زداید.

۸۱۳۵/‌۲۰۹۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha