۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83364047
T T
۰ نفر
اداره محیط زیست تربت حیدریه از شهرداری این شهر شکایت کرد

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه وضعیت محل دفن موقت زباله های این شهر را بحرانی توصیف و بیان کرد: به همین خاطر شکوایه ای تدوین و تسلیم مرجع قضایی شهرستان شده است.

داوود نورمحمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: محل دفن موقت زباله با ۲۰ هکتار وسعت در کیلومتر هفت جاده تربت حیدریه به رشتخوار بخاطر رعایت نشدن موازین بهداشتی باعث بروز مشکلات زیست محیطی شده است.

وی ادامه داد: برای ساخت کارخانه بازیافت زباله (کمپوست) زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در همین مکان در نظر گرفته و شرکت یاران طبیعت موظف به اجرای آن شده اما از سال ۱۳۸۵ تاکنون اقدامی برای عملیاتی شدن آن صورت نگرفته است. از سال ۱۳۸۹ نیز سرمایه گذار جدید این طرح با خرید سهام از شرکت قبلی قرار بود نسبت به ساخت کارخانه کمپوست اقدام کند اما این هم تاکنون عملیاتی نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۵ تکلیف شده بود شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر نباید دارای زباله گاه باشند و بر هین اساس استانداری خراسان رضوی مقرر کرده بود تربت حیدریه شهرستان معین شش شهر همجوار برای محل دفن موقت زباله باشد. مشکل محل کنونی دفن موقت زباله رعایت نکردن دستورالعمل‌های زیست محیط زیستی در بحث مدیریت آن از مبدا تا مقصد است که این معضل باید به شکل اصولی رفع شود.

* فقدان آزمایشگاه کنترل کیفی
وی همچنین به فقدان آزمایشگاه کنترل کیفی در تربت حیدریه اشاره و بیان کرد: عملیات ساخت آزمایشگاه سال ۱۳۸۷ آغاز شد اما هم اینک اجرای آن فقط با ۱۰ درصد پیشرفت متوقف مانده زیرا تکمیل طرح دست کم پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

نورمحمدی افزود: این در حالی است که طبق ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه هر واحد تولیدی و صنعتی موظف است با ارزیابی وضعیت تولید، میزان مصرف انرژی، مصرف منابع طبیعی مثل آب یا مواد اولیه مصرفی میزان آلایندگی منابع حیاتی آب، هوا و خاک را بررسی و خوداظهاری کند. بر این اساس واحدهای صنعتی و تولیدی باید خوداظهاری آلاینده‌ها را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کنند و در صورت وجود آلودگی به استناد تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشمول یک درصد جریمه آلایندگی خواهند شد.

* کارخانه های آب بر
وی در ادامه این نشست خبر همچنین گفت: ۱۲ واحد صنعتی آب بر هم اینک در تربت حیدریه فعالیت دارند که روزانه پنج هزار مترمکعب آب مصرفی می کنند. این رقم معادل آب مصرف پنج هزار خانواده در همین شهرستان است.
۸۰ درصد واحدهای صنعتی تربت حیدریه به سمت استفاده از تصفیه خانه‌های صنعتی رفته‌اند و بر این اساس یا دارای تصفیه خانه یا در حال ساخت آن هستند و یا در حال بازچرخانی و به روز کردن تصفیه خانه خود می‌باشند.

* کمبود شکاربان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه همچنین به تشکیل ۲۲ پرونده تخلف شکار صید طی پارسال اشاره و بیان کرد، این اداره با کمبود شدید نیروی شکاربان مواجه است. چند سال پیش طرح همیاران محیط زیست اجرا ولی با شکست مواجه شد و اکنون دستورالعمل جدید در حال تدوین است تا از توان گروه‌های مردمی در این حوزه بهره گیری شود.
وی به مساحت ۳۶۲ هزار هکتاری تربت حیدریه اشاره و بیان کرد: از این میزان ۲۵۵ هزار هکتار به عرصه‌های طبیعی و ۱۱۲ هزار هکتار به عرصه‌های شهری و روستایی تعلق دارد.
او افزود: از مجموع ۲۵۵ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی ۱۷ هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهرستان منطقه شکار ممنوع شامل حدود ۱۱ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع ژرف، پنج هزار هکتار شکار ممنوع بزمای و هزار هکتار نیز منطقه شکار ممنوع سید مرتضی است که زیر نظر حفاظت محیط زیست تربت حیدریه بوده و بقیه این مناطق آزاد هستند.
نورمحمدی گفت: منطقه ژرف با گستره ۵۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار دارد و حدود ۲۲ درصد از وسعت این منطقه در حوزه استحفاظی تربت حیدریه است.
وی افزود: ۵۰۰ هکتار از اراضی تربت حیدریه نیز به جنگل‌های ارس اختصاص دارد. گونه‌های شاخصی چون قوچ و میش، کل و بز، گراز، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی و پرندگانی چون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری در این منطقه زیست می‌کنند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

۷۰۷۹/‌۶۱۲۱/‌۱۸۵۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha