۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 83364184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزارت خارجه تجاوز آمریکا به حریم ایران را پیگیری حقوقی کند

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه خواست از طریق شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه لاهه تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران را پیگیری حقوقی کند.

«ابوالفضل حسن بیگی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درخصوص ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران افزود: پرواز پهپاد آمریکایی بر فراز حریم هوایی ایران تجاوز آشکار و به نوعی حرکتی قلدرمابانه است.

وی افزود: تکرار این نوع حرکت‌ها احتمال دارد که به درگیری تبدیل شود که برای منطقه و کل جهان خطرات متعددی به همراه دارد و مشکلات گوناگونی را به وجود می‌آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در منشور سازمان ملل در بحث حریم هوایی، زمینی و دریایی تعیین تکلیف شده و در آنجا به طور شفاف آمده است هرگاه هواپیما یا کشتی یا شیء از مسیر زمینی وارد حریم کشوری شود به آن تذکر داده می‌شود و در صورت توجه نکردن حکم متجاوز را دارد و کشور مذکور می‌تواند نسبت به دفع هر گونه خطر و حضور آن شیء یا هواپیما یا کشتی اقدام کند.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که جزو پیشرفته‌ترین هواپیماهای آنها بوده در منطقه بسیار حساس تنگه ژئواستراتژیک هرمز و مناطقی که پالایشگاه‌ها و بنادر ایران در آنجا قرار دارد حضور پیدا کرده است بنابراین ما طبق منشور سازمان ملل عمل کردیم یعنی ابتدا چند بار به آن تذکر داده شد.

وی یادآور شد: البته آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در این سطح بتواند عمل کند و بتوانند این هواپیما را منهدم کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه جوان‌ها و متخصصان ایرانی در پدافند هوایی موشکی را ساختند که امروز برد اس ۵۰۰ روسیه را دارد، گفت: آمریکایی‌ها با پُررویی به راه خود ادامه دادند و جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری کرد در حالی که می‌توانست هواپیمای جاسوسی با سرنشین را ساقط کند اما فقط به تذکر بسنده کرد.

حسن بیگی بار دیگر تاکید کرد: هدف قرار دادن پهپاد جاسوسی آمریکا حق مسلم جمهوری اسلامی ایران بود چرا که این هواپیما وارد حریم کشور شده بود و هم از منظر سیاسی، هم نظامی و منشور سازمان ملل این اقدام ایران، اقدام قانونی همراه با تذکر و دفاع مشروع از حریم هوایی کشور بوده است.

وی گفت: امروز دنیا هم تأیید می‌کند که ایران با قدرت و اقتدار از مرز خود دفاع می‌کند و در قامت ابرقدرت سیلی به صورت شیطان بزرگ و کدخدای دنیا می‌زند که دنیا، جهان هرج و مرج نیست و جمهوری اسلامی ایران قادر است از حریم و منافع و پرستیژ بین المللی خود دفاع کند.

به گزارش ایرنا، یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا در نخستین ساعات بامداد پنج شنبه (۳۰ خرداد ۹۸) با نقض حریم سرزمینی و بدون توجه به هشدارهای قرارگاه پدافندهوایی و زیر پا گذاشتن قوانین هوانوردی وارد آسمان ایران شد که توسط هوافضای سپاه پاسداران رهگیری، اعلام اخطار و پس از بی توجهی منهدم و سرنگون شد.

پهپاد جاسوسی آمریکا با خاموش کردن سامانه‌های راداری و معرف با پنهان کاری از تنگه هرمز عبور کرد و به سمت چابهار ادامه مسیر داد و سپس دوباره به سمت آب‌های سرزمینی ایران حرکت کرد.

در این بین قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا (ص) در ساعت‌های ۲ و پنج دقیقه بامداد و ۳ و ۵۵ دقیقه به آن اخطار داد و این اخطارها به پایگاه زمینی منتقل شد اما آنها به این اخطارها پاسخ ندادند که در نهایت در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد، توسط سپاه پاسداران منهدم شد.

این هواپیمای پیشرفته جاسوسی، بدون سرنشین و از نوع ام کیو ۴ سی (MQ۴C) بوده که از پایگاه آمریکا از امارات و نزدیکی ابوظبی به پرواز در آمده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران پرواز کرده بود.

این هواپیمای جاسوسی در ارتفاع ۵۰ هزار پایی و مسیر هواپیماهای عادی و مسافربری را زیر پا گذاشته بود و به راحتی برای خود گشت زنی می‌کرده که پس از چندین بار اخطار مورد هدف قرار داده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha