۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۸
کد خبرنگار: 952
کد خبر: 83368016
T T
۰ نفر
سهم باقرشهر از عوارض آلایندگی پالایشگاه تهران بسیار ناچیز است

شهرری - ایرنا - رییس شورای باقرشهر گفت: پالایشگاه تهران بیشترین آسیب را از لحاظ آلودگی هوا، خاک و آب به مردم باقرشهر تحمیل کرده است در حالی که سهم این شهر از عوارض آلایندگی این پالایشگاه بسیار ناچیز است.

عین الله آقاپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان تهران باید ۵۰ درصد عوارض آلایندگی پالایشگاه نفت تهران به باقرشهر تعلق می‌گرفت که سال گذشته در حدود سه درصد و امسال نیز تاکنون عوارضی به این شهر پرداخت نشده است.

وی با اشاره با بیان اینکه هم اکنون بخش زیادی از آب، خاک و هوای باقرشهر به توسط پالایشگاه نفت تهران آلوده است، افزود: سه حلقه از چاه‌های آب شرب باقرشهر از سال گذشته تاکنون از چرخه مدار خارج شده اند و پنج حلقه دیگر نیز در معرض آلودگی قرار دارند.

آقاپور ادامه داد: پالایشگاه تهران با اینکه متعهد شده است پنج حلقه چاه آب شرب در بالادست این شهر حفر کند تاکنون هیچگونه اقدام انجام نداده و با رسیدن فصل گرما و بالا رفتن مصرف آب ساکنان باقرشهر حتماً با مشکل کم آبی مواجه خواهند شد.

باقرشهر با جمعیتی بالغ بر ۵۹ هزار نفر جمعیت از شمال به حریم منطقه ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران از جنوب به شهر کهریزک، از جنوب شرقی با جلگه ورامین، از جنوب غربی با بهشت زهرا و حرم سید روح‌الله خمینی همجوار است.

به گزارش ایرنا، نشت نفت تأسیسات نفتی جنوب پایتخت موجب آلودگی زیست محیطی اراضی کشاورزی شهرهای باقرشهر و کهریزک شده است.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر اینکه پالایشگاه نفت و پتروشیمی تحت هر شرایطی مشمول عوارض یک درصد قیمت فروش تحت عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند.

محسن علیجانی زمانی، نماینده مردم تهران و ری در مجلس از واریز ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی پالایشگاه شهید تندگویان به حساب شهرداری تهران خبر داد و از عدم هزینه این عوارض آلایندگی در جهت بهبود وضعیت محیط زیست و زندگی شهروندان ری توسط شهرداری ابراز گلایه کرده بود.

خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران نیز در این باره گفت که عوارض آلایندگی به صورت کلی به حساب شهرداری تهران واریز می‌شود و شاید میزان آن ۱۰۰ میلیارد تومان نیز نباشد.

۳۲۱۸/‌۶۰۰۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha