۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۸:۳۸
کد خبر: 83375331
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح شناسایی و سنجش نیاز اجتماعات محلی کُرد در حوزه کتابخانه عمومی افتتاح شد

سنندج - ایرنا - طرح شناسایی و سنجش نیاز اجتماعات محلی کرد در حوزه کتابخانه عمومی، اطلاع رسانی، آموزش و فراغت فرهنگی با حضور محققان و اساتید حوزه پژوهش و کتاب استان کردستان افتتاح شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی کردستان روز دوشنبه در مراسم افتتاح این طرح گفت: اجرای این طرح برای استان امری حیاتی است که با تلاش محققان استان شرایط اجرای آن در کردستان فراهم شده است.

محمد عبدالملکی اظهار داشت: خروجی این پژوهش موجب کمک به توسعه زیرساخت‌ها، منابع، آموزش و فرهنگ در جامعه استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع و برنامه‌های فرهنگی ۲ عامل مهم در این طرح است که باید حتماً مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد افزود: از این رو نگاه کتابخانه ها نسبت به فعالیت‌های خود در حال تغییر است و این تغییر به سمت تبدیل شدن کتابخانه ها به پاتوق فرهنگی حرکت می‌کند.

عبدالملکی در خصوص اهمیت منابع نیز اضافه کرد: وجود منابع کردی شامل کتاب‌ها با زبان کردی و کردشناسی با زبان فارسی و منابع اهل سنت در استان باید مورد استفاده این تحقیق باشد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی کردستان با بیان اینکه تحقیق در حوزه بخش کودک کتابخانه ها از دیگر بخش‌های مهم این تحقیق باید باشد گفت: پاسخ دادن به این سوال که مردم کردستان در حوزه مطالعات چه علایق و دغدغه‌های دارند باید مدنظر محققان این پژوهش باشد.

وی اظهار داشت: مهمترین نیاز سنجی مردم کردستان در حوزه کتاب و کتابخانه نبود کتابخانه در مناطق مختلف شهری و روستایی است.

عبدالملکی در خصوص دیگر عوامل مهم در این پژوهش که باید مورد بررسی قرار بگیرد گفت: اسناد و نسخ خطی، سنگی و سربی مربوط به استان، شناسایی فولکلور، بازی‌های فکری، محلی و سنتی و آموزش زبان کردی در کتابخانه های استان است.

مجری اجرای طرح شناسایی و سنجش نیاز اجتماعات محلی کُرد در حوزه کتابخانه های عمومی در ادامه این جلسه گفت: پاییز سال گذشته فراخوان این طرح توسط نهاد کتابخانه های استان اعلام شده که وی پروپوزال آن را تهیه و مورد قبول این نهاد برای اجرای شدن این پروژه در استان قرار گرفت.

بهمن باینگانی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای نیاز سنجی حوزه کتاب در اجتماعات محلی در سراسر کشور انجام تحقیق در سه قومیت کُرد، بلوچ و آذری توسط خود محققان این استان‌ها را در نظر گرفته است اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های اجرایی شدن این طرح عدم تصمیم گیری از مرکز برای نهاد کتابخانه های این استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه این فراخوان ۸۶ طرح به دبیرخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارسال شده بود افزود: از این میزان در پایان بعد از داوری ۱۲ طرح مورد پذیرش قرار گرفت که از این ۱۲ طرح سه طرح مربوط به اجتماعت محلی، ۲ مورد گروه‌های خاص و بقیه نیز در حوزه مدیریت و آموزش است که مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

باینگانی یادآورشد: این طرح می‌خواهد بررسی کند که کتابخانه چگونه می‌تواند در سه حوزه اطلاع رسانی، آموزش و فراغت فرهنگی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار تنها سه درصد از مردم این استان عضور کتابخانه های عمومی استان هستند اضافه کرد: از این رو براساس تناسب جمعیت در میان شهرستان‌ها، کامیاران بیشترین عضو را در کتابخانه ها و بانه کمترین عضور را به خود اختصاص دادند.

مجری اجرای این طرح گفت: براساس بررسی‌های وی در استان تحققیقات مناسبی در حوزه کتاب وجود ندارد و آنهایی نیز که وجود دارد در حد نگرش سنجی است که باید این نگرش‌ها عمیق‌تر و کیفی‌تر انجام شود.

باینگانی افزود: شناسایی و توصیف میزان مراجعه، شناسایی، توصیف و دسته بندی مهمترین منابع مورد ارجاع و استفاده، اکتشاف و توصیف ظرفیت‌ها اجتماع محلی کُرد به شیوه کیفی و دسته بندی و اولویت بندی خدمات مورد نیاز در زمینه اطلاع رسانی، آموزش و فراعت فرهنگی اجتماع محلی از اهداف اجرای این طرح است.

وی در خصوص خروجی مورد انتظار از این طرح اظهار داشت: توصیف مهمترین ظرفیت‌ها، پیمایش شناسایی و توصیف کیفیت کتابخانه ها، شناسایی و دسته بندی مهمترین منابع مورد ارجاع، شناسایی مهمترین خلاء های و کمبودها در زمینه منابع موجود، شناسایی مهمترین نیازهای اجتماع محه ای در زمینه اطلاع رسانی و تدوین رویکردهای مؤثر در زمینه اطلاع رسانی از جمله این موارد است.

مجری اجرای این طرح اظهار داشت: در این تحقیق ۵ محقق دیگر استان در حوزه‌های مختلف وی را یاری می‌کنند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارای ۸۰ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی است که از این تعداد ۵۰ باب نهادی و بقیه مشارکتی هستند.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha