۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۷
کد خبر: 83377163
T T
۰ نفر

رایزنی‌ های زنگنه پیش از نشست اوپک در وین

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۷
کد خبر: 83377163
رایزنی‌ های زنگنه پیش از نشست اوپک در وین

لندن – ایرنا –وزیر نفت ایران روز دوشنبه، پیش از آغاز نشست اوپک در وین با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره تحولات بازار نفت تبادل‌نظر کرد.

بیژن نامدار زنگنه به ترتیب با وزیران انرژی روسیه و عراق، رئیس شرکت نفت لیبی و وزیر انرژی الجزایر در دبیرخانه اوپک ملاقات کرد.

او همچنین با دبیرکل اوپک ملاقات و نسبت به تصمیم‌گیری در باره موضوعات اوپک در خارج از این سازمان ابراز نگرانی کرد. وی هشدار داد که این روند باعث از بین رفتن اوپک خواهد شد.

یک صد و هفتاد و ششمین نشست کشورهای صادرکننده نفت دقایقی پیش با حضور وزرای ۱۴ کشور عضو این سازمان برگزار می‌شود تا درباره ادامه و یا توقف توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری کنند.

گزارش‌ها حاکی است که وزیر انرژی روسیه در ملاقات با زنگنه، گفته است مسکو به دنبال توافق بدون ایران نبوده و نخواهد بود. به نظر می‌رسد، نوعی اتحاد نفتی بین ایران و روسیه درباره توافقی شکل‌گرفته که قرار است ۹ ماه دیگر در باره ادامه کاهش تولید نفت تمدید شود.

پیش از آغاز اجلاس اصلی اوپک، پانزدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه‌اوپک و غیر اوپک (JMMC) برگزار شد که در آن اعضا درباره زمان تمدید ادامه کاهش تولید رایزنی کردند.

«محمد الرمحی» که در این نشست شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت: ما در این نشست روی دو موضوع متمرکز شدیم. یکی تمدید توافق کاهش تولید نفت که همه موافقت کردیم باید از این توافق حمایت کنیم. وی افزود: نکته دومی که صحبت شد، این بود که برای چه مدتی این توافق باید تمدید شود و اجماع بر سر ۹ ماه بود.

وزیر نفت ایران پیش‌تر در جمع خبرنگاران گفته بود که با کاهش تولید نفت مشکلی ندارد اما گرفتاری اصلی اوپک مساله یک‌جانبه‌گرایی است.

وی توضیح داد: اوپک به صحبت، مشورت و تصمیم‌گیری جمعی برای مسائل نیاز دارد؛ این روال اوپک نبوده است که یکی دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و بر توافق خود در اوپک مهر تأیید بزنند، این بزرگ‌ترین خطری است که اوپک با آن روبه‌روست.

زنگنه افزود: در حال حاضر، فقط یک‌جانبه‌گرایی ترامپ نیست که دنیا را تهدید می‌کند، بلکه برخی یک جانبه‌گرایی‌های دیگر هم وجود دارد. اوپک جایی برای تصمیم‌گیری‌های جمعی است و فکر می‌کنم اعضای اوپک هم در مقابل رویه‌ای غیرازاین مقاومت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha