۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۸
کد خبرنگار: 884
کد خبر: 83378783
T T
۰ نفر
ایران توسعه روابط با کشورهای منطقه و جهان را دنبال می کند

تهران - ایرنا- وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای منطقه و جهان را دنبال می کند و با ارمنستان روابط در سطح عالی قرار دارد.

رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در دیدار «مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان در محل وزارت نیرو افزود: شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان امروز در شرایطی برگزار شده که روابط دوستانه این دو کشور در عالی ترین وضع قرار دارد.
وی اضافه کرد: پتانسیل های اقتصادی و تجاری زیادی نسبت به روابط دوستانه وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت تا روابط اقتصادی گسترش بیشتری یابد.

اردکانیان تصریح کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان بر توسعه روابط با همه کشورها بویژه کشورهای همسایه و منطقه استوار است، بنابراین روابط خوب سیاسی ۲ کشور موجب می شود که همگرایی بیشتری نیز در بین کشورهای منطقه فراهم سازد.
وزیر نیرو گفت: امروز شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ارمنستان در شرایطی برگزار می شود که روابط دو کشور همسایه، بسیار دوستانه و در سطح عالی است و ماه های گذشته شاهد تبادل هیات‌های عالیرتبه از جمله دیدار نخست وزیر ارمنستان از تهران و توافق های ارزشمند بین دو طرف در این سفر بودیم؛ اما پتانسیل همکاری های اقتصادی تهران - ایروان بسیار بیشتر از حجم کنونی است و متناسب با روابط صمیمانه دوکشور دوست و همسایه با آن سابقه تاریخی و پیوندهای مستحکم اجتماعی دو ملت، نیست.

وی خاطرنشان ساخت: مسئولان کمیسیون مشترک، وظیفه مهمی در به بار نشاندن این ظرفیت‌ها و گسترش روابط در تمامی ابعاد بر عهده دارند.

اردکانیان اضافه کرد: وزارت نیروی ایران از زمان برعهده گرفتن مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان از اجلاس دهم به بعد، برنامه ریزی و تلاش فراوانی برای توسعه همکاری های دو کشور به عمل آورده تا با همکاری دیگر دستگاه‌های ایرانی و به واسطه موقعیت کشور ارمنستان در جغرافیای سیاسی منطقه اوراسیا و استعدادها و ظرفیت‌های این کشور، با ساماندهی بهتر موضوع های توافق شده در خلال اجلاس کمیسیون‌های مشترک را پیگیری و عملی سازند و در همین ارتباط تا کنون اقدام های مثبتی از قبیل اجرای خط سوم انتقال برق، تفاهم برای ایجاد کریدور چهار جانبه برق شمال- جنوب، توافق برای همکاری در زمینه کریدور جاده‌ای و ریلی، توسعه همکاری های بهداشتی، هماهنگی برای برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعدد تجاری - اقتصادی، توسعه همکاری های گمرکی، فرهنگی و علمی و پژو هشی را به عمل آورده است.

وی گفت: برپایی کمیسیون‌های مشترک همکاری فرصت مغتنمی فراهم می‌آورد تا براساس آن نمایندگان دستگاه‌های ایرانی و ارمنی گرد هم آمده و با طرح نیازها، مشکلات و ظرفیت‌ها به مذاکره بپردازند و در نهایت به اشتراک نظر برای همکاری دست یابند، بدیهی است که انتظار مردم و مسئولان دو کشور از این گردهمایی ها و نشست‌ها، افزایش میزان مراودات اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و در یک کلام پیشرفت و توسعه روابط است.

اردکانیان تاکید کرد: انتظار می رود تا زمان برگزاری اجلاس آتی، نشست‌های پیگیری توافق ها برای حل مشکلات و موانع سد راه تفاهم ها را مرتفع کنیم و زمینه اجرای آنها را فراهم سازیم.
وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: اطمینان دارم برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل دیدارها، ضمن تحکیم روابط سیاسی و فرهنگی، تاثیر مثبتی در رشد همکاری های اقتصادی، شناخت فرصت‌های کاری و زمینه‌های سرمایه گذاری، افزایش مراودات تجاری و رفع موانع احتمالی بین دو کشور دوست و همسایه را به دنبال خواهد داشت.
وی، به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، گفت: باید از کلیه ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری سود جست تا حجم تجارت دو کشور از رشد مضاعف برخوردار شود.
به گفته اردکانیان، کشور ارمنستان از دیدگاه ایران جایگاه متمایزی در اتحادیه اورآسیا دارد و از وزارت صنعت و معدن و تجارت هم درخواست می شود تا مذاکرات و توافق های خود با همتایان ارمنی در این حوزه را با اهتمام ویژه ای دنبال کنند.
وی در پایان ضمن تشکر از همکاری برای برگزاری این اجلاس و همچنین حضور هیات عالی رتبه کشور ارمنستان در تهران، ابراز امیدواری کرد که با تدبیر و اهتمام جدی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی دو کشور، از این فرصت مناسب برای توسعه همکاری های اقتصادی و رشد تجارت بین دو کشور بهره لازم صورت گیرد و ارتقای کمی و کیفی همکاری های دو کشور دوست و همسایه را به دنبال داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha