محدودیت سفر برخی اتباع خارجی در ایران پیش نیاز ارائه خدمات متوازن به آنهاست

مشهد- ایرنا- سفر اتباع خارجی به مقاصد منتهی به مشهد هرچند با رشدی روز افزون مواجه است اما این سفرها با محدودیتهایی برای افغانستانی‌های مقیم ایران همراه است که علت آن ارائه خدمات متوازن به این گروه از اتباع خارجی در ایران است.

بر اساس اعلام رسمی مسئولان خراسان رضوی سالانه افزون بر ۲۷ میلیون مسافر و زائر به این استان به ویژه شهر مشهد سفر می‌کنند که دو میلیون نفر از این افراد را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می‌دهند.

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۸ هزار و ۱۸۴ مسافر و زائر خارجی با قطارهای مسافری منتهی به مشهد مقدس جا به جا شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است.

مصطفی نصیری افزود: این مسافران و زائران از کشورهای عراق، لبنان، کویت، پاکستان، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت تشرف و زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) به مشهد عزیمت نموده و ناوگان ریلی را برای تردد در این مسیر انتخاب کرده‌اند.

وی نحوه ثبت اطلاعات این مسافران را بر اساس شماره گذرنامه عنوان کرد و اضافه کرد: صدور بلیت بر اساس شماره گذرنامه و یا شماره شناسایی مندرج در کارت آمایش اتباع خارجی انجام می‌شود و البته همراه داشتن اجازه نامه تردد توسط مسافران دارنده کارت آمایش که عمدتاً افغانستانی هستند هم الزامی است.

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: آمار قابل توجهی در خصوص تردد اتباع افغانستان از طریق قطار در مقایسه با سایر اتباع خارجی در سامانه‌های صدور بلیت راه آهن ثبت نشده است.

نصیری افزود: ناوگان حمل نقل مسافر جاده‌ای در مقایسه با قطار دارای دسترسی آسان‌تری است اما آمار روشنی از تردد اتباع خارجی با این ناوگان در اختیار نیست.

نیمی از مسافران اتوبوس‌های مشهد -قم خارجی هستند

دبیر هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان شرکتهای حمل و نقل مسافری مشهد و حومه در تشریح نحوه و میزان بهره گیری اتباع خارجی از این ناوگان به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر نیمی از ظرفیت اتوبوس‌های مسافربری در مسیر مشهد- قم را اتباع خارجی به ویژه اعراب تشکیل می‌دهند.

حسام آسیابان افزود: مسیرهای مشهد به استان‌های شمالی و اصفهان در جایگاه‌های بعدی مقاصد سفر اتباع خارجی از این شهر قرار دارند و اتباع کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها به ترتیب بیشترین سفر را با ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اصولاً مشکل اصلی برای نداشتن آمار دقیق از شمار مسافران خارجی این ناوگان به دلیل عدم ثبت دقیق مشخصات هویتی این اتباع به جز افغان هاست.

آسیابان گفت: بر اساس قانون باید مشخصات هویتی دارنده بلیت با اوراق هویتی مسافر تطبیق داده شود که متأسفانه به دلیل فقدان مرکز اطلاعات و عدم توجه همکاران ما هنگام صدور بلیت انجام این مهم با کوتاهی همراه است.

سخت گیری در تردد اتباع افغانستان

دبیر هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان شرکتهای حمل و نقل مسافری مشهد و حومه گفت: عدم ثبت مشخصات هویتی مسافر برای مسافران افغانستانی صدق نمی‌کند چرا که صدور بلیت این افراد حتماً بر اساس شماره گذرنامه و یا کد شناسایی کارت آمایش و همراه داشتن مجوز تردد صورت می‌گیرد و هنگام سوار شدن این افراد به اتوبوس نیز مشخصات هویتی مسافران افغانستانی با بلیت آنها تطبیق داده می‌شود.

آسیابان افزود: در صورت مشاهده عدم تطبیق مشخصات هویتی مسافر افغانستانی با بلیت و یا سوار کردن این افراد بدون لحاظ نمودن تشریفات یاد شده، وسیله نقلیه، مالک و راننده شرکت باید به پلیس و سایر مراجع قانونی مرتبط پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در چنین حالتی در صورتی که موارد غیرقانونی برای مسافران افغانستانی مشاهده شود و متخلفان پیش از این نیز سابقه این رفتار غیرقانونی را داشته باشند وسیله نقلیه به مدت دست کم شش ماه توقیف می‌شود.

دبیر هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان شرکتهای حمل و نقل مسافری مشهد و حومه سختگیری و ثبت دقیق مشخصات مسافران اتوبوس‌های بین شهری را تنها متوجه اتباع افغانستانی دانست و گفت: حجم بالای مسافران خارجی در ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای مانند گنجی برای اقتصاد استان و کشور و به ویژه صنعت حمل و نقل است که بدون ثبت آمار آن مورد بی مهری قرار گرفته است.

آسیابان افزود: عدم ثبت مشخصات مسافران ایرانی و خارجی اتوبوس‌های بین شهری بر پایه کد ملی موجب شده است بهره برداران از این ناوگان و سرمایه گذاران در این حوزه نتوانند به درستی و مطابق با نیاز بازار برای فعالیت‌های خود برنامه ریزی کنند.

سفر اتباع افغانستان با محدودیت قانونی همراه است

با توجه به انعکاس اظهار نظر برخی از اتباع افغانستان در فضای مجازی مبنی بر اعمال برخی محدودیت‌ها برای تردد این افراد در مسیرهای منتهی به مشهد، موضوع را از مسئولان جویا شدیم که مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: تردد اتباع و مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد در کشور با ارائه گذرنامه و یا کارت آمایش اتباع خارجی بلامانع است اما این ترددها محدودیت‌هایی نیز دارد که باید رعایت شود.

سید علی قاسمی افزود: اصولاً سفر برای دارندگان کارت آمایش با اخذ اجازه نامه تردد امکان پذیر است و همچنین سفر اتباع این کشور در برخی مناطق مانند استان‌های مرزی و تهران بر اساس برخی ملاحظات ممنوع است.

وی اضافه کرد: هم اینک ۳۲۰ هزار پناهنده و مهاجر در خراسان رضوی حضور دارند که ۹۰ درصد آنها افغانستانی و حدود ۳۱۰ هزار نفر از این جمعیت نیز ساکن مشهد هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: صدور مجوز حضور قانونی اتباع یاد شده در خراسان رضوی بر اساس گذرنامه مسافرتی، کارت آمایش و یا ثبت نام اولیه به واسطه تحصیل فرزندان آنها در مدارس ایرانی انجام شده است لذا صدور اجازه سفر برای افرادی که تنها ثبت نام اولیه انجام داده‌اند امکان پذیر نخواهد بود و شمار این افراد در خراسان رضوی حدود ۷۰ هزار نفر است.

قاسمی در تشریح دلایل این محدودیت‌ها برای اتباع افغانستانی افزود: اصولاً ارائه خدمات متوازن برای هر صنف و گروهی مستلزم ایجاد برخی محدودیت‌هاست چنانکه برای یک صنف خاص تعداد محدودی مجوز فعالیت در یک شهر صادر می‌شود تا بتوان در ارائه خدمات توازن برقرار کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ارائه خدمات در یک شهرستان خاص تنها برای ۱۵۰ هزار تبعه افغان ممکن است لذا با اعمال محدودیت‌هایی از قبیل دریافت مجوز تردد در داخل خاک ایران از کوچ نامتوازن جمعیت مهاجران افغانستانی جهت یافتن شغل جلوگیری می‌شود.

۳۲۲۱/‏۱۹۲۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha